Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Slovák Robert se stal hlavním fotografem slavného seriálu. Čím zaujal jeho tvůrce a jak se dostal k dalším hvězdám? Text vyšel původně na slovenském webu Refresher.sk.
Vyrůstal v malé vesnici na Slovensku a v Anglii se mu jako fotografovi podařilo propracovat až k natáčení světoznámých filmů a seriálů. Robert Viglasky už fotil hvězdy, jako jsou Cillian Murphy, Ryan Reynolds, Kit Harington, Idris Elba, Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Penelope Cruz, Jessica Chastain, Helen Mirren a mnoho dalších.
Mluvili jsme o jeho dlouholetých zkušenostech s fotografováním herců i o detailech z natáčení seriálu Peaky Blinders, kde dělal hlavního fotografa. Řekl nám, proč si oblíbil Cilliana Murphyho, a vysvětlil také, v čem je Tom Hardy svůj. Kteří herci na něj udělali nejlepší dojem a proč je práce na seriálech nesmírně náročná?
Peaky Blinders byl pro tebe velký kariérní zlom. Jak ses k seriálu dostal?
Producentka Katie Swinden a režisér Otto Bathurst z Tiger Aspect Productions mi v roce 2012 napsali, že točí nový seriál, a pozvali mě na pohovor do Londýna. Ten se natáčel v anglickém Leedsu, Liverpoolu a Black Country Living Museu poblíž Birminghamu.
V Londýně jsem se dozvěděl, že hlavní roli bude mít Cillian Murphy, jehož jméno jsem si potom musel vygooglit. Režisér a producentka mi řekli, že by chtěli jako fotografa někoho nového, neostříleného. Ukázal jsem jim tedy své fotografie ze studentských filmů a nezávislého filmu Treacle Jr. Kromě toho si prohlédli i fotografie horníků. Můj otec totiž dělal v Hodruši-Hámrech v dole Rozália.
Čím jsi je oproti konkurenci dokázal zaujmout?
Když už jsem jel autobusem domů z Londýna, vzpomněl jsem si, že jsem jim zapomněl ukázat street fotografie z Oxfordu. A později jsem se dozvěděl, že právě díky nim jsem tu práci dostal. Takže možná kdybych se cestou domů neozval, přijali by někoho jiného.
Byla pro tebe práce s hvězdami na seriálu stresující?
Bylo to stresující, ale zároveň i vzrušující. Hned první den jsem potkal Cilliana, jeho seriálové bratry a pak i dnes už zesnulou Helen McCrory. Producenti si jako první vyžádali portrét Cilliana (fotografie dole – pozn. red.) a také jeho bratrů. Velmi dobře si pamatuji, že když jsem šel poprvé fotit Cilliana, měl jsem velký strach.
Všiml si toho na tobě?
Ano, ale věděl, že jsem nový, a vždy mi dal čas, který jsem potřeboval. Klidně jsem mohl pořizovat fotografie. Do ničeho mě netlačil.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jaký má vztah s Cillianem Murphym.
Kteří herci na něj udělali nejlepší dojem.
V čem je Tom Hardy osobitý.
Kde poznal Toma Cruise a se kterými herci by ještě rád pracoval.
Dokázal sis na ten stres zvyknout a stala se z toho rutina?
Ano, jasně. Tak nervózní jsem byl jen první dny. Vezmi si, že dostaneš tak velkou nabídku. Přirozeně se bojíš, abys to nezkazil. Já jsem tehdy věděl, že kdybych to pokazil, asi bych byl z byznysu venku.
Stal ses i divákem a fanouškem seriálu?
Ano, viděl jsem skoro všechny části. Pro mě je to zajímavé i z toho hlediska, že když se dívám na jednotlivé scény, vzpomenu si, kde všude jsem byl i já.
Kolik fotografů pracovalo na Peaky Blinders?
Tři. Já jsem byl hlavní, ale byli tam další dva lidé, kteří za mě pokryli dny, kdy jsem nemohl být na place. Neboť mezi sériemi jsem fotil třeba i Kita Haringtona v seriálu Gunpowder a podobně.
Na Peaky Blinders jsi pracoval od první do poslední série. Stihl sis vytvořit s Cillianem Murphym vztah, nebo to bylo vždy čistě profesionální?
