Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
včera 26. ledna 2025 v 11:00
Čas čtení 11:17
Dominik Vetrák

Důstojník Adrián řídil obrovské nákladní lodě: „Vydělával jsem hodně, uvízl v ledu na tři dny a plavil se po bahně v Amazonce“

Důstojník Adrián řídil obrovské nákladní lodě: „Vydělával jsem hodně, uvízl v ledu na tři dny a plavil se po bahně v Amazonce“
ZAJÍMAVOSTI ROZHOVOR
Uložit Uložené

Jak se dostal k takové práci, kolik přesně vydělával, proč s tím skončil a potkal někdy moderní piráty?

Adrián pracoval na nákladních lodích 10 let. Více než 5 let byl i druhým důstojníkem alias navigátorem a řídil obrovské lodě plné nákladu, který převážel po celém světě. Vydělával úžasně, ale pravé štěstí našel, až když se mu narodila dcera a zůstal s rodinou, i když vydělával méně.

V rozhovoru nám prozradil, jak se člověk může stát kapitánem takové lodi, jak se mu kvůli tomu rozpadaly vztahy, zda někdy „zůstal viset na mělčině“, zda na námořníky v přístavech opravdu čekají ženy nebo to, proč filipínští námořníci zůstávají na moři i celý rok.

Doporučeno
Kam na lyže? Poradíme ti, kde v Rakousku najdeš prázdné sjezdovky a vesničku jako z pohádky Kam na lyže? Poradíme ti, kde v Rakousku najdeš prázdné sjezdovky a vesničku jako z pohádky 24. ledna 2025 v 7:00

O čem mají noční můry kapitáni a navigátoři takto velkých lodí? Že najedou na mělčinu?

Přesně tak. Mezi námořníky tomu říkáme, že loď chytí dno. Stalo se nám to i na kanadských jezerech, kam se loď dostane přes vyrovnávací komory a před ní bývá takový úzký pás, přes který se pluje. Tam jsme chytili dno s vrtulí a nastaly obrovské vibrace. Není to příjemné.

námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

Zničili jste tím loď?

Ale ne, mohli jsme pokračovat. V dalším přístavu naběhli potápěči a museli to dát do původního stavu. Těch věcí, které se mohou na takové lodi pokazit, je mnoho. I taková banální věc, jako že naložíme na loď víc, než můžeme. To se potom někdy nedostaneš ani z přístavu.

V Jižní Americe je dost specifická mentalita. V baru se můžeš nechat namasírovat nebo si zajdeš na turistiku. Není třeba tam nosit ani uniformu, aby si tě ženy všimly.

Stává se to často?

Velmi, zvláště když převážíš železnou rudu jako my. Během pěti minut se to dá
přehnat i o několik tun. Dosypání nákladu na konci jsou tedy velmi opatrné a pomalé.

Zasvítí vám tam automatizované kontrolky signalizující přetížení, nebo jak to na vodě vážíte, když se musíte přesně trefit?

Každý přístav má povolenou jinou hloubku ponoru a důstojník zodpovídá za plán nakládání, který se nepřekročí. Dá se to změřit na počítači, ale dodnes to děláme vizuálně, že se díváme na loď a máme na ní poznamenány linie hloubky ponoru. Když máš 12,5 metru ponoru, musíš to dodržet na milimetry, protože každý milimetr jsou tuny navíc.

Doporučeno
Kdo bude příští Zendaya, Tom Holland nebo Chalamet? Seznam se s budoucími filmovými hvězdami Kdo bude příští Zendaya, Tom Holland nebo Chalamet? Seznam se s budoucími filmovými hvězdami 23. ledna 2025 v 7:00
námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

Jak velký průšvih by z toho byl, kdybys například odpálil vrtuli nebo něco podobného?

No, byl by to ohromný průšvih, ale lodě jsou pojištěny, a to jsou už trochu jiné pojistky a peníze. Vytáhnout loď z mělčiny není obtížné, ale drahé.

Jaké jiné problémy jsi zažil?

Za těch 10 let se toho stalo dost. Tomu se úplně nelze vyhnout. Pokažené motory, mělčiny, ale viděl jsem i opilého kapitána, kterého brali pryč, a když to někdo takto přežene, vezmou mu licenci a končí.

Na lodi ale alkohol povolený nemáte, že?

Ne. Ale člověk tam je na 4-6 měsíců. Je jasné, že si tam někteří chlapi něco vezmou. Když někam jedeš na tak dlouhou dobu, natož když jde o nákladní loď, ze které není úniku, je třeba si to v hlavě nastavit správně a připravit se na to. Ale všichni jsme jen lidé a občas chybujeme. Není to rozhodně pro každého. Potkal jsem 22-23leté kluky z Česka a Slovenska, kteří po prvním turnusu řekli, že končí a že nebudou takto zavřeni půl roku.

Jaké trasy byly nejproblematičtější, respektive ses přes ně nerad plavil?

