Podrobně se podíváme na kontroverze, které zasáhly úspěšný e-sport nejvíce.
Při stále větší popularitě elektronických sportů přicházejí i jisté nežádoucí živly, které při povaze lidí byly očekávané. My jsme citlivé téma nastínili již v tomto článku, avšak dnes se podíváme podrobně na některé případy. Pro mnohé jsou e-sporty prostorem, kde se dá rychle zbohatnout, pro jiné místo, kde si jejich podvodů nikdo nevšimne. Přicházejí elementy, jako braní povzbudivých látek nebo matchfixing - dohodnuté výsledky zápasů. Netvrdíme, že se tyto incidenty nevyskytovaly již několik let zpátky, avšak při momentální popularitě, sledovanosti a zvýšení možného finančního zisku, logicky, nabírají incidenty na vážnosti. V dnešním článku se podíváme na 5 největších skandálů nebo kontroverzí, které se odehrály ve hře Counter-Strike: Global Offensive.
5. Bitcoin mining v klientu ESEA
ESEA je populární e-sport komunita a místo, kde si hráči mohou zahrát různé zápasy a turnaje i proti profíkům. Disponují například vlastním klientem, ligou, hodnocením hráčů či lepším anti-cheatovacím softwarem oproti VAC, tedy originálnímu anti-cheatu v hrách od Valve. 1. května 2013 však jeden z uživatelů našel v klientu ESEA malware, který využíval uživatelovu grafickou kartu na tzv. bitcoin mining. Pro ty, co nevědí, Bitcoin je internetová měna, která byla v daném období na vzestupu a dalo se díky ní vydělat slušné množství peněz.
Jeden z vlastníků ESEA, Eric Thunberg, nejprve oznámil, že jde o žertík, avšak o pár hodin později přiznal, že problém je větší, než si původně myslel. Ukázalo se, že jeden z adminů integroval do serverů ESEA 13. dubna 2013 bitcoin miner a za tu dobu získal přes 3 713 dolarů. Další z vlastníků, Craig Levine, vydal oficiální prohlášení, kde se omluvil všem dotčeným stranám a všechny získané peníze z Bitcoinů, plus 100 % této částky, darují organizaci American Cancer Society (Ústav na výzkum rakoviny). Zároveň však zvýšili výhru v ESEA lize a prémiové účty poskytli zdarma všem hráčům, co si ho předplatili na měsíc duben.
Skandál však ještě nebyl zcela na konci. Na ESEA byla totiž podána žaloba třem hráči. Bitcoin miner jim údajně poškodil zařízení, což potvrdili i hráči na fórech a vysouzená byl až 1 milion dolarů, z nichž již bylo vyplaceno 350 000. Pokud se společnost ESEA nijak neproviní v příštích 10 letech, zbývajících 650 000 jim bude prominuto.
4. Užívání Adderallu u hráčů Cloud9
Zdroj: Gosugamers
Profesionální americký tým Cloud9 byl během jara a léta 2015 v extrémně dobré formě. I přesto, že nevyhráli žádný major turnaj, dosáhli výsledků, které žádný americký tým do té doby nezískal a opírají se o ně dodnes. Nicméně 12. července 2015 se bývalý hráč týmu Cloud9 Kory "Semphis" Friesen přiznal v rozhovoru pro YouTubera Launderse, že v té době celý tým užíval Adderall. Adderall je lék používající se k léčení nemocí jako ADHD (hyperkinetická porucha) nebo narkolepsie. Ve zkratce, Adderall zvyšuje pozornost, omezuje únavu a celkově vás umí donutit k lepším výkonům. Jde ale o lék na předpis, proto jeho užívání může způsobit značnou nevýhodu vašim soupeřům. To, že celý tým užíval daný lék, je značně slyšet v jejich komunikaci během zápasu v Katowicích.
