Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Monacký pilot Charles Leclerc vstoupil do nové sezóny F1 vítězstvím ve Velké ceně Bahrajnu.
Charles Leclerc je rodákem z Monaka a jeho otec Hervé Leclerc byl rovněž pilotem formule. Právě zde se dají hledat počátky jeho vášně k rychlým kolům. V 80. a 90. letech závodil jeho otec ve F3, přičemž byl vysoce uznávaný, píše The Focus.
Hervé stál u Charlese a inicioval jeho kariéru a cíl dostat se do F1. Charles se do světa motorismu dostal v roce 2005 jako osmiletý. Hned v první sezóně vyhrál mistrovství Francie.
V roce 2010 Charlesova kariéra téměř skončila. „Můj otec tehdy neměl žádné peníze. Sponzoři sice platili, ale cestování bylo velmi drahé, takže to byl poslední rok, co jsem mohl závodit,“ řekl Leclerc pro Independent. Zachránil ho však jeho kmotr, tehdy závodník F1, Jules Bianchi. „Zašel za svým manažerem Nicolasem Todtem a řekl mu: ,Charles je v posledním ročníku, tak se na něj podívej, pokud máš zájem, možná s ním můžeš něco udělat.'“ Ten se ujal Monačana v roce 2012, když mu bylo 15 let, a zaplatil mu následující sezónu.
V průběhu let získal Leclerc řadu titulů a pódiových umístění. Do formule se poprvé usadil v roce 2014, kdy začal závodit v seriálu Renault 2.0. Během první sezóny se mu podařilo dosáhnout sedmi pódiových umístění a dvakrát zvítězil na okruhu Monza u italského Milána.
V Refresheru máme rádi silné sportovní příběhy. Pokud chceš podpořit tvorbu podobného obsahu, přidej se do klubu Refresher+. Získáš tak neomezený přístup k prémiovému obsahu, ale také spoustu dalších benefitů.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak profi dráhu Charlese Leclerca formovalo několik rodinných tragédií.
Proč je pro něj Monako prokletým místem.
Jakou trať má Charles Leclerc nejraději.
Co si o Charlesovi Leclercovi myslí Lewis Hamilton.
Ve zmíněném prvním úspěšném roce 2014 zasáhla Charlese Leclerca první velká tragédie. Pátého října během Velké ceny Japonska došlo k obrovské nehodě, jejímž účastníkem byl také Jules Bianchi. Po této nehodě upadl do komatu, ve kterém ležel devět měsíců. Sedmnáctého července 2015 zemřel.
„Nikdy jsem se s tím nesmířil a možná to ani nedokážu. Nikdy jsem však nepochyboval o svém pokračování. Všechno, co jsem vždy chtěl, bylo závodit,“ řekl Monačan pro Forbes. Než se Leclerc dostal do vytoužené F1, čekaly na něj ještě čtyři zkoušky. Tou první byl přechod do F3 ve stejném roce, kdy zemřel Bianchi. V ní pobyl jen jednu sezónu. Během ní stihl vyhrát čtyři závody.
Následně si vyzkoušel roční působení v GP3, kde také dosahoval skvělých výsledků – vyhrál závod na okruhu Catalunya, na rakouském Red Bull Ringu a v belgickém Spa-Francorchamps. Od roku 2016 byl zároveň Leclerc členem Ferrari Driver Academy, které byl kdysi součástí Jules Bianchi. Také byl testovacím pilotem týmu Haas z F1.
„Před posledním závodem GP3 v Abú Dhabí jsme se dozvěděli, že je otec nemocný. S nikým jsem o tom nemluvil. Bál jsem se totiž, že kdyby se u mě dostavily špatné výsledky, všichni by to připisovali právě tomu, ačkoli by to nebyla pravda. V tomto směru to bylo obtížné,“ řekl Leclerc v rozhovoru pro Independent.
Od F1 dělil Leclerca už jen poslední krok – F2, kde působil od roku 2017. V ní dokázal za tým The Prema Racing, kde mu kolegu dělal Antonio Fuoco, také člen Ferrari Driver Academy, vyhrát v Bahrajnu svůj první závod.
Součástí sezóny byl závod v rodném Monaku. „Bylo to velmi těžké, protože otcovým snem bylo už od mého dětství vidět mě, jak tady závodím. Krátce před závodem museli otce uvést do kómatu, protože nemoc byla příliš vážná.“
Tato sezóna však zasadila Leclercovi další ránu v životě. Jen čtyři dny před Velkou cenou Baku mu zemřel ve věku 54 let otec Hervé, který prohrál boj s rakovinou. Charles se tohoto závodu i přes vše zúčastnil a dokázal vyhrát. „Když jsem v závodě skončil druhý, můj otec nebyl zrovna nejšťastnější. Soustředil jsem se proto na vítězství. Vyhrál jsem jen proto, abych se ujistil, že se stále usmívá,“ řekl Leclerc v rozhovoru pro Forbes.