Mohu říci, že spolu vycházíme velice dobře. Přece jen jsou to roky spolupráce. Je to přátelský vztah, ale hlavně pracovní. Kdybych potřeboval například použít jeho fotografii, můžu mu kdykoli napsat a odpoví mi. Je úplně zlatý. Ale neotravuji ho hloupostmi a netrávíme spolu čas v soukromí.
A jaký byl Paul Anderson, který hrál v seriálu Cillianova bratra Arthura?
Paul je také super člověk a vynikající herec, ale na rozdíl od Cilliana je také víc divoký.
I tak v seriálu působil.
Přesně tak. Takový, jaký byl v seriálu, je i naživo. Naopak, když hraje Cillian Tommyho Shelbyho, je tam velký rozdíl. Vůbec se mu ve skutečnosti nepodobá.
Drží si někteří z herců i ten specifický přízvuk, nebo jej používají jen při natáčení?
Jen to hrají. Paul má například klasický londýnský přízvuk, odkud pochází. Ale je třeba říci, že ten birminghamský přízvuk se naučili všichni opravdu perfektně.
Tom Hardy měl v seriálu také velmi specifický přízvuk.
Ano, i on. I Tom je opravdu super. Poprvé jsem ho potkal v druhé sérii Peaky Blinders, ale později jsme společně dělali i na seriálu Taboo. Tom je sice osobitý, ale vynikající.
V čem je svůj?
Například když děláme portréty, Cillian mi dá čas na to, abychom je udělali mimo natáčení. Tom však upřednostňuje, abychom je dělali během toho, co hraje a běží kamera.
Možná to chce mít více autentické, méně strojené?
Zřejmě ano, asi bych to řekl tak jako ty. Pravděpodobně nechce nepřirozeně pózovat. Každý herec má zkrátka své pracovní metody a někteří preferují, aby se fotky dělaly během natáčení. Ale například během Peaky Blinders mi dal i Tom čas na to, abych mu udělal mimo natáčení portrét (viz dole – pozn. red.). Tehdy mi řekl: „Dělej, můžeš mi udělat portrét, ale jen proto, že ses hezky zeptal.“ (smích)
Celá tato zkušenost s Peaky Blinders byla zlomová. Po seriálu mě už producentka doporučila dál a podařilo se mi jít například na Sherlocka, kde jsem poznal Benedicta Cumberbatche a Martina Freemana, ale dělal jsem i na Lutherovi s Idrisem Elbou. Po Peaky Blinders se to už celé rozjelo.
Kdy ses rozhodl, že se budeš fotografováním živit?
Až v dospělosti v Anglii. O této práci jsem zpočátku na Slovensku vůbec neuvažoval. Studoval jsem v Žarnovici na elektromechanika. Taková práce mě však vůbec nelákala. Odešel jsem proto do zahraničí, abych vůbec zjistil, co chci v životě dělat.
Když mi bylo 20 let, odletěl jsem do Anglie pracovat jako au pair a staral jsem se v jedné rodině o pět dětí. S touto rodinou jsem se přestěhoval i do Skotska a poté do Abingdonu poblíž Oxfordu, kde dosud bydlím.
Pak jsem začal v Oxfordu dělat v jedné slovenské restauraci, jmenuje se Moya. Tam jsem se spřátelil s fotografem jménem Robbie. Jeho práce mě zaujala, a tak jsem si koupil svůj první foťák. Tehdy mi bylo asi 23 nebo 24 let. Prostřednictvím Robbieho jsem šel na pohovor do fotoslužby, kde mě vzali na plný úvazek.
Tehdy jsi dostal první peníze za fotografie?
Ještě ne, tehdy to byl jen začátek mého koníčka. Ale práce ve fotoslužbě mě alespoň blíže posunula k tomu, že mám něco společného s focením. V Oxfordu jsem si udělal dva kurzy zaměřené na fotografování a následně jsem začal v Londýně na vysoké škole studovat obor fotografování. Tam jsem poznal studenty filmařiny a nabídl jsem se jim, že jim budu pořizovat fotografie do školních filmů. Tak jsem se učil, jak to vypadá na place, a zároveň jsem měl promo fotografie na svoji webovou stránku.