Zajímavé to bylo při vstupu na Amazonku. Když je loď lehká a bez nákladu, dostane se tam v pohodě. Když je však plná, tak na začátku Amazonky zvaném Barra Norte má obrovské problémy. Řeka tam bere ven bahno z Amazonky a usazuje se to tam. Tam neplaveš na vodě, ale kloužeš po usazeninách ven z Amazonky, a i to se dá jen během jedné hodiny v celém dni.

námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

První měsíce se dají zvládnout, ale kolem toho půl roku to partnerky začínaly těžko
snášet. Nevyčítám jim to, není to jen jejich chyba. Jejich kolegové či kamarádi věděli, že jsou
osamělé. Každý by přemýšlel, jestli to všechno za to stojí.

Jaký je vlastně rozdíl mezi kapitánem a navigátorem?

Na lodi jsou dvě oddělení: palubní, kde je kapitán, navigátoři a podobně, a strojní, kde jsou strojníci a mašiňáci. Na palubě jsou tři důstojníci a kapitán, který je také navigátor. Pod námi je palubní mistr zvaný botsman nebo palubní námořníci.

námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

Kolik lidí celkově na takových lodích pracuje?

Bezpečnostní minimum je alespoň 16 lidí. Dělal jsem už i na lodi, kde nás bylo více než 30. Čím novější loď, tím má více automatizace a vyžaduje menší posádku.

Dělají i na takových lodích i ženy, nebo jste výhradně mužské sestavy?

Já jsem za 10 let neměl tu čest, ale určitě někde jsou.

Doporučeno
Bývalý agent o zatčení mafiána Černáka: Soudce odmítl podepsat příkaz k zadržení ze strachu. Akci jsme před nadřízenými tajili Bývalý agent o zatčení mafiána Černáka: Soudce odmítl podepsat příkaz k zadržení ze strachu. Akci jsme před nadřízenými tajili 22. ledna 2025 v 7:00

Na lodi jsou tedy tři důstojníci a jeden kapitán, takže čtyři navigátoři. Předpokládám, že každý dělá několik jiných úkolů.

Specifický název pozice navigátora je strážný palubní důstojník. Třetí důstojník řídí loď od 08:00 do 12:00 a od 20:00 do 00:00. Kromě toho má na starosti záchranné a protipožární pomůcky.

Druhý důstojník je hlavní navigátor, který řídí loď od 12:00 do 16:00 a od 00:00 do 04:00. Kromě toho plánuje kompletní trasu, aktualizuje mapy a provádí publikace o plavbě. On je na můstku nejvíc a ještě se věnuje i nemocnici, která je na každé takto velké lodi. První důstojník řídí loď od 16:00 do 20:00 a od 04:00 do 08:00. Zajišťuje vykládání a nakládání lodi, výpočet stability a komunikuje s botsmanem o údržbě lodi.

námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

A co kapitán?

Velitel zodpovídá za všechno. Nemá službu, čili přímo loď neřídí. V podstatě dělá a zároveň nedělá 24 hodin vkuse. Pokud je nějaký průšvih, prvního vezmou řešit kapitána. On musí mít absolutní přehled a vědět, co se na lodi děje. Na takovou pozici je třeba nabrat ohromné ​​zkušenosti. Dnes už jsou i mladší kapitáni, ale několik let dozadu nehrozilo, aby měl kapitán méně než 50 let.

Co přesně bylo náplní tvé práce? Jak vypadal tvůj běžný den na lodi?

Budil jsem se kolem deváté, dal si snídani a šel jsem zkontrolovat nemocnici, respektive plánování trasy, publikace a prostě děláš tu druhou práci mimo řízení lodi. Končil jsem kolem oběda, a to začínala směna na můstku do čtvrté odpoledne. Následně jsem měl volno a před půlnocí jsem se vracel na můstek do čtyř ráno. A takhle pokračuješ několik měsíců, 11-12 hodin denně.

Moc volného času tam tedy nemáš.

Je to podle mě dobré, protože se zaměstnáváš a nemyslíš na ty špatné stránky té práce, že nejsi doma, se svými blízkými a podobně.

Co jsi dělal ve volném čase?

Můžeme tam dívat na filmy, hrát videohry, je tam fitness a další místa, kde můžeš strávit čas. Můžeš si číst nebo zaběhat.

námorník Adrián
Zdroj: Archív: Adrián

Služby navigátora na můstku trvaly čtyři hodiny. Nebyla to někdy nuda?

Na radaru nevidíš všechno. Problém, obzvláště v noci, je také rozeznat menší lodě a plachetnice. Tam si nehraješ na mobilu. Když pluješ do Kanady a je tam minus 40 stupňů, musíš si dávat velký pozor. Nejednou jsme se dva až tři dny s lodí nepohnuli, protože všude kolem byl led a museli jsme čekat, až nás vysvobodí ledoborec.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Tříleté - 17 %
4 500 Kč 3 750 Kč
Účtuje se jednou za tři roky
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
8 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 25 Kč

Co se dozvíš po odemčení?

  • Kolik vydělává kapitán a kolik vydělával Adrián jako druhý důstojník.
  • Jak dlouho bydlel na moři přes turnus a proč filipínští námořníci zůstávali i 12 měsíců.
  • Proč s tou prací skončil a jak mu ztroskotaly vztahy.
  • Zda někdy potkal moderní piráty a na co si museli dávat pozor, když odplouvali z Afriky.
Dočti článek již od 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 174744 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: 15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG , Měsíční předplatné ve Skillmea ZDARMA nebo Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse