Ve flotile má i jachtu, na které se kdysi plavila Marilyn Monroe či J. F. Kennedy. Bojovala ve druhé světové válce a její pronájem stojí přes 2 miliony korun na den.
„Při pronájmech jachet, které stojí ve většině případů přes dva a půl milionu korun na týden, už opravdu není prostor pro chyby. A to odrážejí i přípravy, kde neplánujeme společně s posádkou pouze doporučený itinerář plavby, ale také mnohé další preference,“ vysvětluje David Jakabovič.
Díky své práci jachetního brokera má možnost spolupracovat s nejúspěšnějšími lidmi světa. David totiž žije v Monaku a věnuje se celosvětovému prodeji a pronájmu nejluxusnějších superjacht. Mezi jeho klienty patří také královské rodiny a světoznámé osobnosti. Většinou se ale jedná o diskrétní záležitosti, prozrazuje.
Jejich největší plavidlo nabízejí za 76 milionů korun na týden. Je dlouhé 136 metrů a k dispozici je k němu až 55členná posádka. Součástí jejich flotily je i jedna z nejznámějších jachet světa, na které se v minulosti plavily osobnosti jako Winston Churchill, J. F. Kennedy či Marilyn Monroe.
- Kterou legendární jachtu si od něj pronajal Peter Sagan a kolik stojí její pronájem na jeden den.
- Které královské rodiny jsou jeho klienty.
- Jakou nejdražší jachtu prodal a kolik stála.
- Která loď z jeho flotily bojovala ve druhé světové válce a který někdejší nejbohatší muž světa ji koupil.
- Jakou smlouvu požadují některé světové celebrity před tím, než se nalodí.
- Jaké nejzajímavější vymoženosti nabízejí jejich jachty.
Podnikání v oblasti prodeje jachet je velmi specifické už jen vzhledem k úzké skupině potenciálních zákazníků. Nebál jste se vkročit do těchto „vod“ v začátcích podnikání?
Odmalička jsem rád vyhledával výzvy a fakt, že jde o velmi specifický trh s limitovanou klientelou s těmi nejvyššími očekáváními – ať už při pronájmech nebo prodeji jachet – je právě jedna z věcí, která mě baví a motivuje při každodenní práci. Je pro mě nesmírně zajímavé a inspirativní mít možnost spolupracovat s nejúspěšnějšími lidmi světa a zároveň vidět, jak přemýšlejí při pracovních jednáních. Byla to pro mě proto spíše obrovská výzva a životní příležitost stát se prvním Slovákem, který nabízí takový servis v oblasti superjacht.
Proč zrovna superjachty? Byl to váš sen odmala?
Kombinace dětského snu a, upřímně, asi tak trochu i štěstí, že jsem byl ve správný čas na správném místě. V Monaku jsem totiž studoval, dělal jsem zde MSc v oblasti mezinárodního byznysu se specializací na import a export. K jachtám jsem se dostal právě během studia, když jsem začal vedle školy stáží pro jednoho z celosvětových lídrů na trhu s prodejem luxusních jachet.
Do této práce jsem se zamiloval prakticky od prvního momentu a propojil jsem ji s posledním rokem vysoké školy, který jsem zakončil diplomovou prací o vlivu hospodářské krize v roce 2008 na trh s jachtami. Odmala bylo Monako zároveň mojí vysněnou destinací i z hlediska jazyků, protože jsem už během střední školy v Bratislavě navštěvoval bilingvní gymnázium v Metodějově ulici, kde jsem měl kromě angličtiny i francouzštinu.
Je Monako v rámci Evropy největším trhem v tomto odvětví?V Monaku máme firemní sídlo a je to prakticky hlavní hub superjachet na světě, kde se každoročně koná nejznámější výstava Monaco Yacht Show. Náš servis je ovšem celosvětový a zahrnuje kromě poradenství při koupi a prodeji také management výstavby nových jachet, respektive jejich celosvětové pronájmy. Většina mých pronájmů je však paradoxně mimo francouzskou Riviéru.
Ve kterých dalších zemích pronajímáte?
Kromě nejvyhledávanějších letních destinací ve Středomoří nabízíme během zimní sezóny také exotičtější lokality, jako například Indický oceán, jihovýchodní Asii nebo Karibik. Pro dobrodružnější typy organizujeme také pronájmy v destinacích jako Antarktida, kde některé nabídky zahrnují i helikoptéru nebo případně ponorku na vlastní expedice. Ty možnosti jsou opravdu široké a jedná se o servis, který je připraven přesně na míru dle preferencí klientů.
Můj dosud největší prodej byla 60metrová superjachta, jejíž cenovka překračovala hranici půl miliardy.
Co všechno v rámci pronájmu nabízíte?
Při pronájmech jachet, které stojí ve většině případů přes sto tisíc eur (asi 2,5 milionu Kč — pozn. red.) na týden, už opravdu není prostor pro chyby. A to odrážejí i přípravy, kde neplánujeme společně s posádkou pouze doporučený itinerář plavby, ale také preference stravy, nápojů, aktivit, program pro děti nebo servis, jako například masáže, instruktorku jógy nebo průvodce při potápění.
Práce jachetního brokera tedy není jen o pronajímání, ale je tam toho mnohem víc.Přesně tak, zahrnuje to i mnoho cestování, protože je pro nás nesmírně důležité znát nejen jednotlivé jachty, ale také jejich posádku, kvalitu jídla šéfkuchaře nebo všeobecné dovednosti posádky. Některé nabídky jsou totiž ideální pro rodinné výlety, naopak jiné jsou spíše lepší pro oslavy, partu kamarádů nebo zhlédnutí formule 1 z paluby jachty. Kritérií, které zohledňujeme při výběru nejatraktivnějších nabídek pro jednotlivé klienty, je opravdu mnoho a selekce nabídek odpovídá jejich preferencím.
Co se dozvíš po odemčení?
- Jakou největší superjachtu má v nabídce.
- Kolik stojí pronájem jachty, na které byl kdysi Winston Churchill, J. F. Kennedy nebo Marilyn Monroe.
- Na které plavidlo ve své flotile je nejvíce hrdý.
- V jakém rodinném vztahu je s finančníkem Ivanem Jakabovičem z J&T a zda mu nějak pomohl v začátcích podnikání.
- Zda slovenští prominenti využívají jejich služeb často.