Ondřej Slabý (Chief People Officer STRV – vývojářský a designový tým s top klienty z USA)
Co pro vaše potenciální uchazeče znamená práce?
Z našich praktických zkušeností v STRV práce pro gen Z v první řadě znamená jen část celkového života. Takže větší důraz na vybalancování pracovního a osobního života je čím dál tím větším tématem pro mladou generaci. Dá se říci, že se jedná o podobné volání, které jsme slýchávali už u generace předchozí – mileniálů či generace Y. Jen v tuto chvíli má tato představa daleko větší naléhavost a prioritu.
Stejně tak důležitým aspektem je pro celkové rozhodování i celkové poslání – mise – společnosti, produktu, týmu či náplně práce samotné. Přináší má práce něco světu, obohatí jej, pomůže v problému udržitelnosti, ekologie? To jsou otázky, které si gen Z klade daleko častěji a důrazněji než generace předchozí.
Kolik času denně jsou ochotni věnovat práci?
Ani tak nejde o počet hodin v jednom dni, ale o celkovou flexibilitu tak, abych měl*a čas a energii i na další oblasti svého života (rodina, partner*ka, volný čas…). Stejně tak důležitým aspektem je množství „hormonu štěstí“, dopaminu, který je při práci vyplavován. Pokud je práce zábavou, vzrušením, inspirací, je ochota enormní. Ve chvíli, kdy se práce stává větší rutinou, opakující se stereotypní činností, ochota věnovat čas a energii výrazně klesá.
Jaké je jejich kritérium spokojenosti v práci?
Flexibilita jde ruku v ruce s jasně hmatatelným a definovaným procesem učení a celkovým rozvojem. Pokud nastupující generace jasně necítí, že se posunuje kupředu, její motivace upadá a často začíná hledat novou příležitost.
Co je pro ně v práci no-go?
Více než samotné no-go je důležité, že se zkracuje doba, po kterou je mladá generace ochotna tolerovat cokoliv, co nesouzní s jejími osobními principy, vizemi a představami. Předchozí generace byly ochotny si vzít vzájemně (zaměstnanec a zaměstnavatel) delší čas na společné vyladění spolupráce. V současné době lidé velice rychle zjistí, zda jejich nový zaměstnavatel souzní s jejich hodnotami, a v opačném případě neváhají jít o dům dál. Zkracuje se tak čas pro to, aby firmy na jejich potřeby reagovaly a pokusily se něco změnit.
Přemýšleli jste, že byste zavedli čtyřdenní pracovní týden?
Vzhledem k charakteru práce (z většiny klientské projekty), kdy musíme spolupracovat s našimi klienty pět dní v týdnu, jsme o tomto modelu neuvažovali.