Oficiální vyjádření vedení týmu Cloud9 bylo, že neschvalují žádné užívání dopingových látek mezi jejich hráči. 20. července největší progamingová společnost a organizátor turnajů ESL prohlásila, že hráči budou pravidelně testováni na užívání těchto dopingových látek, o čemž informovaly fanoušky i weby The New York Times, The Wall Street Journal, nebo ESPN. Je však nutné poznamenat, že od zákazu Adderallu je Cloud9 v absolutně nejhorší formě od svého vzniku.
3. Ban hráče KQLY
Zdroj: Gosugamers
Na konci roku 2014, jen pár hodin před odletem na největší turnaj roku, byl udělen ban Hovikovi "KQLY" Tovmassianovi - kdysi hráči jednoho z nejlepších týmů světa, Titan. Ban otřásl celou komunitou, protože KQLY byl mnohými uznávaný hráč, ale koho to však potěšilo, byl Adil "Scream" Benrlitom, kterému právě KQLY vyfoukl místo v týmu (jeho reakci si můžete prohlédnout zde). Používal údajně jeden z nejlepších cheatů, jelikož se mu to podařilo zakrývat na mnoha turnajích, kde se kontroluje hardware a software hráčů. Cheat používaný v případě KQLY byl cheat zvaný triggerbot. To znamená, že pokud zamíříte na soupeře, vaše zbraň automaticky vystřelí. I když profesionální hráči mají skvělé reflexy, není fyzicky možné být na tak vysoké úrovni. Incident však vrhl špatné světlo na mnoho profesionálních hráčů, o kterých se šeptalo, že by také mohli cheatovat a začal hon na čarodějnice. To si později odnesl hráč týmu Fnatic, Robin "Flusha" Rönnquist. Nikdo kromě Tovmassiana však zatím nebyl usvědčen.
I přes počáteční popírání ze své strany se KQLY později přiznal, že použil cheatovací program a omluvil se všem fanouškům za zklamání s tím, že mu bylo jasné, že jeho kariéra skončila. I toto se však dá považovat za úder pod pás pro organizaci Titan, od které se následně začali distancovat sponzoři, což mělo za následek její rozpuštění v lednu tohoto roku.
2. Ilegální boost týmu Fnatic na turnaji Dreamhack Winter 2014
Zdroj: sk-gaming
Během zápasů ve hře Counter-Strike je možný tzv. boost - tedy situace, kdy jeden hráč vyskočí druhému na hlavu jen proto, aby získal lepší pozici a výhled. Tým Fnatic použil takový boost ve třetím a rozhodujícím zápase čtvrtfinále proti týmu LDLC na mapě Overpass. Francouzští LDLC vyhráli první polovinu zápasu skvěle 12-3, přičemž zápas vyhrává tým se ziskem 16 vyhraných kol. Když LDLC vedli po poločase už 13-3, tým Fnatic úspěšně použil do té doby neznámý boost (díky němuž měli výhled na celou mapu) a ten je zvýhodnil natolik, že nakonec vyhráli až 13 kol za sebou a zápas skončil 13-16 pro ně. Hráči LDLC začali protestovat a dožadovali se odehrání druhé poloviny zápasu znovu, což však Fnatic odmítli. Na základě rozhodnutí admina se měl odehrát rematch (tedy opakování celého zápasu), což Fnatic opět odmítli, a tak se Francouzi mohli radovat z kontumační výhry.
Mělo to však více faktorů - Fnatic věděli, že bez boostu by neměli šanci LDLC porazit na Overpassu a zároveň si uvědomovali, že byli v té době týmem, který dominoval scéně, ale měl za sebou skandály, jako například odmítnutí podání rukou po zápase, díky čemuž se stali relativně neoblíbeným týmem. Proslýchá se, že sponzoři byli ti, kteří přinutili Fnatic odstoupit z turnaje, právě kvůli špatné reklamě. Pro tým LDLC to však mělo šťastný konec, když turnaj vyhráli a získali titul šampiona a značnou finanční odměnu. Boost spot zapsán nesmazatelným písmem do historie však již nelze použít, protože vývojář hry Valve reagoval aktualizací hry a tím pádem se na dané místo na mapě už nedá dostat.
