Klouzavý povrch chtějí nahradit kamenem. Město zasypaly žaloby kvůli zraněním po pádech na skleněném mostě.
Most známého španělského architekta Santiaga Calatravy představuje nebezpečí pro chodce. Benátčané houfně podávají stížnosti a žalují město, aby jim vyplatilo odškodné poté, co na skleněném mostě spadli. Klouzavý povrch chce starosta nahradit něčím bezpečnějším a je ochoten začít i bez souhlasu architekta, upozorňuje slovenský Denník N.
Výjimečný most
Přestože je v italském městě několik stovek mostů, ani jeden není takový jako dílo Calatravy. Vážený architekt vytvořil něco výjimečného, protože ani při tak praktickém kousku města, jakými jsou mosty, nechtěl použít fádní materiály. Sáhl po svém oblíbeném skle a vytvořil něco, co elegantně zapadá do panoramatu: povrch mostu odráží sluneční paprsky, neblokuje pohled na vodu pod ním a působí velmi nenásilně.
Oficiálně se nazývá Ponte della Constituzione (s odkazem na výročí přijetí ústavy), ale místní ho znají jednoduše jako Ponte di Calatrava, neboli Calatravův most. Má strategickou polohu, spojuje vlakové nádraží s terminálem pro auta, autobusy a trajekty, a tak je oblíbeným místem turistů.
Ti se však po něm nemohou procházet, když prší nebo mrzne, protože se změní na nevyzpytatelnou kluzkou plochu. Mnoho lidí na něm už spadlo a zranilo se, řekla Times šéfka údržby veřejného prostoru města Francesca Zaccariotto. Problémem se už zabývá i město.
Změny i bez souhlasu architekta
Městu si stěžovaly už tisíce lidí a na odškodném jim radnice vyplatila už kolem 60 tisíc eur (zhruba 1,5 milionu korun). Jedna ze stěžovatelek Mariarosaria Colucci si na mostě dokonce zranila nohu a od města žádá odškodné 80 tisíc eur. Říká, že most je vhodný akorát tak do architektonického časopisu, ale ne do reálného světa.
V roce 2018, 10 let po postavení mostu, na něj položili trachytový kámen. Práce stály město 160 tisíc eur, přičemž již dříve investovalo do jiných, přechodných řešení. Radnice nakonec podle New York Times dospěla k závěru, že je čas vyřešit problém jednou provždy. Všechno sklo na mostě chtějí nahradit světlou vulkanickou horninou, rozpočet na předělávku je v přepočtu ve výši přes 12 milionů korun.
Podle Francescy Zaccariotto se město snaží získat souhlas architekta, ale s pracemi chtějí začít i bez něj. Z právního hlediska ho prý nepotřebují, protože jde o bezpečnost, nad kterou by estetická kritéria neměla převažovat.
Calatrava je významný architekt, který získal několik ocenění za svoji práci. Mimo jiné navrhl Dubai Tower či pavilon pro výstavu Expo 2020 v Dubaji.