Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Módní doplněk, praktický společník, ale i skvělá investice. V čem tkví kouzlo luxusních kabelek?
Kabelky luxusních značek nemusí představovat pouze symbol marnivosti těch nejbohatších – případně těch, kteří tak chtějí navenek působit. Někteří v nich vidí také investiční potenciál. Téměř vždy je lze prodat minimálně za stejnou částku, za kterou si je majitel*ka pořídil*a. A pokud si takovou „birkinku“ nechá desítky let a následně se dědí z generace na generaci, v lukrativnosti poráží nejen trh s akciemi, ale i investice do zlata.
Zpráva od Art Market Research uvádí, že investiční potenciál kabelek v roce 2020 dokonce předčil vzácná umělecká díla, auta a whisky. Globální trh s luxusními kabelkami je dnes naceněn na 72 miliard (v přepočtu 1,6 bilionu korun). Do roku 2027, tedy do čtyř let, se očekává, že tento byznys dosáhne na 100 miliard dolarů (2,2 bilionu korun).
Je nutné si ale připomenout, že aby se kabelka dala považovat za dobrou investici, musí zůstat v perfektní kondici. Dále je nutné důvěryhodným způsobem prokázat její pravost. K tomu většinou slouží účtenka z oficiálního značkového butiku a certifikáty pravosti, dodatečně ještě originální obaly, ve kterých byl produkt zabalen.
Ne každý sběratelský kousek od Chanel, Louis Vuitton nebo Prady navíc nutně roste na hodnotě. V přehledu ti proto shrnujeme kabelky, které stojí statisíce až miliony a mohou ti vydělat i na hypotéku nebo důchod, ale také „designovky“, které si v investičním portfoliu můžeš s čistým svědomím odpustit.
Chanel 2.55
Ikonickou kabelku vytvořila sama Coco Chanel ve dvacátých letech minulého století s vizí, aby moderní ženy měly volné ruce při návštěvě společenských akcí. Číslo 55 v názvu symbolizuje menší obměny v designu z padesátých let.
Charakteristickými prvky modelu 2.55 je výrazná podšívka, která by měla připomínat ty na taškách vojáků. Místo klasického popruhu má kovový řetěz propleten kůží. Coco se údajně inspirovala uniformami jeptišek v klášteře, kde vyrůstala jako sirotek. Jeptišky často držely klíče u pasu zavěšené na stejném typu řetězů.
Dnes má obrovskou hodnotu. Kdo si ji pořídil ještě před rokem 2010, určitě neprohloupil. Cena kabelky od té doby totiž stoupla o více než sedmdesát procent a stoupá na hodnotě i nadále. Jak upozornil server Purse bop, Chanel kabelka se může zdražit i několikrát do roka. Jen miniverze je od března dostupná za něco přes sto tisíc korun, přitom ještě v únoru stála o 10 tisíc korun méně. Na větší velikosti si pak zájemkyně či zájemce musí připravit něco málo kolem čtvrt milionu korun.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dočteš po odemknutí?
Na kterém kontinentě je Chanel 2.55 cenově nejdostupnější.
Která kabelka se vydražila za cenu průměrného pražského bytu.
Která značka má 6letou čekací listinu na jedinou kabelku.
Která kabelka meziročně vzrostla téměř o 20 %.
Které typy kabelek naopak na své hodnotě ztrácí a jakou investicí nesáhneš vedle.
Model 2.55 se vyrábí ve velmi omezeném množství a je téměř nemožné jej sehnat i z druhé ruky. Komu se to ale podaří, může si za něj připlatit i o dalších několik desítek tisíc korun navíc. Cenu určuje také země nebo kontinent, odkud si kabelku zakoupíš. Obecně se ale dá říct, že luxusní zboží je v Evropě cenově dostupnější než například ve Spojených státech nebo v Asii, kde si připlatíš i tisíce dolarů. A to nejen u Chanel, ale i u ostatních značek, které ti v přehledu ukážeme.
Pro přehlednost jsme částky vždy přepočítali na české koruny, zohlednili jsme aktuální kurz. Jedno euro ke dni 8. června 2023 odpovídalo 23,66 Kč.
Podoba Chanel Flap bag s předchozím modelem 2.55 není čistě náhodná. Při tvorbě další „chanelovské“ klasiky se designér Karl Lagerfeld inspiroval právě u jejího předchůdce. Změnil ale vzhled spony a podšívka není oproti 2.55 tolik výrazná. Nadčasový model také vytvořil ve čtyřech různých velikostech a ve více barvách tak, aby ho přizpůsobil co nejširšímu záběru nositelek.
Na rozdíl od modelu 2.55 je sice snáze k sehnání, to mu ale neubírá na ceně. Za zhruba deset let se dočkal až dvojnásobného zhodnocení a každým rokem se hodnota zvyšuje. Nejmenší varianta stojí v Evropě 220 tisíc korun, ta největší klidně i čtvrt milionu korun.
