Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 29. 5. 2020 svátek má Maxmilián, Maxim

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
1
Tamara S.
15. listopad 2016, 12:59
Čas čtení: 3:54
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

Barbie podporovala dětskou představivost a přispěla k rovnosti žen a mužů. Na druhou stranu její životní styl vedl k podpoře materialismu a její nereálný vzhled vyvolával komplexy.

Tamara S.
15. listopad 2016, 12:59
Čas čtení: 3:54
Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

3. březen 1959 je dnem, kdy se navždy změnil hračkářský průmysl, a to z jednoho jediného důvodu. Se vší slávou do něj vstoupila nejpopulárnější a nejprodávanější panenka Barbie, kterou si většina z nás vybaví jako okouzlující blondýnku s dokonalou tvářičkou, dlouhýma nohama, vosím pasem a prsy jako od plastického chirurga, a to přesto, že vzhled Barbie je skutečně různorodý a ze široké plejády milých panenek si může dětský spotřebitel vybrat to, co je jeho srdci nejbližší.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

Barbie od Mattela je v dívčím světě skutečným pojmem a žádná dutá, ultralehká a neohebná fake Barbie bez pogumovaného těla, hustých vlasů a dokonalého make-upu ji nedokáže nahradit, i když se o to v zájmu šetření finančních prostředků pokoušela už nejedna maminka. A upřímně? My se jí ani moc nedivíme. Peníze měly kdysi jinou hodnotu a Barbie od Mattela potřebovala kamarádky na stejné úrovni, fešáckého Kena, plný šatník, nějaké to domácí zvířátko a na škodu nebylo ani auto nebo rovnou Barbie dům. Ale na druhé straně se nedivíme ani zklamání holčičky, která si pod vánočním stromečkem namísto pravé Barbie našla její levnější kopii a při první změně účesu musela řešit plešatou panenku. Inu, kvalita je kvalita a dětský zákazník patří k těm nejnáročnějším.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

Za zrodem legendární Barbie stojí žena jménem Ruth Handler, její dcera Barbara a společnost Mattel Creations. Tuto společnost založili v roce 1945 dva pánové - Harold "Matt" Matson a Elliot Handler a zpočátku se věnovali výrobě rámů na obrazy a nábytku do domečků pro panenky. Netrvalo dlouho a kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu prodal Matson svůj podíl Handlerovi, který do byznysu zapojil svou šikovnou manželku Ruth. První velký úspěch společnosti přišel v roce 1947 s hračkářským ukulele a druhý o dvanáct let později s panenkou, která se v následujících letech stala fenoménem mezi dívčími hračkami. Podnikavá Ruth pozorovala svou dceru Barbaru při hře a všimla si, s jakou radostí stylizuje své papírové panenky do dospěláckých profesí. Uvědomila si, že malé holčičky nemají zájem o hračky s vzezřením dětí, ale právě naopak, chtějí se hrát s panenkami s vzezřením dospělých žen. V roce 1956 se rodina Handlerova ocitla v Evropě, kde Ruth narazila na německou panenku s vzezřením dospělé ženy - Bild Lilli, zakoupila ji pro svou dceru a po úspěchu u vlastního potomka se podobnou panenkou rozhodla zaplnit díru na americkém trhu s hračkami.

 

Německá panenka Bild Lilli, která se stala inspirací pro budoucí Barbie. Rozdíl v těchto panenkách spočíval v tom, že zatímco německá verze byla určena pro muže - dostávali ji jako dar na oslavách a povětšinou si jí zdobili interiér svých aut, americká verze byla určena pro děti. Podobný vzhled a technologie výroby těchto panenek se staly předmětem žaloby.

