Nepřítomnost některých značek na tomto seznamu tě pravděpodobně zaskočí.
Na trhu s kosmetikou najdeš tisíce značek a vyznat se v tom, který brand testuje na zvířatech a který zase ne, je pořádná alchymie. Aby toho totiž nebylo málo, obaly produktů zdobí nejrůznější loga, která mají spotřebitelstvu ukázat, jak moc značce záleží na přírodě a zvířatech. Obecně platí, že králíček na produktu značí, že značka na zvířatech netestuje, ale skutečně je tomu tak? Značku růžového králíčka totiž uděluje PETA a k jejímu získání firmám stačí sepsat čestné prohlášení a zaplatit pořádně mastnou sumu. Přinášíme ti proto přehled značek, které netestují na zvířatech.
Nejasnosti v legislativě
Paseku v tom, které značky testují na zvířatech a které ne, dělají nejen organizace udělující certifikáty, ale také zákony. Od roku 2004 platí podle 7. dodatku evropské směrnice 2013/15/ES, o kosmetice, zákaz testování hotových kosmetických produktů na zvířatech. Dlouhé roky však bylo i nadále možné testovat jejich složky, ze kterých jsou vyrobené. Zlom nastal až v roce 2009, kdy v celé Evropské unii začal platit zákaz testování produktů i jejich složek a jejich prodej byl zakázán ve všech zemích EU. Poslední změna pro kosmetický trh pak nastala v roce 2013, kdy byly zakázány také testy reprodukční toxicity.
Teoreticky by to tak mohlo znamenat, že žádné kosmetické produkty (od dekorativky přes péči o pleť až po péči o tělo), které najdeš na našem trhu, nejsou testovány na zvířatech, ale realita je bohužel jiná.
Dodržování těchto zákonů a směrnic totiž nikdo nijak nekontroluje, Evropská komise má možnost udělovat výjimky, v prodeji jsou stále výrobky, které obsahují složky testované ještě před přijetím těchto pravidel, a v neposlední řadě – zákaz testování se vztahuje pouze na složky, které se využívají výhradně v kosmetice. Většina kosmetických produktů přitom obsahuje i takové složky, které se běžně vyskytují například v čisticích prostředcích nebo lécích, a ty mohou, nebo dokonce dle zákona musí být testované na zvířatech. Jak se říká, v tom aby se prase vyznalo.
Podle šéfky Národního referenčního centra pro kosmetiku Dagmar Jírové je navíc celé testování na zvířatech poměrně zbytečné a pro člověka nemá téměř žádnou vypovídací hodnotu. „Pokud jsou známy toxikologické údaje o jednotlivých ingrediencích ve výrobku obsažených, lze spolehlivě předpokládat, zda konečný výrobek bude, nebo nebude mít negativní vlastnosti. Pakliže lze z toxikologických údajů vyvodit, že jednotlivé suroviny jsou bezproblémové, výrobek se může rovnou testovat expozicí u člověka. Testy na zvířatech u výrobků, které jsou určeny pro člověka, nemají praktický význam,“ řekla v rozhovoru pro značku Ryor.
Vegan Trademark, Cruelty-Free nebo CPK. Které logo je to pravé?
To, zda značka na zvířatech testuje, nebo ne, by pak mělo být vyobrazeno na samotném produktu či na webových stránkách značky. Jenže i tady se musíš mít na pozoru. Obaly produktů jsou plné nejrůznějších log, symbolů nebo prohlášení, přičemž některá z nich nic neznamenají. Zákaznictvo tak mnohdy nemá žádnou záruku, že produkt, který kupuje, je skutečně cruelty-free, vegan nebo cokoli jiného, co říká logo na obalu.
Téměř jedinou jistotou je logo modro-černého králíčka Leaping Bunny. Certifikát HCS (Humane Cosmetics Standard) je udělován mezinárodní organizací Cruelty Free International a značky, které o něj žádají, nesmí na zvířatech testovat finální produkt ani složky použité při jeho výrobě a své zboží nesmí dovážet do Číny. Cruelty Free International navíc ve firmách pravidelně provádí audity a kontroluje, zde výrobky a složky opravdu nejsou testované na zvířatech.
Dalším takovým certifikátem, který lze brát v potaz, je VeganOK. Jedná se o certifikát udělovaný Itálií a vyskytovat by se měl jen na těch produktech, které mají rostlinné složení bez palmového oleje a které nejsou testované na zvířatech. I u VeganOK probíhají kontroly, zda jsou pravidla výroby dodržována.
No a pak už to jde z kopce. Populárním certifikátem je růžový králíček Cruelty Free, který uděluje PETA. Ačkoli by se mělo jednat o certifikát, který značí kosmetiku netestovanou na zvířatech a neobsahující žádné živočišné složky, PETA si zakládá „na důvěře“ a certifikát uděluje těm značkám, které si za něj zaplatí a které v čestném prohlášení uvedou, že netestují. Kontroly ze strany organizace však neprobíhají.
Podobně je to také s certifikáty Vegan Trademark, CPK a CPK Bio, které uděluje český orgán Kontrola ekologického zemědělství.
Pokud chceš tedy kupovat pouze produkty, které se opravdu netestují na zvířatech, zaměř se na certifikáty Leaping Bunny a VeganOK. U ostatních nelze zaručit, že dodržují podmínky stanovené společnostmi, které certifikáty udělují.
Tyto značky NEtestují na zvířatech
Teď už se pojďme zaměřit na konkrétní značky, které netestují. Seznam Leaping Bunny obsahuje několik stovek brandů, a tak jsme vybrali ty, které jsou v Česku nejpoužívanější.
Amika | Arctic Fox Hair Color | bh cosmetics |
CoverGirl | Dermablend | Dermalogica |
Drunk Elephant | e.l.f. Cosmetics | EOS |
Farmacy Beauty | Glamlite | Glossier |
Charlotte Tilbury | Jeffree Star Cosmetics | Kosas Cosmetics |
KVD Beauty | Lime Crime | Melt Cosmetics |
Milani | Milk Makeup | Nudestix |
Olaplex | Orly | Rhode |
The Body Shop | The Ordinary | Ecover |
Naopak populární brandy jako Huda Beauty, Too Faced, Anastasia Beverly Hills nebo Rare Beauty sice hlásají, že jsou cruelty-free, ale certifikát Leaping Bunny nemají. Hůře jsou na tom však značky jako Benefit Cosmetics, Path McGrath nebo Chanel, které otevřeně přiznávají, že testují na zvířatech.