Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
„Za to, čím jsem, vděčím dvěma odlišným věcem – chudobě a Paříži. Chudoba mě přinutila pracovat a Paříž mi dala smysl a odvahu,“ říká italská módní legenda Elsa Schiaparelli, která opustila bohatou rodinu a sama si vydělala na vlastní byznys.
Italská značka Schiaparelli poslední roky pravidelně přitahuje pozornost na pařížském týdnu vysoké módy. Extravagantní modely nadchly i Beyoncé, která v nich pózuje na fotkách k nedávno vydanému albu Renaissance. Ty elegantnější modely nosí například první dáma Spojených států Jill Biden.
Elsa Schiaparelli se do historie módy zapsala jako revolucionářka. Dnes jí vděčíš za zip, šortky, popularitu růžové barvy, ale také unisex parfém. Uctíval ji představitel surrealismu Salvador Dalí a nenáviděla sama Coco Chanel. Kromě toho, že prý nikdy nevyslovila Elsino jméno, jí na prvním společném setkání podpálila šaty.
Schiaparelli byla odmalička předurčena být šťastnou. Její strýc, který byl astronom, si všiml, že znaménka na její tváři připomínala tvar Velkého vozu. Celý život ji doprovázel jako symbol a talisman.
Přestože pocházela z aristokratické rodiny, rozhodla se vyměnit přepych za svobodu. Pocítila, co je to hlad, a vystřídala několik povolání. Celý život, který si někdy tak trochu zkomplikovala sama, byl plný šokujících momentů.
Za to, čím jsem, vděčím dvěma odlišným věcem – chudobě a Paříži. Chudoba mě přinutila pracovat a Paříž mi dala smysl a odvahu.
Matka ji považovala za ošklivou
Elsa se narodila v roce 1890 v římském paláci Corsini. Přestože vyrůstala v blahobytu, neměla šťastné dětství. Její matka měla aristokratický původ a svou dceru považovala za ošklivou. Podle biografiesi nikdy nebrala servítky a Elsa si ve snaze zalíbit matce nasypala do hrdla, nosu a uší hlínu se semínky, doufajíc, že rozkvete jako zahrada plná krásných květin.
Mladá Elsa si však v paláci často zkoušela šaty s drahými krajkami, brokátovými sukněmi či korzety tvarujícími postavu. Tehdy si uvědomila, jak moc dokáže oblečení změnit a ovlivnit vzezření a charisma člověka.
Za erotické povídky ji poslali do kláštera, později se stala chůvou
Elsa vystudovala filozofii, svou kreativní duši ale nikdy nedokázala zkrotit. V roce 1911 vydala sbírku básní Arethusa s jemně erotickým nádechem. Otec ji za to poslal do kláštera ve Švýcarsku, kde se měla „polepšit“.
Rebelka Elsa však našla způsob, jak se odtud dostat. Na protest držela drastickou hladovku, a tak ji rodina vzala na milost a dovolila jí vrátit se domů.
V Římě ji už čekalo dohodnuté manželství s bohatým šlechticem, v čemž neměl prsty nikdo jiný než její matka. Ve snaze uniknout ze zlaté klece se Elsa rozhodla zaměstnat v Londýně jako chůva u rodinných známých. Bohatství vyměnila za svobodu a vykoupení.
Zasnoubila se po jednom dni, svatba se konala bez souhlasu rodiny
Právě v hlavním městě Anglie se bohémka Elsa šíleně zamilovala do hraběte Wilhelma Wendta de Kerlora, který ji po jednom dni známosti požádal o ruku. Malá svatba se konala bez přítomnosti a, jak jinak, souhlasu rodiny Schiaparelli.
Tato láska však nebyla šťastná a manželství jí přineslo dluhy. Hraběte později obvinili z nelegální činnosti s „magií“ a museli se přestěhovat do New Yorku. Poté, co se začaly šířit klepy o nevěře, se rozvedli.
Když jí blízká přítelkyně Gaby Picabia nabídla spolupráci v luxusním butiku, do kterého se dovážela francouzská móda, vypadalo to, že Elsu konečně potkalo štěstí. Ani tento dobře míněný plán ji však nedokázal vytrhnout z bídy.