Během vysoké jsem zároveň kontaktoval zkušeného filmového fotografa Alexe Baileyho. Pořád jsem mu vypisoval, protože jsem se chtěl stát jeho asistentem. Když měl jednou prezentaci v Birminghamu, šel jsem přímo za ním a nakonec souhlasil, že mě vezme jako asistenta na film Snow White and the Huntsman (2012), kde hráli Chris Hemsworth, Kristen Stewart i Charlize Theron. Byla to pro mě vynikající zkušenost z profesionálního natáčení. A dosud jsme s Alexem kamarádi.
Byla to zároveň tvoje první zkušenost s fotografováním slavných herců?
Ne, já jsem Alexovi jen držel odrazovou desku. Fotografoval on, já jsem se jen díval. Ale bylo to úplně poprvé, kdy jsem pracoval na velkém hollywoodském filmu jako asistent. Byla to skvělá zkušenost a ve škole mě dlouhou dobu dávali za příklad toho, že je třeba být neodbytný.
Během fotoslužby jsem dále poznal zákazníka, který si u nás dal vyvolat spoustu fotek ulic. Pracoval totiž jako location manager, tedy hledal lokace na natáčení. Prostřednictvím něj jsem se poznal s producentem Robem Smallem, kterému jsem dělal fotky na jednom malém nezávislém filmu Treacle Jr. (2010). Tehdy jsem stále dělal bez nároku na odměnu, ale získal jsem další zkušenosti a fotky do portfolia. Zároveň jsem tam poznal herce Aidena Gillena. Viděl jsi Game of Thrones?
Jasně, hrál Petyra Baelishe.
Přesně tak. Takže s ním jsem měl první zkušenost na profesionálním focení filmu. Potom jsme se ještě znovu setkali při Peaky Blinders.
Už jsi tehdy věděl, kdo to je, nebo sis ho musel vygooglit?
Musel jsem si ho vygooglit, ale tehdy Game of Thrones ještě nebylo, takže jsem ho neměl moc odkud znát.
Takže po tomto období přišel ten zlom v podobě Peaky Blinders.
Ano, přesně tak.
Kromě herců, které jsi už zmiňoval, jsi fotil i Kita Haringtona, Penelope Cruz či Ryana Reynoldse... Mohl bych nyní jmenovat další desítky hvězd. Kdo z nich na tebe udělal nejlepší dojem?
To se těžko určuje, všichni byli velice přátelští a s nikým jsem neměl špatnou zkušenost. Ale pokud bych měl říct jednoho, kterého mám nejraději, byl by to asi právě Cillian. Výborně se mi ale pracuje i s Aidanem Turnerem (v Hobitovi hrál postavu Kiliho – pozn. red.), se kterým jsem dělal na třech seriálech včetně Poldark. On je stejně jako Cillian rodilý Ir. Je s ním opravdu velká legrace. Výborně se mi pracovalo i s Helen Mirren či Ryanem Reynoldsem.
Je Reynolds tak zábavný, jak působí z filmů a vystupování před fanoušky?
Určitě ano. A zároveň je nesmírně příjemný. Vždy si s námi se všemi rád povídal. A Helen totéž. S ní jsem fotil v Rusku v Petrohradu.
Mimo jiné děláš pro společnosti jako Apple TV, Disney či Netflix. Je práce fotografa na seriálech a filmech prací na plný úvazek s tím, že máš podepsanou smlouvu s některou společností? Nebo pracuješ na zakázky?
Je to o zakázkách, pracuji jako freelancer. Na Peaky Blinders jsem byl na natáčení celé dva týdny a pak si určili dny, které mě potřebovali k focení. Na každou sérii Peaky Blinders to vyšlo zhruba 25 dní práce. Někdy přitom dělám i na třech čtyřech projektech najednou. Řeknou ti data a ty si je zarezervuješ. Nebudou tě platit celý měsíc. Takto fungují všechny seriály.
Tak to musíš být dost rozjetý.
Ano, tak to je neustále. Létám z jedné strany na druhou a je to velmi unavující. Na rozdíl od seriálů je však výhoda při práci na filmech ta, že jsi se štábem každý den. Minulý rok jsem například dělal na filmu Heart of Stone s Gal Gadot a Jamiem Dornanem, se kterými jsem strávil skoro čtyři a půl měsíce. Za tu dobu jsme byli v Anglii, v Alpách, v Maroku, na Islandu a v Portugalsku.
Na kterém filmovém či seriálovém projektu se ti nejlépe pracovalo?
