Módní doplněk, praktický společník, ale i skvělá investice. V čem tkví kouzlo luxusních kabelek?
Kabelky luxusních značek nemusí představovat pouze symbol marnivosti těch nejbohatších – případně těch, kteří tak chtějí navenek působit. Někteří v nich vidí také investiční potenciál. Téměř vždy je lze prodat minimálně za stejnou částku, za kterou si je majitel*ka pořídil*a. A pokud si takovou „birkinku“ nechá desítky let a následně se dědí z generace na generaci, v lukrativnosti poráží nejen trh s akciemi, ale i investice do zlata.
Zpráva od Art Market Research uvádí, že investiční potenciál kabelek v roce 2020 dokonce předčil vzácná umělecká díla, auta a whisky. Globální trh s luxusními kabelkami je dnes naceněn na 72 miliard (v přepočtu 1,6 bilionu korun). Do roku 2027, tedy do čtyř let, se očekává, že tento byznys dosáhne na 100 miliard dolarů (2,2 bilionu korun).
Je nutné si ale připomenout, že aby se kabelka dala považovat za dobrou investici, musí zůstat v perfektní kondici. Dále je nutné důvěryhodným způsobem prokázat její pravost. K tomu většinou slouží účtenka z oficiálního značkového butiku a certifikáty pravosti, dodatečně ještě originální obaly, ve kterých byl produkt zabalen.
Ne každý sběratelský kousek od Chanel, Louis Vuitton nebo Prady navíc nutně roste na hodnotě. V přehledu ti proto shrnujeme kabelky, které stojí statisíce až miliony a mohou ti vydělat i na hypotéku nebo důchod, ale také „designovky“, které si v investičním portfoliu můžeš s čistým svědomím odpustit.
Chanel 2.55
Ikonickou kabelku vytvořila sama Coco Chanel ve dvacátých letech minulého století s vizí, aby moderní ženy měly volné ruce při návštěvě společenských akcí. Číslo 55 v názvu symbolizuje menší obměny v designu z padesátých let.
Charakteristickými prvky modelu 2.55 je výrazná podšívka, která by měla připomínat ty na taškách vojáků. Místo klasického popruhu má kovový řetěz propleten kůží. Coco se údajně inspirovala uniformami jeptišek v klášteře, kde vyrůstala jako sirotek. Jeptišky často držely klíče u pasu zavěšené na stejném typu řetězů.
Dnes má obrovskou hodnotu. Kdo si ji pořídil ještě před rokem 2010, určitě neprohloupil. Cena kabelky od té doby totiž stoupla o více než sedmdesát procent a stoupá na hodnotě i nadále. Jak upozornil server Purse bop, Chanel kabelka se může zdražit i několikrát do roka. Jen miniverze je od března dostupná za něco přes sto tisíc korun, přitom ještě v únoru stála o 10 tisíc korun méně. Na větší velikosti si pak zájemkyně či zájemce musí připravit něco málo kolem čtvrt milionu korun.
Co se dočteš po odemknutí?
- Na kterém kontinentě je Chanel 2.55 cenově nejdostupnější.
Která kabelka se vydražila za cenu průměrného pražského bytu.
- Která značka má 6letou čekací listinu na jedinou kabelku.
Která kabelka meziročně vzrostla téměř o 20 %.
- Které typy kabelek naopak na své hodnotě ztrácí a jakou investicí nesáhneš vedle.