Barbie podporovala dětskou představivost a přispěla k rovnosti žen a mužů. Na druhou stranu její životní styl vedl k podpoře materialismu a její nereálný vzhled vyvolával komplexy.
3. březen 1959 je dnem, kdy se navždy změnil hračkářský průmysl, a to z jednoho jediného důvodu. Se vší slávou do něj vstoupila nejpopulárnější a nejprodávanější panenka Barbie, kterou si většina z nás vybaví jako okouzlující blondýnku s dokonalou tvářičkou, dlouhýma nohama, vosím pasem a prsy jako od plastického chirurga, a to přesto, že vzhled Barbie je skutečně různorodý a ze široké plejády milých panenek si může dětský spotřebitel vybrat to, co je jeho srdci nejbližší.
Barbie od Mattela je v dívčím světě skutečným pojmem a žádná dutá, ultralehká a neohebná fake Barbie bez pogumovaného těla, hustých vlasů a dokonalého make-upu ji nedokáže nahradit, i když se o to v zájmu šetření finančních prostředků pokoušela už nejedna maminka. A upřímně? My se jí ani moc nedivíme. Peníze měly kdysi jinou hodnotu a Barbie od Mattela potřebovala kamarádky na stejné úrovni, fešáckého Kena, plný šatník, nějaké to domácí zvířátko a na škodu nebylo ani auto nebo rovnou Barbie dům. Ale na druhé straně se nedivíme ani zklamání holčičky, která si pod vánočním stromečkem namísto pravé Barbie našla její levnější kopii a při první změně účesu musela řešit plešatou panenku. Inu, kvalita je kvalita a dětský zákazník patří k těm nejnáročnějším.
Za zrodem legendární Barbie stojí žena jménem Ruth Handler, její dcera Barbara a společnost Mattel Creations. Tuto společnost založili v roce 1945 dva pánové - Harold "Matt" Matson a Elliot Handler a zpočátku se věnovali výrobě rámů na obrazy a nábytku do domečků pro panenky. Netrvalo dlouho a kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu prodal Matson svůj podíl Handlerovi, který do byznysu zapojil svou šikovnou manželku Ruth. První velký úspěch společnosti přišel v roce 1947 s hračkářským ukulele a druhý o dvanáct let později s panenkou, která se v následujících letech stala fenoménem mezi dívčími hračkami. Podnikavá Ruth pozorovala svou dceru Barbaru při hře a všimla si, s jakou radostí stylizuje své papírové panenky do dospěláckých profesí. Uvědomila si, že malé holčičky nemají zájem o hračky s vzezřením dětí, ale právě naopak, chtějí se hrát s panenkami s vzezřením dospělých žen. V roce 1956 se rodina Handlerova ocitla v Evropě, kde Ruth narazila na německou panenku s vzezřením dospělé ženy - Bild Lilli, zakoupila ji pro svou dceru a po úspěchu u vlastního potomka se podobnou panenkou rozhodla zaplnit díru na americkém trhu s hračkami.
Německá panenka Bild Lilli, která se stala inspirací pro budoucí Barbie. Rozdíl v těchto panenkách spočíval v tom, že zatímco německá verze byla určena pro muže - dostávali ji jako dar na oslavách a povětšinou si jí zdobili interiér svých aut, americká verze byla určena pro děti. Podobný vzhled a technologie výroby těchto panenek se staly předmětem žaloby.
Barbie, vlastním jménem Barbara Millicent Roberts, se narodila 3. března 1959 na American International Toy Fair (největším západním veletrhu hraček) v New Yorku, a to rovnou ve dvou provedeních - jako blondýnka a jako černovláska. Toto datum je považován za den jejích narozenin, přičemž místem narození není New York, ale fiktivní Willows v americkém státě Wisconsin. Jak jste již jistě postřehli, Barbie je pojmenována po dceři její vynálezkyně a první dva modely přelomových panenek se předvedly v černobílých proužkovaných plavkách a černých sandálkách na vysokém podpatku. Vyráběly se v Japonsku, jejich počáteční cena byla tři dolary a v průběhu prvního roku se jich prodalo více než 350 000 kusů. Jak se dalo očekávat, panenka s povoláním „Teenage Fashion Model“ a její tvůrci se nevyhnuli obviněním, podstatou kterých mělo být Mattelem okopírovaný vzhled německé Bild Lilli a zavádějící tvrzení o vlastním designu. Spor se po tahanicích u soudu nakonec vyřešil mimosoudně a Mattel v roce 1964 odkoupil práva k Bild Lilli za 21 600 dolarů a tímto krokem ukončil její výrobu.
První Barbie od Mattela ve dvou provedeních - blondýnka a černovláska. Na druhé fotografii manželé Handlerovi
Pro enormní zájem o panenku Barbie propagované i prostřednictvím televizní reklamy, se Mattel v roce 1961 rozhodl uvést na trh i jejího partnera. Ken Carson je od svého protějšku mladší o dva roky, jejich vztah je označován jako "on-off", čili žádný ideál a pojmenovaný je podle syna manželů Handlerových - Kennetha Handlera. V reálném životě jsou tedy Barbie a Ken sourozenci, ale v tom vymyšleném tvoří pár.
Další zajímavosti ze života Barbie:
- Když se Ruth Handler zeptali, jaký má vztah k Barbie, odpověděla: „Jsem její máma.“
- V roce 1971 se změnil pohled Barbie - začala se dívat před sebe.
- První známou osobností převtělenou do Barbie byla britská supermodelka s útlou postavou, krátkými vlasy a velkýma očima, ikonická Twiggy.
- Barbie vystřídala více než 150 profesí, šestkrát kandidovala na prezidentku a v roce 1965 se jako astronautka ocitla na Měsíci (samozřejmě fiktivním), čímž předstihla i samotného Neila Armstronga.
- Tím, že reprezentovala skutečně různorodé povolání a prováděla i pánské profese, přispěla k rovnosti mužů a žen v pracovním prostředí.
- Najdete ji v obchodech ve 150 zemích a každou vteřinu se někde na světě prodají tři kousky této legendární panenky.
- V roce 1986 byla zvěčněna na obraze Andyho Warhola, který byl v Londýně prodán za 1,1 milionu dolarů.
- Barbie má více než 40 domácích zvířátek, bohatý šatník s kousky od světových designérů a slušný vozový park, což podle mnohých vedlo k podpoře materialismu.
- Je činná na sociálních sítích, například na Facebooku ji sleduje více než 13 milionů nadšenců, ale najdete ji také na Instagramu či Twitteru.
- V září 2003 některé země Středního východu zakázaly prodej panenky Barbie na svém území z důvodu, že její vyzývavé oblečení a nevhodné pózy jsou symbolem zvráceného západu a mají daleko od ideálů islámu.
- Na světě existuje i Barbie po chemoterapii se jménem Ella, která byla v limitovaném počtu kusů distribuována přímo do nemocnic.
- V roce 2006 se Barbie stala produktem roku.
- Pokud by byla Barbie skutečnou ženou, její míry by byly 91-46-84, tedy nereálná čísla, pro která se na nejznámější panenku světa snesla vlna kritiky. Ta vyústila v možnost zakoupit si Barbie v různých provedeních - vyšší, nižší, oblejší, útlejší, s různými účesy a odstíny pokožky.
- Nejprodávanější Barbie v historii Mattelu je Totally Hair Barbie s vlasy až po kotníky.