Určitě Peaky Blinders a také Heart of Stone. Bylo to opravdu super a cítil jsem se jako člen týmu. Časově to bylo určitě méně stresující než skákat mezi více seriály. Režíroval to navíc můj kamarád Tom Harper, se kterým jsem se poznal během Peaky Blinders.
Když to vyjde, vždy mě doporučí produkci, abychom mohli dělat spolu. S Tomem jsme pracovali také na filmu The Aeronauts, kde hráli Eddie Redmayne a Felicity Jones. Parádně se mi pracovalo nedávno také na seriálu Masters of the Air, který ještě není v televizi. Jednu z hlavních rolí tam hrál Austin Butler, který ztvárnil Elvise. Skvělé bylo, že část seriálu točili v Abingdonu, kde bydlím.
Během rozhovoru jsi už zmínil spoustu herců, a to je jen část těch, se kterými jsi dělal. Máš ale i někoho, s kým jsi ještě nepracoval, a byl bys za to rád?
No samozřejmě. Velmi rád bych pracoval s Tomem Hanksem nebo Tomem Cruisem. Toho jsem také potkal, ale nepracovali jsme spolu.
Kde jsi ho potkal?
Na natáčení The 355, kde hráli Jessica Chastain a Penelope Cruz. Režisér filmu Simon Kinberg je kamarád Toma Cruise a ten se přišel podívat na plac. Takže pokud by se jednou povedlo, určitě bych s ním rád pracoval. Samozřejmě, bylo by skvělé dělat i s takovými legendami, jako je Robert De Niro nebo Al Pacino.
Tak snad se ti jednou podaří dostat k filmu, kde budou hrát. Musíš se na fotografování iniciativně hlásit, nebo si tě už práce „najde sama“?
Obojí. Musím se vždy dívat dopředu a přemýšlet, na čem budu dělat. V této branži je třeba, aby byl člověk proaktivní. Konkurence je velká. Když slyším o nějakém dobrém projektu, snažím se vždy kontaktovat lidi ze štábu. Je důležité, abys ty lidi z průmyslu znal.
Potkáváš často na place Čechy a Slováky, nebo je to výjimka?
Stává se to jen málokdy. Na jednom projektu jsem potkal Slovenku, která pracuje tuším v Art Department. A na projektu, na kterém dělám teď, jsem poznal kluka z Košic, který dělá řidiče producentům. Ještě na seriálu Masters of Air, který jsem zmiňoval, jsem potkal dva Slováky a Čecha, kteří byli komparzisty.
Neměl jsi nabídky od českých či slovenských společností, abys přijel fotit i k nám?
Od našich společností ne. Ale měl jsem nedávno nabídku od společnosti Sky, která točí na Slovensku The Tattooist of Auschwitz. Ale nebylo to na plný úvazek, a protože žiji v Anglii, musel jsem to odmítnout, protože by to bylo příliš složité. Na Slovensku jsem ale pracoval na seriálu Dracula. Ten se točil na Oravském hradě a v Banské Štiavnici. Angličané si tehdy Slovensko a štáb velmi pochvalovali.
Děláš kromě filmové a seriálové produkce i jiné focení?
Jen to. Výjimkou byl nyní Hex. Kluci z kapely se mi ozvali, jestli bych jim udělal fotky. Jako první mi od nich ještě před pár lety psal manažer a baskytarista Yxo (Tomáš Dohňanský – pozn. red.). Řekl mi, že je velký fanoušek Peaky Blinders, na což jsem mu odpověděl, že já jsem velký fanoušek Hexu.
Letos se mi Yxo ozval znovu, protože vydávali 10. album, a přijeli za mnou koncem ledna do Londýna. Strávili jsme spolu celý víkend a motali jsme se po celém městě. A pak mě pozvali na Slovensko, kam jsem přijel na jejich koncert. A tak jsem se spřátelil s kapelou, kterou jsem od mládí poslouchal.
Zřejmě bychom se však nikdy nepoznali, kdybych se na začátku té cesty vzdal. Trvalo to roky práce a získávání kontaktů. Dlouhou dobu jsem přitom musel pracovat i zadarmo. Mladým lidem bych chtěl proto i touto cestou říci, že pokud si za něčím tvrdě půjdou, tak toho dosáhnou. Ale nesmí zapomínat na to, že to vyžaduje hodně tvrdé práce a neodbytnosti.