Téma vizuální smog je poslední dobou stále aktuálnější a týká se i tebe. Pojď se s námi podívat, jak zlepšit život ve městech.
V dnešním článku se podíváme na téma, které se týká především života ve městech po celém světě. Ačkoli je potřeba hned na začátek říci, že většina předních světových měst má v tomto ohledu před těmi našimi výrazný náskok.
Bavíme se o vizuálním smogu či vizuálním znečištění. Tento pojem bývá popisován jako degradace veřejného prostranství, tedy snižování jeho atraktivity a pobytové kvality nežádoucími (nejen) vizuálními prvky. Jednoduše řečeno, veřejná prostranství mají sloužit lidem a je tedy otázkou, zda například pestrobarevné reklamní stojany postavené doprostřed chodníku, jenž jsou tak typickým jevem například v centru Prahy, slouží veřejnosti nebo spíše obchodníkům, jimž tento stojan patří.
Většina světových měst si už na tuto otázku odpověděla a po konzultaci s odborníky zavedla aspoň v nějaké míře regulaci. Tuzemská města jsou na tom hůře a v drtivé většině regulaci nemají. Vyskytuje se však pár výjimek, na které se také dále v článku podíváme.
Jak jsem psal výše, pojem vizuální smog znamená degradaci veřejného prostranství. Je ale důležité si uvědomit, v čem vlastně takováto degradace spočívá. Asi nejrozšířenějším problémem je nízká a nabízí se říci až agresivní úroveň venkovní reklamy. Mimo reklamních stojanů máme namysli také například zběsile blikající poutače, výlohy po celé ploše přelepené zářivými foliemi, kýčovité vývěsní štíty, přehršel billboardů, doprovázející řidiče snad na každých sto metrech silnice, ale také třeba přemíru dopravního značení a městského mobiliáře, jež je pro Prahu tak typická.
Mnoho lidí si nejspíš řekne, že je toto téma vlastně zcela míjí, protože reklamu v ulicích nesledují a nezajímá je. Tito lidé si však neuvědomují, že prostředí, ve kterém žijeme, je pro úroveň našeho života naprosto určující. I přesto, že přemíru reklamy v okolí možná vědomě nevnímáme, působí a ovlivňuje nás podvědomě, ať chceme, či ne. Veřejná prostranství jsou vizitkou města a je důležité, jak ho lidé po estetické stránce vnímají a jak se v něm cítí.
Samozřejmě nelze slepě obvinit obchodníky, že se snaží zviditelnit a propagovat své obchody či produkty. Jedná se o důsledek dlouhodobějšího vývoje. V našem prostředí chybí určité návyky, které jsou dnes již na mnoha jiných místech samozřejmostí a co je hlavní – nízká úroveň vizuální gramotnosti. Tyto skutečnosti u nás ovlivnil jak komunistický režim, tak později nástup komercionalizace v 90. letech.
Jak tedy proti vizuálnímu smogu bojovat? Na tuto otázku se snaží odpovědět čím dál více lidí z řad jak odborníků, tak veřejnosti. U nás se tímto tématem dlouhodobě zabývá například architekt Petr Kučera nebo grafičtí designéři Filip Blažek a Věra Marešová. Já osobně si myslím, že je potřeba jednak regulace ze strany měst, za druhé výchova a výuka estetiky. Nicméně pro nás bude lepší než spekulovat, podívat se, jak a kde u nás nějaká forma regulace funguje.
Ukázkovým příkladem v naší zemi je město Znojmo, kde už téměř 10 let platí určitá pravidla pro umisťování venkovní reklamy, propagačních ploch a vývěsních štítů. Z centra tak zmizela například velkoplošná světelná a blikající reklama. Materiály, ze kterých jsou propagační zařízení vyrobeny, musí také odpovídat charakteru památek. To je pravděpodobně mimo jiné zapříčiněno tím, že se ve městě nachází jedna z největších městských památkových rezervací. Město umožnilo na změnu způsobu propagace obchodníkům využít peníze z městského Fondu revitalizace městské památkové rezervace, čímž celý proces lépe zpřístupnilo.
Reklama v centru Znojma nesmí zakrývat architektonické prvky, nesmí být na lampách, sloupech veřejného osvětlení a balkónech, nesmí být před domem, kde firma nemá provozovnu a tak dále. Výsledkem je krásné, čisté, dýchající centrum města, zproštěné od veškerých agresivních prvků snažících se přitahovat pozornost za každou cenu, což je obrovský rozdíl od jiných měst, kde se může zdát, že domy slouží pouze jako nosiče reklamy. To reflektuje celkový přístup měst k veřejnému prostoru u nás. Některé z nich se již snaží proti vizuálnímu smogu bojovat. Můžeme například sledovat pokroky města Brna. To momentálně finišuje manuál, který by měl být hotový příští rok.
Nezbývá tedy, než doufat, že se po vzoru jeho a Znojma začnou chovat i další města u nás.