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

Barbie, vlastním jménem Barbara Millicent Roberts, se narodila 3. března 1959 na American International Toy Fair (největším západním veletrhu hraček) v New Yorku, a to rovnou ve dvou provedeních - jako blondýnka a jako černovláska. Toto datum je považován za den jejích narozenin, přičemž místem narození není New York, ale fiktivní Willows v americkém státě Wisconsin. Jak jste již jistě postřehli, Barbie je pojmenována po dceři její vynálezkyně a první dva modely přelomových panenek se předvedly v černobílých proužkovaných plavkách a černých sandálkách na vysokém podpatku. Vyráběly se v Japonsku, jejich počáteční cena byla tři dolary a v průběhu prvního roku se jich prodalo více než 350 000 kusů. Jak se dalo očekávat, panenka s povoláním „Teenage Fashion Model“ a její tvůrci se nevyhnuli obviněním, podstatou kterých mělo být Mattelem okopírovaný vzhled německé Bild Lilli a zavádějící tvrzení o vlastním designu. Spor se po tahanicích u soudu nakonec vyřešil mimosoudně a Mattel v roce 1964 odkoupil práva k Bild Lilli za 21 600 dolarů a tímto krokem ukončil její výrobu

 

První Barbie od Mattela ve dvou provedeních - blondýnka a černovláska. Na druhé fotografii manželé Handlerovi

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

Pro enormní zájem o panenku Barbie propagované i prostřednictvím televizní reklamy, se Mattel v roce 1961 rozhodl uvést na trh i jejího partnera. Ken Carson je od svého protějšku mladší o dva roky, jejich vztah je označován jako "on-off", čili žádný ideál a pojmenovaný je podle syna manželů Handlerových - Kennetha Handlera. V reálném životě jsou tedy Barbie a Ken sourozenci, ale v tom vymyšleném tvoří pár.

 

Další zajímavosti ze života Barbie:

  • Když se Ruth Handler zeptali, jaký má vztah k Barbie, odpověděla: „Jsem její máma.“
  • V roce 1971 se změnil pohled Barbie - začala se dívat před sebe.
  • První známou osobností převtělenou do Barbie byla britská supermodelka s útlou postavou, krátkými vlasy a velkýma očima, ikonická Twiggy.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

  • Barbie vystřídala více než 150 profesí, šestkrát kandidovala na prezidentku a v roce 1965 se jako astronautka ocitla na Měsíci (samozřejmě fiktivním), čímž předstihla i samotného Neila Armstronga.
  • Tím, že reprezentovala skutečně různorodé povolání a prováděla i pánské profese, přispěla k rovnosti mužů a žen v pracovním prostředí.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

  • Najdete ji v obchodech ve 150 zemích a každou vteřinu se někde na světě prodají tři kousky této legendární panenky.
  • V roce 1986 byla zvěčněna na obraze Andyho Warhola, který byl v Londýně prodán za 1,1 milionu dolarů.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

  • Barbie má více než 40 domácích zvířátek, bohatý šatník s kousky od světových designérů a slušný vozový park, což podle mnohých vedlo k podpoře materialismu.
  • Je činná na sociálních sítích, například na Facebooku ji sleduje více než 13 milionů nadšenců, ale najdete ji také na Instagramu či Twitteru.
  • V září 2003 některé země Středního východu zakázaly prodej panenky Barbie na svém území z důvodu, že její vyzývavé oblečení a nevhodné pózy jsou symbolem zvráceného západu a mají daleko od ideálů islámu.
  • Na světě existuje i Barbie po chemoterapii se jménem Ella, která byla v limitovaném počtu kusů distribuována přímo do nemocnic.
  • V roce 2006 se Barbie stala produktem roku.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

 

  • Pokud by byla Barbie skutečnou ženou, její míry by byly 91-46-84, tedy nereálná čísla, pro která se na nejznámější panenku světa snesla vlna kritiky. Ta vyústila v možnost zakoupit si Barbie v různých provedeních - vyšší, nižší, oblejší, útlejší, s různými účesy a odstíny pokožky.
  • Nejprodávanější Barbie v historii Mattelu je Totally Hair Barbie s vlasy až po kotníky.

 

Legendární panenka Barbie je synonymem krásy i množství kontroverze. Kdo stojí za jejím zrodem a jak moc se změnila?

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: h, h, h, hFoto: h, h, h, h, h, h, h, h, h Tagy: história, hracky, bábika, Barbie, barbie doll, Mattel
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.