Sportovní brand Lululemon, který v minulosti oblékal třeba i kanadské olympioniky, totiž lhal o údajném snižování emisí.
Informaci pro server ESG Today potvrdil i sám mluvčí úřadu, který má značku podle jeho slov prošetřovat ve věci údajných klamavých marketingových praktik. „V tuto chvíli nedošlo k žádnému závěru o protiprávním jednání,“ uvedl k vyšetřování v prohlášení.
Společnost v rámci ESG reportingu vydala report s názvem Impact Agenda. Zkratka ESG znamená environmentální, sociální a governance kritéria. Takové reporty musí firmy od určité velikosti vypracovávat povinně, mají totiž ukázat, jak si podnik vede v oblasti udržitelnosti.
Na tvrzení ze svého reportu pak značka odkazovala i v navázané kampani Be Planet. V ní tvrdila, jaké environmentálně příznivé kroky podniká. Jejího tvrzení si ale všimla aktivistická skupina Stand.earth, jak píše třeba i globální Forbes. Největší nesrovnalost, ve které značka lhala, se měla týkat vyprodukovaných emisí. Jejich množství se údajně zdvojnásobilo, značka přitom tvrdí, že se zavázala k jejich snižování.
Skupina tak konala a praktiky označila za greenwashingové. Podle ní v kampani porušují ochranu spotřebitele podle kanadského zákona o hospodářské soutěži. Po úřadu, který případ vyšetřuje, chce odstranění kampaně a omluvu spotřebitelům, značka má navíc zaplatit pokutu, která by šla do fondu na zmírňování změn klimatu.
Značka Lululemon nemá v Česku své prodejny, je ale dostupná prostřednictvím e-shopu Zalando, a tak se nemusí zdát příliš významná nebo známá. Případ ale může být průlomový.
„Tento případ by mohl být precedentem a ukázat, že éra nekontrolovaných nároků na ochranu životního prostředí skončila. Společnosti budou muset sladit svůj marketing se svými skutečnými postupy, jinak budou čelit právním rizikům a riziku poškození pověsti,“ uvedla pro americký Vogue Muchaneta Ten Napel, zakladatelka organizace Shape Innovate, která se zabývá vytvářením módní politiky. Podobným obviněním čelí totiž i značky jako Decatlon, Asos nebo H&M, jak připomíná zmíněný známý módní časopis.