Náklady na Chanel Flap mohou záviset na více faktorech, jako je typ kůže, barva nebo velikost. Exotičtější nebo méně obvyklé druhy kůže jsou většinou dražší než běžné kůže. Také obtížně dostupné limitované edice se pravděpodobně prodají za více, než byla původní prodejní cena.
Snad nejslavnější kabelkou je Birkin Bag, kterou v roce 1984 navrhl tehdejší umělecký ředitel Hermès Jean-Louis Dumas na počest britské zpěvačky Jane Birkin. Ta si údajně stěžovala, že jako mladá matka nemůže najít kabelku vhodnou pro své potřeby. Vznikla tak pružná a prostorná obdélníková taška s vyhrazeným prostorem pro dětské lahve.
Produkty značky Hermès si v průměru zachovávají svou počáteční maloobchodní hodnotu, a pokud se kvalita již koupené kabelky stále zachová, během prodejů z druhé ruky má vyšší hodnotu. Birkins má průměrnou hodnotu 96 procent a vzácné Birkin Sellier i 226 procent. Magazín Baghunter označil „birkinku“ za dlouhodobou investici, dokonce lepší než zlato nebo akcie.
Pokud máš na kabelku zálusk, s největší pravděpodobností ji neseženeš jen tak přímo v prodejně francouzského luxusního domu. Je nutné mít již nějakou historii nákupů Hermès a zapsat se na čekací listinu. Na řadu se můžeš dostat klidně i za šest let, než ti bude ikonický doplněk vůbec nabídnut. Cena se letos pohybuje od 190 tisíc korun.
Psala se padesátá léta 20. století, když se hollywoodská herečka a filmová hvězda Grace Kelly stala monackou princeznou. Při náletech paparazzi se zakrývala kabelkou značky Hermès. Jedna z fotek se pak ocitla na obálce Life Magazine a z velké luxusní kožené kabelky, která se původně jmenovala Sac à dépêches, byla rázem Kelly Bag.
Jedna taková Kelly vzniká pod rukama řemeslníků až pětadvacet hodin. Podobně jako k „birkince“ je obtížné se k ní vůbec dostat a dodnes se řadí mezi jeden z nejžádanějších kousků. Ceny se liší zejména podle použitých materiálů, začínají na 158 tisících Kč.
O kabelky je často zájem v aukcích, jejich limitované edice se mohou vydražit i za miliony korun. Taková perleťová taška Himalaya Retourne Kelly 25 loni na aukci Sotheby's dokonce získala nabídku téměř třikrát vyšší, než se odhadovalo. Prodala se za neuvěřitelných 346 802 dolarů (7,6 milionu korun), čímž překonala mnoho aukčních rekordů svého druhu. Je libo kabelku v hodnotě průměrného bytu v Praze?
Elegantní kousek z dílny Dior původně nesl název Chouchou, dokud si jej v roce 1994 neoblíbila princezna Diana, dříve známá jako lady Diana Spencer. Právě po ní se kabelka přejmenovala na Lady Dior.
Nadčasový kousek se každý rok obměňuje v různých materiálech, barvách a velikostech, jeho ikonický vzhled ale zůstává zachován. Lady Dior na první pohled poznáš podle obdélníkového tvaru, prošívání, zaobleného madla a kovových přívěsů s písmeny, které dohromady tvoří nápis Dior.
Kabelka na hodnotě každoročně stoupá okolo 7 procent. Ke zdražení došlo letos v lednu, nové ceníky se ale zatím nedotkly amerického trhu. Jen tu nejlevnější, tzv. micro variantu, prodejci nacenili okolo 70 tisíc korun, kabelka větší velikosti je skoro dvakrát tak dražší (134 854 Kč).
Jak upozorňuje server CNBC, ne všechny designové kabelky jsou dobrou investicí. Jak je ale rozeznat? Pouhé trendové výkřiky často během pár let nebo i během sezóny vyjdou z módy, a proto nemají na sekundárním trhu velkou hodnotu.
Mezi kabelky, které obvykle nemají vysokou investiční hodnotu, se řadí například Chanel Tricolor Classic Double Flap (na fotce). Ačkoliv jde o prestižní značku, rozložení barev na tři části považují zákazníci a zákaznice za pouhý módní výstřelek. Při dalším prodeji tak kabelka přináší v průměru pouze 38 % své původní hodnoty.
Při koupi luxusního produktu je třeba dávat si pozor také na poměr nabídky a poptávky. Například u kabelky Louis Vuitton Alma (na fotce níže) se stalo, že je ve většině prodejen sice dostupná, ale poptávka po ní je naopak nízká. Její průměrnou retenční hodnotu odborníci odhadují na 67 % z její původní hodnoty.
Pro nováčky v segmentu luxusního zboží, kteří se nechtějí stresovat s návratností investice, může být proto vhodnější a jistější vložit peníze spíše do akcií nebo podílových fondů. Například akcie konglomerátu LVMH, pod který spadají značky Louis Vuitton nebo Hermès, jen za letošní rok vykázaly růst 20,66 %.