Devátý ročník Zlin Design Weeku nabídl možnost nahlédnout pod povrch značky úspěšného českého módního designéra Jana Černého. V rámci přednášky sdílel rady a tipy, jak docílit úspěchu v odvětví designu.
Letošní ročník Zlin Design Weeku navštívil i přední český návrhář Jan Černý, aby předal mladšímu osazenstvu své tipy k vybudování úspěšné značky. Po pěti letech od jeho poslední veřejné přednášky tak měli posluchači možnost nahlédnout pod povrch brandu Jan a využít příležitosti diskutovat s talentovaným designérem.
Ve středu 3. května 2023 odstartoval ve Zlíně již 9. ročník Zlin Design Weeku. Jedná se o studentský projekt pod záštitou Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati, jenž vytváří platformu pro setkávání a prezentaci mladých designérů a profesionálů.
Kromě workshopů, výstav a fashion show jsme letos mohli na programu najít i přednášku Meisterclass Jan Černý & Jägermeister, která se uskutečnila v prostorech 61. budovy Areálu Svit. Cílem přednášky bylo posluchačům představit zákulisí brandu Jan a předat tipy, jak dosáhnout úspěchu v umělecké sféře. Ojedinělost tohoto počinu spočívala i v tom, že sám Jan vedl přednášku podobného charakteru naposledy před pěti lety.
Jako velkou výhodu tohoto sezení vnímáme jeho omezenou kapacitu, na přednášku se vešlo jen třicet lidí. Díky tomu se zachovala příjemná atmosféra a osobnější interakce s designérem. Ten posluchače provedl prezentací s ručně psanými poznámkami a body designéra, které současně podrobně rozebíral.
Hned v úvodu Jan sdílel i své osobní zkušenosti z ateliéru Design oděvu ve Zlíně, mluvil hlavně o rozhodování se mezi jistotou a růstem. Jakožto bývalý student tohoto ateliéru si musel zvolit mezi studiem a stáží u módního domu Louis Vuitton. Vybral si právě stáž. V rámci dilematu šel do růstu a opustil jistotu. Nemáme se podle něj bát riskovat. To nás totiž posouvá dál.
Jan nám dal i „návod na úspěch“. Podle něj je klíčové vzdělání, networking, inspirace, produkce a prodej. A to samé znovu a znovu. Je to stále se opakující cyklus.
Zaujala nás i zmínka o budování kontaktů, bez nichž se v rámci úspěšného byznysu nelze obejít. Mnoho lidí si vždy klade otázku, jakým způsobem vlastně dosáhnout takových konexí. U Jana sehrála prim jeho vlastní iniciativa v úplných počátcích tvorby.
A co kreativitu brzdí? Sociální sítě i úzkosti z nejistoty. Designér se rozpovídal o tom, jak předejít kreativní stagnaci. Mluvil hodně o svém týmu, o tom, jak funguje e-shop, jak jednat s klienty, mít přehled ve financích i jak najít partnery.
Pokud ale někdo od přednášky očekával více informací a popisu kreativní stránky fashion designu, bohužel se nedočkal. V diskusi dominovaly zajímavosti a cenné rady ohledně brand buildingu, což ale v konečném důsledku představuje nejzásadnější faktor úspěšného podnikání, a to nejen ve světě módního designu. Pokud však přece jenom někdo toužil po Janově uměleckém náhledu na design, měl možnost krátké individuální konzultace.