Ukázalo se, že problémem běžců je technika a často také neochota investovat do kvalitních bot.
V posledních dnech to vypadá, že konečně odhodíme zimní kabáty a budeme se těšit na slunce a vyšší teploty. A to pro milovníky sportu znamená jediné – příležitost konečně vyrazit za pohybem na čerstvý vzduch.
Společně s cyklistikou je nejoblíbenější tuzemskou sportovní aktivitou běh. Každý čtvrtý Čech si jde alespoň jednou týdně zaběhat. Hlavní motivací možná překvapivě není hubnutí, ale fyzické a mentální zdraví. Jestli se tobě zatím nepodařilo motivaci najít, možná tě přesvědčí výsledky z nedávného výzkumu, který realizovala agentura DATANK pro sportovní značku PUMA. Kromě fyzické kondice ti běhání totiž může přinést také psychickou pohodu a čistou hlavu.
Běhání je pro lidi únikem ze všedního života
Běh je velmi dostupný sport, ke kterému v začátcích stačí pouze běžecké boty a oblečení. Možná i to je jedním z důvodů, proč je tak oblíbený. Alespoň jednou týdně vyběhne každý čtvrtý Čech, každý desátý pak až třikrát týdně.
Největší motivací je pro Čechy udržování dobré kondice. Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů. 41 procent je motivováno dobrým pocitem z výkonu, 30 procent dotázaných běhá také proto, že chtějí zhubnout. Zajímavé je, že pro 37 procent respondentů je běh odreagováním a únikem ze všedního života, přičemž v této skupině je o 6 procent více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.
„Náš průzkum ukázal, že Češi jsou národem běžců. Považujeme za důležité znát motivaci i preference našich zákazníků a výsledky průzkumu ukazují, že běh je pro nás nejen sportem, ale i relaxem či odreagováním. Jsme rádi součástí životů českých běžců. Naše úsilí v rámci vývoje soustředíme na zpětnou vazbu od hobby běžců i profesionálních sportovců, ale také na spolupráci s experty z oblasti ortopedie. Cílem PUMY je posouvat design i kvalitu produktů a tím i sportovce neustále kupředu. Máme moc velkou radost, že se nám to v České republice daří,“ říká Lucie Hložánková, Senior Communication Marketing Manager PUMA Czech Republic.
Oblíbené jsou městské třicetiminutovky
Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Jedná se o věkovou skupinu, která se zajímá o zdravý životní styl a je více otevřená novým trendům. I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, více než 60 procent běžců směřuje alespoň část trasy do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku. 15 procent lidí běhá v terénu a pouze 6 procent v hale.
Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, kterým holdují tři pětiny Čechů. Při jednom tréninku uběhne 35 procent běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než tři kilometry. 15 procent běžců zvládne 6 až 8 km, přičemž v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčně (19,3 procenta).
Roli hraje počasí
Nejvíce se u nás běhá v květnu, aby se sportovci před létem dostali do formy. To platí až pro 80 procent běžců. V jarních měsících mají mezi běžci pětiprocentní převahu ženy, muži naopak lépe zvládají chladnější počasí a zimní nepohodu. Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 procent, zatímco žen jen necelých 29 procent. Běžkyně se v tomto období přesouvají na běžecký pás do fitness center. V teplejší části roku naopak o něco více běhají ženy (72 procent) než muži (70,6 procenta). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá kvůli vysokým teplotám, běhá o 2,6 procenta mužů více.
Muži preferují intenzivní běh, ženy kratší tréninky
V celkovém součtu běhají muži o něco více než ženy, ovšem o pouhých 8 procent. Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot. Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5, případně 10 km. 54 procent z nich raději piluje techniku a ekonomiku běhu, než aby se zabývaly počtem kilometrů.
80 procent běžců nemá speciální boty
Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí v průměru více Češi než Češky. Aktivní běžci, zejména ti, kteří běhají třikrát týdně a více, investují do bot až 5000 Kč. U žen je to mezi 1500 Kč až 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu bot promyšleně, 46 procent z nich si koupí nové boty jednou ročně či méně často. Naopak 8 procent zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně. Polovina z respondentů by za boty nedala více než 2000 Kč.
Alarmující je, že 80 procent rekreačních běžců nevlastní žádné speciální běžecké boty, polovina z nich ani neřeší techniku. Přitom právě kvalitní boty a správná technika běhu mohou předcházet zraněním. O tom, že je jejich technika běhu správná, jsou přesvědčená pouhá 4 procenta běžců. Tyto výsledky vedly značku PUMA k tomu, aby vyvinula univerzální běžecké boty ForeverRun NITRO.
„Je pro nás důležité, že spolu s novou siluetou z kolekce NITRO můžeme pomáhat předcházet častým zraněním, která jsou přímo úměrná špatné technice běžeckého kroku a nevhodné obuvi. Každý běhá jinak a je to tak v pořádku. My přicházíme s obuví, ve které může běhat opravdu každý, a to díky odpružení pomocí pěny NITRO spolu s vylepšeným systémem RUNGUIDE. Ten má za úkol stabilizovat běžecký krok, udržuje totiž nohu ve středu při došlapu a díky tomu jsou boty vysoce stabilizační a minimalizují možnost zranění,“ říká Katarzyna Weslawowicz, Head of Marketing PUMA Eastern Europe.