Nevadí, že nejsi malíř. Stačí, když se pokusíš o čmáranici, čímž pomůžeš vývojářům s výzkumem strojového učení.
Pokud nemáš co dělat a máš k dispozici počítač, možná nepohrdneš malou hrou v prohlížeči, která je ještě k tomu prospěšná. Quick, draw! je jednoduchá hra – jediné, co musíš zvládat, je pohyb myší nebo na touchpadu. Poté musíš během 20 sekund nakreslit v podobě čmáranice věc, která je ti zadána. Neuronová síť na druhé straně se snaží uhodnout, co kreslíš. A tím ji učíš.
Autoři hry Jonas Jongejan, Henry Rowley, Takashi Kawashima, Jongmin Kim, Nick Fox-Gieg a lidé z Google Creative Lab a Data Arts Teamu si dali za úkol jednu věc – vytvořit hru, která by byla rychlá, lidi bavila a zároveň by se díky ní mohla neuronová síť učit. Celé hraní by pak sloužilo jako výzkum strojového učení.
„Experiment využívá stejných technologií jako Google Translate, když rozeznává rukopis člověka,“ uvádí v instruktážním videu web developer Jonas Jongejan. Umělá inteligence se totiž učí rozeznávat jak písmena, tak i čmáraničky, ne pomocí toho, jak vypadají, ale i jakým způsobem byly nakresleny.
V příkladu uvádí čmáraničku kočky. Na jedné je pouze hlava se špičatýma ušima, na druhé je silueta a na třetí pouze obličej s fousky. Počítač nejprve netuší, že všechny tři obrázky jsou kočka, ale pomocí učení skrze Quick, draw! si to osvojí a zvládne to rozeznat. Technologie samozřejmě není dokonalá, ale čím více takových čmáranic bude, tím spíše je umělá inteligence rozezná.
Do dnešního dne se do hry zapojilo na 15 milionů hráčů, kteří vytvořili na 50 milionů čmáraniček. Všechny tyto čmáranice jsou navíc open-sourced, takže je může využít každý.