Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
16. října 2022 v 11:00
Čas čtení 6:43
Radim Šlechta

Ve dvanácti vydal první hru na AppStore, teď studuje v Pensylvánii. „Vzdělání by mělo podporovat zvídavost,“ říká Ondřej Gonzor

Ve dvanácti vydal první hru na AppStore, teď studuje v Pensylvánii. „Vzdělání by mělo podporovat zvídavost,“ říká Ondřej Gonzor
Zdroj: Se souhlasem Ondřeje Gonzora
REFRESHER PODNIKÁNÍ ŠKOLSTVÍ SOUTĚŽ & PODNIKEJ VYSOKÁ ŠKOLA VZDĚLÁNÍ
Uložit Uložené

Rozhovor s Ondřejem Gonzorem.

Ondřej Gonzor začal programovat už v jedenácti letech. První hru na AppStore měl s kamarádem o rok později. Jeho kariéra se pak vyvíjela víc než slibně. Za sebou má aplikaci Pochopim.to, která pomáhá studentům hodnotit učitele, vyvíjel například také první verzi aplikace Nenech to být, která má pomoci obětem šikany.

Vyhrál také 3. ročník výzvy Soutěž a podnikej, a to právě s aplikací Pochopim.to, kde soutěží mladí talentovaní lidé se svými projekty. Přihlásit se můžeš na těchto stránkách i ty. Momentálně Ondra studuje na University of Pennsylvania a ve společnosti Company101, kterou zakládal, pomáhá firmám v automatizaci procesů.

Ondra je mimořádně disciplinovaný a talentovaný člověk a my doufáme, že může inspirovat i tebe. Popovídali jsme si spolu o tom, jaké projekty vyhledává, na co se připravit při studiu na prestižní vysoké škole a jak organizuje čas tak, aby zvládal jak studium, tak i časově náročnou práci.

Na stránkách o sobě píšete, že jste problem solver. Pamatujete si, jaký problém jste nedokázal vyřešit?To je na začátek dost záludná otázka! Přijde mi, že výzev a problémů je vždycky víc, než člověk dokáže vyřešit. Proto se snažím vybrat takové, na které stačím a zároveň na ně mám potřebné znalosti. Myslím, že i ve svém životě se mi víc věcí vyřešit nepodařilo, než podařilo.


Mimo svůj obor řeším i problém udržitelnosti, ale ten se zatím nepodařilo dokonale vyřešit ani mně, ani celé společnosti, přestože je to důležité téma. Mám pocit, že pořád žijeme v rozporu mezi nekontrolovaným růstem a zodpovědným přístupem k prostředí, ve kterém žijeme a které ovlivňuje i kvalitu našeho života.


Když říkáte, že se snažíte problémy vybírat, podle čeho se rozhodujete? Máte poměrně dost projektů se společenským přesahem. Je toto pro vás důležité?

Já se řadou z nich spíš snažil vyřešit, co trápilo mě. Když jsme byli studenti, bylo pro nás důležité vyřešit šikanu, problémy s učiteli a podobně. A když teď přemýšlím nad novým projektem, snažím se, aby mi pomohl se posunout nebo vzdělat. V druhé řadě pak přemýšlím, jestli má nějaký společenský nebo etický přesah, nebo jestli má „jenom“ přinést peníze. Ideální je, když v projektu najdu kombinaci toho, co mě baví, co mi něco přinese a co obohatí i koncovou stranu. 

Ondřej Gonzor
Zdroj: Se svolením Ondřeje Gonzora

Takto jste přemýšlel už ve dvanácti letech, když jste s tvorbou aplikací začínal?

Já začal programovat už v jedenácti a ve dvanácti jsme vydávali první hru na AppStore. Líbil se nám model jednoho švédského studia, které vydávalo spoustu her, ale tvořili je různí lidé. Tehdy pro nás programování bylo víc o zábavě a také jsme chtěli dělat úspěšné hry, které budou hrát miliony lidí.


Kdy tedy přišla potřeba hledat ten společenský přínos? 

Mně rodiče od malička říkali, že je důležité pomáhat druhým, takže jsem tu potřebu asi měl vždycky, jen jsem ji nepromítal do programování. Pomáhal jsem ostatním lidem třeba s učením matematiky, která mi šla. Byl jsem na to zvyklý. Postupně jsem přenesl tento zvyk do škály, kdy jsem najednou mohl pomoci více lidem najednou, ale nikdy jsem se nezamýšlel, kdy to přišlo.

Žijeme v informační době a školství za ní často zaostává. Podle mě by mělo spíš podporovat v lidech zvídavost, protože samotné informace si už dohledají.

Prvním projektem se sociálním rozměrem bylo Nenech to být. Jsem rád, že jsem se na takovém projektu mohl podílet, že teď funguje ve více zemích a kluci na něm dále pracují a rozvíjí ho. U Nenech to být jsem zjistil, že je fajn tvořit projekty s přesahem, ale přiznám se, že nevím, jestli je to můj hlavní drive.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak Ondřej Gonzor nahlíží na fungování škol.
  • Jak sám zvládá školu v kombinaci s prací.
  • Jak si udržuje čistou hlavu.
  • Co vzkazuje mladým lidem.
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 123277 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy , 20 % sleva na nákup v The Streets nebo Sleva 500 Kč při nákupu nad 1 250 Kč na lolipop.cz
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse