Ochutnej pivo, vyfoť pivo a sdílej pivo. Beerfluencing se stal kratochvílí nejednoho Čecha. Co tato činnost obnáší, kteří beerfluenceři jsou nejslavnější a dá se tím uživit? Ptali jsme se za tebe.
Netušil jsem, že se budu někdy těšit na zlý časy... Hlavně ne v postpandemické době, kdy nás má čekat energetická krize, všeobecný nedostatek, a ještě se k tomu volil prezident. Někdy jsou ale Zlý časy pro něco dobrý. Hlavně v případě, kdy je to jméno vyhlášené pražské nuselské hospody, v níž jsem si domluvil rozhovor.
Jako amatérského milovníka zlatavého moku mne neminula vlna tzv. internetového obdivování piva. Alespoň tak přezdívám fenoménu beerfluencerství. Co to znamená? Dobrá otázka.
Přestože by člověk logicky odvozoval, že má focení piva na sociální sítě ledasco společného s obyčejným influencingem a že podobných beerfluencerů musí být v Česku jako hub po dešti, trvalo dlouho najít někoho, kdo bude mít nějakou relevanci. Měl jsem ale štěstí, jelikož jsem narazil na účet s názvem Pivní kritik.
V reálu se jedná o Adama Beneše, studenta vysoké školy, pro nějž pivo není prostředkem k honbě za lajky, ale naopak náplní volného času, láskou a zážitkem. Poznal jsem to hned, když jsme sedli ke stolu.
Co jste si objednal?
Objednal jsem si Australian Pale Ale od značky Kousek Piva.
Proč?
Ještě jsem ho neměl a chtěl jsem zkusit něco nového.
No, a když tak přijdete do hospody, jaké pivo si obvykle dáváte? Stačí mi typ.
Mám to hodně podle nálady. Někdy mám chuť na lehkej ležák, někdy mám chuť na IPU, někdy mám chuť na něco silnějšího. Většinou se končí stouty, ale vlastně je to úplně variabilní.
U nás obecně panuje přesvědčení, že nejlepším pivem na čepu je dvanáctistupňová plzeň. Myslíte si to také?
Na to se dá odpovědět jedině komplexně, protože u piva strašně záleží na tom, jak se k němu výčepní chová. Může být fakt hnusná plzeň a naopak opravdu výborná plzeň. O její kvalitě mi asi nejvíc vypoví konkrétní situace.
Když přijdu do hospody a uvidím, jak načepované pivo vypadá, tak si podle toho dokážu trošičku odvodit kvalitu zacházení. Když je to značka, která je úplně všude, mám nějakou představu, jak by mohla chutnat. Následně se mi buď opravdu potvrdí to, co jsem si myslel, nebo ne. Když bude skladována někde v teple na sluníčku, tak bude prostě hnusná. Platí to o jakémkoliv pivu.
Beerfluencing není jen o vyfocení piva, ale také o přiblížení moku někomu, kdo by si ho třeba chtěl dát.
Představme si svět, v němž by plzeň známá nebyla. Byl byste schopen ji vyfotit a propagovat?
S plzní jako pivem nemám problém. S čím ale v poslední době problém mám, je to, jakým způsobem prezentují svůj minipivovar, který je kompletně financovaný Plzeňským Prazdrojem a Asahi Group.
Vadí mi kontrast. Malé řemeslné pivovary začínající prakticky od nuly maximálně s úvěry nemají nic a tady se udělala budova, nakoupila technika a začal se dělat „marketing minipivovaru“, který má stejné IČO jako Plzeňský Prazdroj. Punc minipivovarnictví mi k tomu moc nejde. Piva by mohla být technologicky výborná, ale jejich marketing je zavádějící a nelíbí se mi to v pohledu na tu značku a budování brandu.
Je vidět, že se orientujete, což asi není divu, jelikož jste beerfluencer. Můžete vysvětlit, kde se beerfluencing vzal a co obnáší?
