Mad God je ambiciózní stop motion film, který zobrazuje svět po nevídané apokalypse se spoustou příšer a démonických výjevů.
Phil Tippett je hollywoodský maskér, režisér a supervizor vizuálních a speciálních triků, který se zaměřoval na tvorbu bytostí a příšer. V jeho repertoáru najdeš projekty jako Star Wars, Starship Troopers nebo Jurassic Park. Posledních 30 let s přestávkami pracoval na svém velkolepém díle – hybridu stop motion a hraného filmu jménem Mad God.
Těch 30 let tvorby se odrazilo na neuvěřitelném množství detailů a vizuální stránce, která je nejvýraznějším rysem celého filmu. V přibližně 80minutovém snímku totiž ani jedna z postav vůbec nepromluví.
Na filmu pracovali různí tvůrci v rozmezí 30 let
Stop motion znamená, že tvůrci film dělají jeden snímek po druhém. Nastaví figuríny, vyfotí je a následně jimi znovu pohnou, aby je vyfotili v další póze. Pokud chtějí vytvořit plynulý pohyb postav a předmětů kolem nich, kvůli několikasekundové scéně musí často vyfotit postavy a okolní prostředí i stokrát.
Je to neuvěřitelně náročný, ambiciózní a kreativní proces. Moc takových filmů už v současnosti hollywoodská a ani menší studia nedělají. Jedním z posledních průkopníků tohoto žánru je studio Laika tvořící animované stop motion pohádky jako například Kubo and the Two Strings.
Phil Tippett musel tento styl tvorby filmu zvolit také kvůli složitosti produkce. Pokud by chtěl takový film natočit klasickým hraným stylem s herci a počítačovými triky simulujícími výbuchy a postapokalyptické scenérie, je možné, že by hollywoodská studia stál více než sto milionů dolarů.
Ve filmu uvidíš odpuzující, ale zároveň vizuálně podmanivé výjevy
Snímek totiž zobrazuje planetu v postapokalyptickém období se zničenými mrakodrapy a příšerami. Tippett a desítky jeho pomocníků ve štábu vytvořili dechberoucí kulisy z amatérských, ale i profesionálně působících předmětů a pomůcek.
Z minima dokázali vytěžit maximum a v každém záběru tak divák může najít nějaký úžasný či propracovaný vizuální detail. Zajímavé je, že režisér na vytvoření těchto animací použil podobné postupy jako při vytváření 3D šachu ze Star Wars z roku 1977.
Zmiňovali jsme, že se jedná o hybrid stop motion a hraného filmu. Režisér Phil Tippett totiž některé scény natočil s klasickými herci, popřípadě je vložil do stop motion animací. Vznikl tak unikátně vypadající film, který však mohl být kratší.
Jelikož jde o němý počin, tvůrci mohou diváka zaujmout jen vizuálem. Některé sekvence ve filmu se ale natahují až příliš, a tak jsme se občas přistihli, že ho nesledujeme pozorně a začínáme přemýšlet nad jinými věcmi.
Mad God je film bez klasického příběhu, ale zato s unikátním vizuálem
Mad God nemá ani klasický příběh. Tvůrci ho nevyprávěli přímo a spoustu věcí si budeš muset domyslet. I samotný režisér Phil Tippett říká, že spíše než filmem je Mad God zážitkem složeným z biblických výjevů a vizí. Nemusíš se tedy trápit nad tím, jaké poselství obsahuje a jaký je jeho skrytý příběh. Jistá dějové linie o postapo světě a pokusech vrahů zničit příšery v něm tam je, ale není tak důležitá jako zaměření se na odzbrojující vizuál.
Režisér Tippett na filmu nepracoval 30 let v kuse, ale s dlouhými přestávkami. Ani sám však nedokáže říct, kolik času filmu přesně obětoval. Pomáhali mu s ním i studenti a různí dobrovolníci. Tippett vzpomíná, že natočení scény na bitevním poli jim trvalo tři roky.
Tvoření filmu dalo režisérovi zabrat i z psychické stránky. Celý týden strávil v psychiatrické léčebně, kde mu lékaři diagnostikovali bipolární poruchu osobnosti.
Výsledek mluví sám za sebe. Mad God je pekelnou přehlídkou zdeformovaných lidských vizí o lidstvu. Je to depresivní, temný a kvalitní film, který určitě nesedne každému. Už z traileru bys měl pochopit, jestli si ho užiješ, nebo ne. Kdyby se druhá polovina snímku více podobala té první a tvůrci by zkrátili některé příliš dlouhé scény, šli bychom s hodnocením ještě výše. Takto mu dáváme sedm a půl bodu z deseti.
Kde se můžeš na film podívat: streamovací platforma Shudder přes VPN
Délka filmu: 1 h a 20 minut
Režie: Phil Tippett