Štěstí našla až v Paříži, kde si uvědomila, že chce pracovat s módou
Elsa se proto rozhodla přestěhovat do Paříže, která byla po první světové válce chudá, a tedy i levná, ale přesto se jí přímo magicky dařilo zůstat centrem umění a módy. Přestože Schiaparelli pracovala jako prodavačka v obchodu se starožitnostmi, díky vlivné přítelkyni Gaby se rychle dostala do vyšších uměleckých kruhů.
Právě tam se jí stalo osudným setkání s tehdejším předním designérem Paulem Poiretem, který v ní kromě „chodící reklamy“ na charismatickou ženu viděl i velký potenciál. Vyzval ji, aby se pustila do prvních návrhů.
První model ji vytrhl z bídy, napsal o něm i francouzský Vogue
Elsa se stala designérkou na volné noze, kterou všichni znali pod jménem Schiap. Jednoduchý model ručně pleteného pulovru, který při dekoltu vytvářel iluzi mašle, označil francouzský Vogue za mistrovské dílo.
Šílenství okolo svetru přineslo potřebný kapitál k otevření prvního obchodu a zaměstnání pracovníků, kteří měli na starosti výrobu. Elsa tak mohla představit první modely konfekce i vysokého šití ve vlastním obchodě Dům Schiaparelli.
Na mnoha modelech využívala kontrasty černé a bílé nebo černé a jiných bledých odstínů, ale jejím poznávacím znamením se staly pestré a zářivé abstraktní vzory, námořnická tetování či želvy. Schiaparelli tak světu představila novou formu extravagance, která sklidila obrovský úspěch jak v Paříži, tak ve Spojených státech, odkud se jí doslova sypaly první licenční smlouvy od výrobců textilu.
Vynalezla unisex parfém a začala používat zip
Díky tomu, že milovala experimentování a celý život se řídila heslem „odvaž se být jiný“, si prvenství v historii módy vysloužila hned několikrát. Jako první designérka představila značkovou kolekci slunečních brýlí a první unisex parfém na světě s názvem S. Byla také jednou z prvních návrhářů, kteří na svých modelech představili zip jako alternativu ke knoflíkům. Navíc ho pojala jako výrazný dekorativní doplněk.
Plavky se zabudovanou podprsenkou, nový odstín růžové či první dělená sukně jako předchůdce šortek
Po první světové válce se změnilo postavení žen ve společnosti a s ním i styl oblékání. Mnoho designérů hledalo úspěch právě ve sportovních kolekcích.
Schiaparelli se povedl doslova unikátní a dosud nevídaný design. Vymyslela krátkou kalhotovou sukni, kterou si na zápas ve Wimbledonu v roce 1931 oblékla tenistka Lilí Álvarez. Tento praktický a zároveň elegantní kousek byl tehdy považován za dokonalého předchůdce a inspiraci šortek.
O převrat se postarala také kolekcí plavek, do kterých jako první zabudovala podprsenku. V roce 1937 se jí podařilo proslavit i zcela novým odstínem „šokující růžové“. Intenzivní a zářivá barva dokonale vystihovala nejen avantgardní styl návrhářky, ale také její touhu šokovat okolí.
Klobouky ve tvaru boty či náhrdelník posetý hmyzem
Spolupráce s blízkým přítelem Salvadorem Dalím přinesla zejména klobouky ve tvaru lodičky, ptačí klece s kanárkem nebo vrtule s letadlem. Se Jeanem Cocteauem, jehož kresby se rovněž objevily na návrhářčiných kabátech, vytvořili také kozačky s třásněmi a s dlouhou kožešinou či náhrdelník posetý hmyzem.
Díky spojení módy s uměním, kreativitě a sílícímu jménu se stala Schiaparelli první ženskou návrhářkou, která se objevila na titulce amerického magazínu Time. Začínala ve skromném apartmá s jediným zaměstnancem, kterým byla ona sama. Postupně se jí podařiloza vlastnoručně vydělané peníze vybudovat značku s osmi ateliéry v Paříži, pobočkou v Londýně, kanceláří v New Yorku, 700 zaměstnanci a luxusní adresou Rue Vendôme 21 v Paříži.
Coco Chanel jí zapálila šaty
Extravagantní módní skvosty si pochopitelně nenašly jen příznivce. Plné zuby jich měla i Coco Chanel, které zřejmě vadilo, že se o úspěch ve světě módy musí dělit s další ženou, která podle ní neuměla ani uchopit jehlu a nit.