Jak to celé probíhalo, si můžete prohlédnout ve videu s podrobným komentářem
1. Ban týmu iBUYPOWER (iBP)
Zdroj: blog.ibuypower
V srpnu 2014 se odehrál zápas týmů iBUYPOWER a NetcodeGuides.com. Mělo to být jednoznačné vítězství pro tým iBP, vždyť v tu dobu patřili mezi nejlepší týmy světa a měli v sestavě obrovské zkušenosti - přesněji skvělého lídra Joshua "steel" Nissana či jednoho z nejmladších a zároveň největších talentů americké scény Braxtona "swag" Pierce. Absolutní likvidace nepřátelského týmu se otočila proti nim v podobě výsledku 16-4 a tým iBP během celého zápasu prokazoval zvláštní chování, záměrné zahazování situací a smích po prohrách. Argumentovali tím, že byli unavení z cestování a dopadlo to na ně právě v tomto zápase.
Další den se však objevily fotky komunikace s dalším profesionálním hráčem jménem Shahzebom "Shazam" Khanem. Ten den před zmíněným utkáním posunul dotyčnému člověku informace, aby vsadil na prohru iBP, protože zápas plánují prohrát. V celém případě se začal vrtat e-sport novinář Richard Lewis, protože do situace vnesl různé zdroje o úmyslné prohře. Gambling v elektronických sportech probíhá tak, že vsadíte předměty ze hry, které mají často hodnotu několik set dolarů, které se následně dají prodat. Dotčení hráči se po provalení informací začali ohrazovat tím, že to není pravda a zároveň napadali Lewise s cílem pošpinit jeho jméno. Poslední slovo dodali administrátoři sázkařského webu, kde hráči sázeli a přiznali, že jim přišli sázky na zápas z alternativních účtů hráčů.
Po ujasnění informací vstoupilo do hry Valve a prozkoumalo všechny účty dotčených hráčů. Z pěti hráčů IBP našli vsazené itemy až u čtyř z nich a stejně tak se itemy našli ještě u dalších tří hráčů, kteří se také na incidentu podíleli. Všem byla hráčská činnost pozastavena na dobu neurčitou, ale jedinou výjimkou byl hráč IBP Tyler “Skadoodle“ Latham, u kterého vyhrané položky nebyly nalezeny. Po roce se lidé z Valve vyjádřili, že udělené bany jsou doživotní a hráči mají zákaz hraní na všech Valve akcích. Stejně učinili i admini v ESEA, čímž v podstatě zcela ukončili možnost těchto hráčů hrát CS profesionálně. Zabanováni byli hráči iBP Sam "Dazed" Marine, Braxton "swag" Pierce, Keven "AZK" Lariviere, Joshua "steel" Nissan a lidé, kteří se na podvodu podíleli - Duc "cud" Pham, Derek "dboorn" Boorn a Casey Foster. Ban vyvolal na scéně smíšené pocity, protože jedna strana tvrdila, že trest je příliš přísný a druhá oponovala, že verdikt organizátorů a administrátorů je oprávněný. Dá se říci, že to bylo USA proti Evropě, protože právě tito hráči měli být světlem naděje pro americkou scénu, která se utápí v neustálých problémech.
Můžeme podobné incidenty očekávat i v budoucnu? Určitě ano a bude jich stále více. Začínají se v těchto kruzích točit neuvěřitelné peníze a kvalita hráčů neustále roste. Navíc se postupně přidávají hráči z regionů jako Jižní Amerika, Asie nebo Oceánie, kteří přinesou do scény nový vítr. Pokud však porovnáme počet skandálů v e-sports, je to pouze zlomek, toho co se děje v reálných sportech. Co můžeme však očekávat, je asociace hráčů, která je bude chránit, avšak zatím jsou to jen spekulace a žádné potřebné kroky ke vzniku ještě nebyly podniknuty.