13. února 2015 20:48

50 odstínů šedi nabízí nevázaný sex a lámání předsudků (Recenze)

50 Shades of Grey neboli 50 odstínů šedi vstoupilo do kin, které praskaly ve švech. Stál film ale za to?

Nedostatek sexu v jakékoliv věkové kategorii se mi jeví jako jediná logická příčina vyprodaných kin na Slovensku a i v Čechách. Nejlépe to vystihl komentář na jedné nejmenované české filmové stránce: Chtěli jsme vám zatepla přinést recenzi 50 odstínů šedi. Bohužel je ta sračka všude vyprodaná, takže se na ni xy nemůže dostat! True story.

Knižní fenomén jménem Fifty Shades of Grey se dočkal svého filmového zpracování a předznamenává rekordy v box office. Není se čemu divit, cílové zaměření na dané typy diváků znamenalo kina plné zvědavých a nadržených adolescentů, důchodkyně, pravděpodobně hrdé praktikantky nejstaršího řemesla a mladé páry (hlavně chlapců se smutným pohledem v očích). Překvapila mě však účast malých dětí, které s největší pravděpodobností dorazili do kina po skončení kroužku Vaříme a pečeme.

Zpět ale k filmu, který režírovala Sam Taylor-Johnson, což neimponovalo značné části knižní fan base. Zbytečně čekáte na tradiční představení režisérky. Nikdo ji nezná. Co se týče rozdílů mezi knihou a filmem, nejvíce jsem se setkával s názorem, že se jednotlivé lechtivé scény byly natočeny až příliš jemně a také bylo vynechaných mnoho klíčových a hlavně kontroverzních situací (tamponovou část rozhodně nečekejte). Příběh se točí kolem mladé nevýrazné studentky Anastasie, kterou pár větami oslní miliardář Christian Grey. Co bude následovat poté, už víte i sami. Už samotná seznamovací scéna a snaha vybudovat erotické napětí se absolutně nepovedla. Možná někdo tušil, že v tom nikdo ze štábu není dobrý, a tak se místo elektrizující vzrušující atmosféry divák dočkal v první třetině filmu spíše nevtipné komedie. V konečném důsledku můžeme snímek označit za lepší komedii než erotický film, tedy, pokud se Fifty (ne ten raper) rozhodlo vstoupit do tohoto žánru.

Celá ta bublina kolem Soft BDSM nakonec splaskla a já jsem jen rád. Inu, pod tvrdým sexem si představuji rozhodně něco jiného. Jediná hrubost se objevila až v poslední scéně, která nenechá nymfomanky spát. Sekvence s bitím Anastázie byly vysloveně směšné, až nevkusné. Kamera se častokrát nesmyslně soustředila na detail, který vlastně nic neřekl a nic nevyjádřil, alespoň ne mně. Někdo se možná bude ohánět, že cit pro detail tam byl, nicméně pokud nevyjádří žádné emoce ani napětí a má nulový význam, vypadá to amatérský a nadmíru zbytečně. Při označení amatérismu naneštěstí nezůstane jen u kamery. Za velkou chybu považuji i jizvy na Greyovém těle, které asi v polovině scén chyběly, přičemž mají velký význam z hlediska charakterové přeměny z dítěte na toto "monstrum". Tady se dostáváme k postavám a hercům. Casting podle všeho nedopadl nejhůře, i když se mi zdá, že v komedii by toto duo zářilo mnohem více. Trvalo ale dlouho, dokud jsem si zvykl na nepřirozený hlas Jamieho Dornana. Obdiv patří zejména Dakotě Johnson, která se několikrát musela svléknout donaha. Dokážu si představit, jaké nepříjemné to pro ni muselo být, nemluvě o dotecích cizího člověka.

Všichni, tedy všechny, jste se ale těšili na sex. Je ve filmu? Je. Je tvrdý? Tak trochu. Popravdě, většina těch Greyových fyzických trestů působila jako rozzlobený teplý oblak na slunné obloze. Kontrast mezi tvrdým mužem/chlapem vyžívající se v BDSM a Greyem můžeme porovnat právě s mraky, které hrozivě mlátí na obloze oproti zmíněnému teplému obláčku a jeho ... švác. Budete tedy spokojeni? To závisí na tom, zda sledujete porno. Průměrné domácí video vás totiž s největší pravděpodobností vzruší mnohem více než drtivá většina lechtivých scén. Dakota Johnson své zapálení přehnala až příliš. Jemné doteky u ní vyvolávaly náběh na nejlepší orgasmus v jejím životě, což vypadalo směšně. Připomenete si i ten pocit, když vám je trapně i za samotné autory. Zklamáním bylo i vykreslování motivace obou postav. Proč je Ana retardovaná a proč je Grey takový, jaký je, na to si zřejmě budeme muset počkat do další části. Možná nám v ní prozradí, co to vlastně ten Grey dělá a odkud má ty miliardy. Z práce s lidmi, jak to tvrdí, to asi nebude. Má otřesný hlas a vede ještě horší dialogy.

Další bublina, která po premiéře zřejmě splaskne, je téma týrání a hrubosti k něžnějšímu pohlaví. Ta byla horlivě diskutována, po dvou hodinách vám však dojde, že se žádné velké haló nekoná. Vděční ale budete za každou sexuální scénu, protože kromě nich a vtipných momentů film nemá co nabídnout. Je nudný, oplývá nezajímavým prostředím a postavami, chybí v něm jakékoli napětí a ani budování rozkoše nepřijde normálnímu člověku/divákovi jako povedené. Kopa hluchých míst, kdy se doslova vrtíte a modlíte se, aby to už skončilo, též výslednému dojmu nepomáhá.

Stejně jako když jsem se po mučivé návštěvě kina promítající Transformers 4 rozhodl filmu udělit 2/10 bodů, přičemž jsem věděl, že mě bude nenávidět půl republiky, stejně tak vím, že značná část našich čtenářek nebude nadšená ani hodnocením v dnešní recenzi. Potěšil mě humor, ale film mě vůbec nezaujal, sex byl obyčejný a rozhodně nenaplnil očekávání čtenářů knihy. Herci byli průměrní, zmiňovaná snaha vybudovat sexuální napětí pomocí zaměření se na detail zcela selhala, přičemž to celé působilo otřesně a lacině. Jediným velkým plusem je soundtrack, který se nadmíru povedl. Nakonec, když vám Weeknd zpívá do ouška během jízdy Lambem, nemůžete velmi ohrnovat nos. 4/10

PS: Když jsem do názvu napsal, že film láme předsudky, skutečně jsem nelhal. Někdo čekal úplný odpad (film jím rozhodně není), jiní zase nechutný sex a nechtěnou motivaci pro nevhodné chování k ženskému pohlaví (což se také nestalo). Pokud se zajímáte o další dvě části (pravděpodobně tři, pokud uvážíme, že poslední film se možná bude dělit na dvě části, jak to je dnes již zvykem) a také o statisíce dolarů nezaslouženě vydělaných první částí, lajkujte Filmkult.