Monačan si své dva největší vzory – Jula Bianchiho a otce Hervého Leclerce – zvěčnil i na přilbě – na její levou stranu si přidal nápis „PaPa“ a na pravou stranu nápis „Jules“. „Jsem mnohem vyspělejší a vidím teď věci úplně jinak. Tlak cítím, ale dvacetinásobně menší. Změní to váš pohled na celý život. Protože najednou si uvědomíte, jaké věci jsou opravdu důležité. Teď už vím, z kolika věcí jsem nevytěžil maximum. Myslím, že mě to změnilo jako člověka a také to, jak koukám na věci,“ řekl pro Independent.
Rok 2018 znamenal pro Leclerca splněný sen. Dostal se do F1 a svoji první velkou cenu absolvoval v březnu za tým Alfa Romeo Sauber. První sezóna byla v jeho podání kvalitní. Nedělal zbytečné chyby a v rámci možností se vždy umístil na dobrém místě.
Už v září však stáj oznámila návrat Räikkönena, který se měl k týmu připojit na dvě sezóny. Leclerc však nezůstal s dlouhým nosem, protože ho angažovalo Ferrari. Tam měl dělat druhého pilota vedle Sebastiana Vettela. Stal se tak druhým nejmladším pilotem v historii, který nastoupil ve Ferrari. Prvenství dosud drží Ricardo Rodriguez, který to dokázal v 19 letech v sezóně 1961.
Svou historicky první pole position získal již ve své druhé velké ceně jako pilot Ferrari – v Bahrajnu. V pátém kole závodu dokonce předjel týmového kolegu Sebastiana Vettela. Kvůli problémům s monopostem skončil Leclerc na konečném třetím místě a získal tak své první pódium v F1. V rámci Velké ceny Bahrajnu měl dokonce nejrychlejší čas kola ze všech závodníků.
Výkony Charlese Leclerca byly v následujících letech až na malá zaváhání poměrně vyrovnané. V sezóně 2021 přišel do Ferrari z McLarenu Leclercův nový kolega Carlos Sainz. Dvojice se hned od začátku zdála dobře sladěná. V závěru jejich první společné sezóny skončil o něco lépe Sainz. Zatímco Monačan obsadil celkové sedmé místo, Sainz páté. Leclerc získal v sezóně dvakrát pole position a deset umístění v top 5.
Když je domácí okruh prokletím
Pro Charlese Leclerca je snem a prokletím v jednom, paradoxně, jeho rodná země – Monako. „Pokud bych si měl vybrat nejoblíbenější trať, tak musím říct, že je to Monako. Místo, kde jsem se narodil. Je to tady malé a závody se konají přesně v těch ulicích, po kterých jsem se vozil autobusem do školy. Teď tam jezdím rychlostí 300 km/h ve formuli,“ řekl Leclerc v rozhovoru pro Scuderia Fans.
Monačan, ať už přímo, nebo nepřímo, odjel ve své kariéře pět závodů ve své rodné zemi. Nikdy je však nedokončil. V juniorském závodě tam vypadl dvakrát, dvakrát už jako jezdec F1. Dále to jsou loňské závody, které se nekonaly kvůli pandemii, a loni, přestože získal na VC Monaka pole position, nakonec pro technický problém nevystartoval.
Jediným Monačanem v historii, kterému se podařilo vyhrát domácí Velkou cenu Monaka, byl v roce 1931 Louis Chiron, který dovedl Bugatti k vítězství.
„Mým dalším cílem je být mistrem světa. Jezdím za Ferrari a nemůžu mít žádné jiné cíle. Ferrari musí vyhrávat,“ řekl Leclerc v rozhovoru pro Formula1. To, že je Charles Leclerc velkým talentem, potvrzují i další piloti. „Je skvělé vidět, jak Charles vyrostl. Stane se lídrem ve fenomenálním týmu. Samozřejmě mají za sebou těžké období, ale jsou silnější (tým Ferrari – pozn. red.),“ řekl Lewis Hamilton pro PlanetF1. Charles Leclerc se stal vítězem úvodního závodu nové sezóny – Velké ceny Bahrajnu.
Ve druhém závodě na Velké ceně Saúdské Arábie skončil Leclerc na konečném druhém místě, když ho v závěru předjel úřadující mistr světa Max Verstappen. Monačan sice nezískal před startem pole position, ale startoval hned z druhého místa.