Rozhovor o práci pro Netflix i o úskalích dabingu s herečkou Štěpánkou Fingerhutovou. „Když dojedu do studia, jde se okamžitě do práce. Studia jsou drahá záležitost plná drahé techniky, takže na prokrastinaci není čas,“ říká.
Štěpánka Fingerhutová je známá česká herečka, která se objevila například v seriálech Devadesátky nebo Lynč, zahrála si ve filmech Masaryk či Děti Nagana a má za sebou i řadu divadelních rolí. Poslední roky se pak věnuje z velké části také dabingu, diváci ji mohli slyšet v řadě velkých seriálů či filmů a právě na tohle téma jsme s ní teď měli možnost zavést řeč.
V rozhovoru jsme probírali všechno od jejích začátků přes některá úskalí této specifické disciplíny až po její oblíbené role, seriály nebo videohry. Prozradila nám taky, čemu by se v budoucnu ještě chtěla věnovat nebo jaký má názor na umělou inteligenci v dabingu.
Dočetl jsem se o tobě, že ses jako malá chtěla stát modelkou poté, co jsi viděla svoji sestřenici v katalogu na oblečení. Je to pravda?
No ono to v podstatě nebylo tak, že bych chtěla dělat modelku, ono to bylo spíš tak, že mě jako dítě hrozně fascinovala televize. Celkově jsem měla hrozně ráda showbyznys, milovala jsem různé pořady jako DO-RE-MI a tak, takže když jsem pak viděla moji sestřenku v tom katalogu, čistě ze zvědavosti jsem se zeptala táty, co v tom časopise dělá, a on mi vysvětlil, jak tenhle svět natáčení a reklam funguje. Takhle jsem vlastně začala chodit na konkurzy a různě fotit, můj primární zájem bylo ale vždycky herectví.
Kolik ti zhruba bylo v té době a kdy přišel ten zlom, že ses pak začala věnovat právě tomu herectví?
Když jsem točila první věc, tak mi mohlo být třeba sedm nebo osm. Vtipné bylo, že jsem často narážela na děti, které to na těch castinzích moc nebavilo, protože je tam donutili jít rodiče, kdežto mě to bavilo naopak extrémně, i proto se mi ze začátku dost dařilo, protože jsem do toho byla nadšená. No a herectví vzniklo tak, že mi to vůbec nešlo na gymplu. Zároveň jsem chodila na kroužek, kde byla velice dobrá vedoucí, která mi řekla, že bych to měla zkusit. A protože mi bylo jasné, že ve studiu takhle asi dál pokračovat nezvládnu, tak se to prostě nějak sešlo. Byl to jeden z mých plánů, který mi tehdy vyšel.
Jen z poslední doby jsme tě mohli slyšet ve filmech Flash, Dungeons & Dragons: Čest zlodějů nebo Gran Turismo, ale taky v seriálech od Netflixu Modrooký samuraj nebo One Piece. To jsou docela zvučné projekty. Jaký je to pocit?
Krásný! Já se k dabingu chtěla dostat od dětství a později i při studiu na konzervatoři. Bylo to pro mě ale jako pro dítě mimo obor naprosto nemožné. Dostala jsem se k němu až před pár lety, cca v roce 2019, a to jen souhrou náhod a trpělivých lidí. Začátek byl těžký, protože v dabingu jsou často lidi, co to dělají od dětství. Disciplína je to hodně technická a rychlá, naštěstí jsem měla zpočátku chápavé režiséry, zmínila bych pány Sádka, Balcárka, paní Veselou a taky Alici Hurychovou. Díky nim a jejich ochotě dát mi šanci, i když mi to zkraje dost trvalo a byla jsem fakt otřesná, to teď dělám. Za ty čtyři roky je to přes 250 filmových a seriálových titulů plus reklamní voiceovery. Rozhlas a dabing teď vlastně dělám ze všech hereckých aktivit nejvíc a jsou mojí hlavní obživou. Živit se tím čtyři roky ale není zase tak dlouho, takže si vážím toho, že se mi tvůrci nebojí dávat krásné role.
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik Štěpánce v průměru přijde měsíčně nabídek.
Jestli vidí dopředu celý seriál nebo film, který dabuje.
Jestli se bojí, že ji v dabingu nahradí umělá inteligence.
Jaký je rozdíl dabovat seriál Pán prstenů pro Amazon oproti velkému filmu pro kina.
Jestli se platí líp za filmy, nebo seriály.
Jak probíhá dabování pro Netflix a jak se na něj připravuje.
- Jestli ji živí dabing, nebo k tomu musí dělat ještě jinou práci.
Jakou postavu si coby dabérka užila nejvíc a proč.
Který seriál na Netflixu chtěla dabovat, ale nevyšlo to.