Její styl označovala za kýčový či nevkusný a nikdy o ní nemluvila jinak než o „té Italce, která šije šaty“. Spisovatelka a francouzská módní editorka Bettina Ballard ve své knize In my fashion vzpomíná, jak si Chanel a Schiaparelli na pařížském plese doslova zatancovaly „ohnivé tango“. Coco prý vyzvala Elsu k tanci, aby ji poté úmyslně nasměrovala do hořících svíček. Její šaty údajně hasili sodou.
Dior znamenal její konec
Po druhé světové válce se Schiaparelli ještě na chvíli těšila z úspěchu, když v roce 1945 představila kolekci Souhvězdí, a to v čele s novým kreativním ředitelem značky Hubertem de Givenchym. I když se modely setkaly s velkým ohlasem a vysloužily si místo na přední straně The New York Times, byl z nich cítit poválečný dotek a stávkování zaměstnanců ateliéru. Některé kousky měly nedokončené části, díry a občas z nich trčely nitky či špendlíky.
Schiaparelli, která se celý život řídila srdcem a spontánností, tak trochu tušila, že se blíží její konec. S příchodem éry Christiana Diora, který do popředí dostal jednoduchý styl a minimalismus, jaksi pro avantgardní návrhářku nezbylo místo. V roce 1945 se proto rozhodla zavřít módní dům a ponořit se do psaní svého příběhu.
Elsa Schiaparelli, módní ikona, inspirativní žena a silná povaha svou autobiografii nemohla nazvat lépe než Šokující život. Ve věku 83 let zemřela klidnou smrtí ve spánku. Její vnoučata ji prý nikdy neoslovila jako babičku. V srdci Paříže, ale i rodiny zůstala jednoduše navždy jako Schiap.
Zlaté plíce Belly Hadid
V roce 2007 koupil módní dům Schiaparelli Diego Della Valle (předseda italské společnosti s koženým zbožím Tod's), který se odhodlal oživit „spící krásku“ a udělat ji „nenapodobitelnou a moderní“ s cílem definovat styl a potřeby ženy 21. století.
Značka Schiaparelli se za poslední léta stala oblíbenou a jednou z primárních možností světových celebrit. Za hvězdnou klientelu však ateliér vděčí i nové strategii digitální komunikace a sociálním médiím, na kterých dokazuje, že hledí dopředu.
Ke každému modelu přistupuje značka zvlášť. Důkazem je například Lady Gaga, která je sama o sobě přímo ztělesněním výstřednosti. Na inauguraci prezidenta Bidena ale ateliér zpěvačce připravil elegantní komplet, jehož nejvýraznějším prvkem byla zlatá holubice. Bella Hadid šokovala na loňském filmovém festivalu v Cannes modelem černých šatů, jejichž dekolt tvořila 3D iluze lidských plic.
Cena modelů haute couture z dílny Schiaparelli se pohybuje nad 10 000 eur (čtvrt milionu korun), v konfekci ale najdeme také levnější modely v cenové kategorii kolem 300 eur (zhruba 7 000 Kč). Model šperku zlaté holubice, kterou měla na šatech i Lady Gaga, je na oficiální stránce dostupný za 700 až 12 000 eur (17 až 300 tisíc korun). Náušnice a prsteny se pohybují v podobné cenové relaci.
Schiaparelli v roce 2017 získala oficiální licenci značky haute couture od francouzského ministerstva průmyslu a od francouzské federace módy.
U znovuotevření módního domu nestála jen ambasadorka Farida Khelfa a kreativní ředitelé Bertrand Guyon a Daniel Roseberry, ale také úspěšný Slovák Juraj Straka, který je považován za předního designéra. Podle deníku Pravda ho „nosí i Madonna“a pod značkou Schiaparelli působil jako hlavní designér látek a výšivek.
Portál Vogueuvádí, že bílý model šatů s výšivkou pocházející z kolekce haute couture jaro/léto 2018 vyžadoval dokonce 500 hodin vyšívání, 250 hodin práce v ateliéru a 54 795 syntetických perel.
Zatímco Elsa Schiaparelli ráda experimentovala s novými látkami a technologiemi, současný kreativní ředitel Roseberry a jeho tým se chtějí soustředit na spolupráci s tradičními a již ověřenými řemeslníky a specialisty na avantgardu. Kromě propracovanosti designu si chce Schiaparelli zachovat také svůj status eticky uvědomělé a cruelty free značky.