Oděv jakožto důležitá součást prezentace každého jedince sehrává ve slavnostních okamžicích ještě o to zásadnější roli. Proto není divu, že každý účastník festivalu volí designové kousky od lokálních nebo zahraničních módních designérů.
Sedmapadesátý ročník filmového festivalu v Karlových Varech se chýlí ke konci a s ním i nepřeberné množství slavnostních oděvů, které jsme měli příležitost sledovat. Ačkoliv se mnozí bouří vůči nahlížení na KVIFF z fashion perspektivy, pravdou je, že styling oděvních kousků na červeném koberci je součástí vizuálního uspokojení stejně jako film.
V pátek 30. června 2023 po roce opět odstartoval prestižní filmový festival v Karlových Varech. Je považován za oslavu filmu, ale také za místo, kde se scházejí lidé z nejrůznějších odvětví se záměrem, jenž v konečném důsledku spojuje všechny. Stejně jako v předchozích ročnících i na letošní zavítaly zahraniční osobnosti filmového průmyslu jako Russell Crowe, Ewan McGregor se svou dcerou nebo švédská držitelka Oscara Alicia Vikander. Ani česká herecká elita jako Aňa Geislerová, Hana Vagnerová, Ivan Trojan a mnoho dalších nemohli chybět.
Slavnostní zahájení sice proběhlo již minulý pátek, s kreativními módními výtvory jsme se však mohli setkat i během ostatních dní. Oděv jakožto důležitá součást prezentace každého jedince sehrává ve slavnostních okamžicích ještě o to zásadnější roli. Proto není divu, že každý účastník a účastnice festivalu volí designové kousky od lokálních nebo zahraničních módních designérů. Nikdy však není celkový výsledek stoprocentní, a tak vždy narazíme jak na silnější, tak na slabší výstupy. O to víc nás posléze baví kontrasty, které nám volba oblečení nabízí.
Hned na začátek vyzdvihneme jednu ženu, která dle našeho názoru ovládla prostory hotelu Thermal a svou působností splnila atributy formálnosti, stylu a lehkosti. Řeč je o herečce Elišce Křenkové, která si zahrála v jednom z nejočekávanějších filmů představených na KVIFF – Úsvit. V den slavnostního zahájení vynesla transparentní šaty s vertikálním vzorem od návrháře Lukáše Macháčka, pod nimiž rafinovaně halilo tělo přiléhavé body. Doplňky zvolila od Tiffany & Co, které svým minimalistickým charakterem nijak neodváděly pozornost od poutavých šatů. Styling včetně účesu a make-upu evokoval estetiku flapper girl ze 20. let minulého století, díky čemuž Eliška na červeném koberci zazářila.
Také u samotné premiéry filmu Úsvit jsme mohli Elišku vidět ve splývavé, sytě modré róbě od Hany Zárubové, jejíž střih byl v zadní části ozvláštněn dlouhou vlečkou a monochromatickými rukavicemi. Svou subtilností tak byly trefou do černého, díky čemuž měla prostor vyniknout hereččina éterická vizáž.
V podobném odstínu modré barvy vynesla róbu áčkové siluety i přední česká herečka Hana Vagnerová. Na první pohled jednoduchá a čistá silueta ve spojení se zdatně zvládnutým řemeslem z dílny Borise Krále ve finále tvořila nadčasovou klasiku, se kterou nelze šlápnout vedle. V tomto případě však obuv stejné barvy působila až možná moc prvoplánově, a tak by se k Messika šperkům hodilo něco podobného charakteru.
Na klasiku vsadila i herečka a producentka Clara McGregor, která je mimo jiné dcerou slavného skotského herce Ewana McGregora. Právě se svých otcem navštívila toto lázeňské město, kde představili svůj film s názvem Druhá šance. Na samotných šatech značky Nomi Fame, které herečka oblékla, není prakticky nic nekonvenčního. To však neplatí pro volbu šperků, které zdobily její prsty. Jedná se především o prsten kopírující siluetu samotných prstů, který strhnul pozornost nejednoho objektivu fotoaparátu.
Kromě zmiňovaných monochromatických kreací v modrých odstínech se na festivalu objevily i jiné experimenty s výraznými barvami. Například Ester Geislerová sáhla po neonově zeleném kousku od The May Studio, Jitka Čvančarová svou působnost ozvláštnila fuchsiově růžovými šaty z dílny Tiqe By Petra Balvinová, stejně tak i Paulina Porizkova vynesla lila look od Veroniky Kostkové.
Barev se nebála ani Dara Rolins s dcerou Lolou, v tomto případě si však nejsme jisti, zda se jednalo o vhodnou volbu oděvních kousků. Úskalím při kombinování různých materiálových a barevných povrchů je spád k lacinosti. Bohužel ani tato situace nebyla výjimkou.
Konceptuálně nejnápaditější pak byla „perlivá“ róba Ani Geislerové, na níž se podílel návrhář Jakub Polanka ve spolupráci s Pilsner Urquell. Efekt koleček zdobících materiál měl za účel připomínat bublinky v pivu a nahradit tak vedoucí postavení šampaňského v rámci společenských událostí.
Ze zástupců mužského pohlaví musíme vyzdvihnout look od slovenského zpěváka Adama Pavlovčina, jenž vystupuje pod pseudonymem ADONXS. Adam má cit pro módu v krvi, a tak není překvapením, že se nebojí vyjít z davu a posunout hranice mužského společenského oděvu. Pruhovaný set tvořený vestou, bermudami a ladící vázankou bezesporu osvěžil karlovarskou atmosféru.