Sám nevím, kde je původ obecného hodnocení piva. Asi to bude úplně stejné jako s čímkoliv jiným. U mě to bylo z toho důvodu, že jsem si řekl, že bych jednoduše chtěl ochutnávat piva. Mám foťák, umím fotit, tak bych to ještě mohl i nafotit a něco o tom psát.
Udělal jsem si průzkum na Instagramu, kde jsem zjistil, že je poměrně těžké vyhledávat klíčová slova k této aktivitě. Na začátku jsem takových profilů našel strašně málo. Říkal jsem si, že jsem musel najít díru na trhu a pak následně zjistil, že to samozřejmě pravda není.
Co se obsahu týče, původní představa byla taková, že vypiju prakticky cokoliv. Nicméně s tím, jak se člověk do toho ponoří a zjistí určité věci, jaké mohou být vady piva a co obnáší celý ten proces, tak se to hodně rychle vyselektovalo na české a zahraniční minipivovary. Jde mi o to, abych měl na účtu piva, která jsou něčím speciální.
Jak moc záleží na textu, který k fotkám píšete? Z toho, co jsem viděl, se mi zdá, že ve většině případů je to jen o popisku u piva a hashtazích.
Pro mě jsou to potom posty, které nic nehodnotí a nemají žádnou vypovídající hodnotu. Ani o pivu, ani o tom člověku. Nedozvíme se, jestli dotyčný ví, co pije, nebo jestli je mu to úplně jedno. Rád si popisky čtu, ať jsou kamarádů beerfluencerů, nebo někoho, koho neznám, a zajímá mě, co si kdo o jakém pivu myslí, protože mi to pomáhá utvořit si názor. Navíc je to pro mě ta přidaná hodnota.
Beerfluencing není jen o vyfocení piva, ale také o přiblížení moku někomu, kdo by si ho třeba chtěl dát.
Váš Instagram nese název Pivní kritik. Opravdu jste kritikem na slovo vzatým?
Spíš jsem hledal jméno, které bych si mohl dát. Přišlo mi lehce kontroverzní a bylo volné, zároveň jsem ale už také několikrát přemýšlel o tom, jestli to nezměnit. Většina postů, které mám, byla postavena na tom, že mi pivo chutnalo a stálo za to si s ním dát práci. Když mi pivo úplně nechutná, tak mu věnuju jen storiečko s vysvětlením.
Minimálně tak to bylo předtím, než jsem si dal kvůli škole na chvíli pauzu. Teď bych se k tomu chtěl vrátit. Rozhodl jsem se pro koncept, v jehož rámci bych chtěl do naší pivní kultury trochu víc rýt. Čili teď by to mohlo být opravdu kritické.
Chtěl jsem na to navázat, jestli jste spíš beer influencer, nebo jestli nebudete svým obsahem blíže food kritikovi?
Může se to stát. Podstatou beerfluencerství by nemělo být pouze se pivovarům zavděčit. Sám v sobě mám, co se týče craftového piva, zásadu, že když vím, že kvalita pivovaru není dobrá, tak si jej nekoupím. Nejsem ale takový, že bych pivovar zavrhl úplně. Jsem ochotný jej ochutnat třeba za rok a zjistit, jestli se něco nezměnilo. Nejlépe k lepšímu.
Když je pivo v pohodě, tak jsem s tím v pohodě. Když je něco nekvalitního, nesnažím se to podporovat. V tom je tak trošku schováno to, že nekvalitní piva nepodporuju ani na Instagramu. A když je to hrozný, jsem s to to vyhlásit do světa. Existují totiž pivovary, které velmi dobře zvládají kritiku, na výtku odpoví a zkusí s tím něco udělat. Na druhou stranu, když je pivo opravdu špatné, ten konkrétní pivovar obvykle nemá ani sociální sítě nebo je nespravuje. Kritika následně přichází vniveč.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Co musí beerfluencer splňovat.
- Jaká je v Česku pivní kultura.
- V jaké nejhorší české hospodě byl.
- Jaký má beerfluencer názor na nejlepší a nejhorší pivo.
- Zda si založí vlastní minipivovar.