Sobota 21. 7. 2018 svátek má Vítězslav, Vítězslava

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

Téma vizuální smog je poslední dobou stále aktuálnější a týká se i tebe. Pojď se s námi podívat, jak zlepšit život ve městech.

28. listopad 2017, 15:09

Téma vizuální smog je poslední dobou stále aktuálnější a týká se i tebe. Pojď se s námi podívat, jak zlepšit život ve městech.

V dnešním článku se podíváme na téma, které se týká především života ve městech po celém světě. Ačkoli je potřeba hned na začátek říci, že většina předních světových měst má v tomto ohledu před těmi našimi výrazný náskok.

 

Bavíme se o vizuálním smogu či vizuálním znečištění. Tento pojem bývá popisován jako degradace veřejného prostranství, tedy snižování jeho atraktivity a pobytové kvality nežádoucími (nejen) vizuálními prvky. Jednoduše řečeno, veřejná prostranství mají sloužit lidem a je tedy otázkou, zda například pestrobarevné reklamní stojany postavené doprostřed chodníku, jenž jsou tak typickým jevem například v centru Prahy, slouží veřejnosti nebo spíše obchodníkům, jimž tento stojan patří.

 

Většina světových měst si už na tuto otázku odpověděla a po konzultaci s odborníky zavedla aspoň v nějaké míře regulaci. Tuzemská města jsou na tom hůře a v drtivé většině regulaci nemají. Vyskytuje se však pár výjimek, na které se také dále v článku podíváme.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Jak jsem psal výše, pojem vizuální smog znamená degradaci veřejného prostranství. Je ale důležité si uvědomit, v čem vlastně takováto degradace spočívá. Asi nejrozšířenějším problémem je nízká a nabízí se říci až agresivní úroveň venkovní reklamy. Mimo reklamních stojanů máme namysli také například zběsile blikající poutače, výlohy po celé ploše přelepené zářivými foliemi, kýčovité vývěsní štíty, přehršel billboardů, doprovázející řidiče snad na každých sto metrech silnice, ale také třeba přemíru dopravního značení a městského mobiliáře, jež je pro Prahu tak typická. 

 Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Mnoho lidí si nejspíš řekne, že je toto téma vlastně zcela míjí, protože reklamu v ulicích nesledují a nezajímá je. Tito lidé si však neuvědomují, že prostředí, ve kterém žijeme, je pro úroveň našeho života naprosto určující. I přesto, že přemíru reklamy v okolí možná vědomě nevnímáme, působí a ovlivňuje nás podvědomě, ať chceme, či ne. Veřejná prostranství jsou vizitkou města a je důležité, jak ho lidé po estetické stránce vnímají a jak se v něm cítí.

 

Samozřejmě nelze slepě obvinit obchodníky, že se snaží zviditelnit a propagovat své obchody či produkty. Jedná se o důsledek dlouhodobějšího vývoje. V našem prostředí chybí určité návyky, které jsou dnes již na mnoha jiných místech samozřejmostí a co je hlavní – nízká úroveň vizuální gramotnosti. Tyto skutečnosti u nás ovlivnil jak komunistický režim, tak později nástup komercionalizace v 90. letech.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Jak tedy proti vizuálnímu smogu bojovat? Na tuto otázku se snaží odpovědět čím dál více lidí z řad jak odborníků, tak veřejnosti. U nás se tímto tématem dlouhodobě zabývá například architekt Petr Kučera nebo grafičtí designéři Filip Blažek a Věra Marešová. Já osobně si myslím, že je potřeba jednak regulace ze strany měst, za druhé výchova a výuka estetiky. Nicméně pro nás bude lepší než spekulovat, podívat se, jak a kde u nás nějaká forma regulace funguje.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Ukázkovým příkladem v naší zemi je město Znojmo, kde už téměř 10 let platí určitá pravidla pro umisťování venkovní reklamy, propagačních ploch a vývěsních štítů. Z centra tak zmizela například velkoplošná světelná a blikající reklama. Materiály, ze kterých jsou propagační zařízení vyrobeny, musí také odpovídat charakteru památek. To je pravděpodobně mimo jiné zapříčiněno tím, že se ve městě nachází jedna z největších městských památkových rezervací. Město umožnilo na změnu způsobu propagace obchodníkům využít peníze z městského Fondu revitalizace městské památkové rezervace, čímž celý proces lépe zpřístupnilo.

 

Reklama v centru Znojma nesmí zakrývat architektonické prvky, nesmí být na lampách, sloupech veřejného osvětlení a balkónech, nesmí být před domem, kde firma nemá provozovnu a tak dále. Výsledkem je krásné, čisté, dýchající centrum města, zproštěné od veškerých agresivních prvků snažících se přitahovat pozornost za každou cenu, což je obrovský rozdíl od jiných měst, kde se může zdát, že domy slouží pouze jako nosiče reklamy. To reflektuje celkový přístup měst k veřejnému prostoru u nás. Některé z nich se již snaží proti vizuálnímu smogu bojovat. Můžeme například sledovat pokroky města Brna. To momentálně finišuje manuál, který by měl být hotový příští rok.

 

Nezbývá tedy, než doufat, že se po vzoru jeho a Znojma začnou chovat i další města u nás.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Diskuse4 komentáře
Diskuse je jen pro přihlášené
4 komentáře
Seřadit komentáře podle oblíbenosti času přidání
avatar
Petr Šusta28. listopad 2017, 21:57

autor asi nezaznamenal, že regulace reklamy v historickém centru už platí i hlavním městě, v Praze...akorát se s ohledem na velikost města nesnadno prosazuje

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
vera.maresova.design29. listopad 2017, 17:04

Regulace reklamy v centru Prahy je pouze na papíru, její aplikace se nějak neprojevuje už tím, že dovolila Praha 1 nebo Praha 2 aplikace otřesných žlutočervených košů v samé historické části. Ano má být nový mobiliář, ale kdy? Dále je to o povolení velkých reklam co zahalují lešení v samém centru Václavské náměstí atd. těch věcí je mnohem víc co by se mohly projevit a být vidět, že nějaká regulace v Praze je, ale zatím nevidím změnu a věřte, že to sleduji.

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Kryštof T.AUTOR ČLÁNKU29. listopad 2017, 17:25

sám bych to nenapsal lépe :)

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Hahane28. listopad 2017, 17:10

Hodte tu fotky z Tokya na porovnanie. :D

0 Odpovědět · Nahlásit
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.