Středa 24. 1. 2018 svátek má Milena

hledej na refresheru

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

Téma vizuální smog je poslední dobou stále aktuálnější a týká se i tebe. Pojď se s námi podívat, jak zlepšit život ve městech.

28. listopad 2017, 15:09
28. listopad 2017, 15:09

V dnešním článku se podíváme na téma, které se týká především života ve městech po celém světě. Ačkoli je potřeba hned na začátek říci, že většina předních světových měst má v tomto ohledu před těmi našimi výrazný náskok.

 

Bavíme se o vizuálním smogu či vizuálním znečištění. Tento pojem bývá popisován jako degradace veřejného prostranství, tedy snižování jeho atraktivity a pobytové kvality nežádoucími (nejen) vizuálními prvky. Jednoduše řečeno, veřejná prostranství mají sloužit lidem a je tedy otázkou, zda například pestrobarevné reklamní stojany postavené doprostřed chodníku, jenž jsou tak typickým jevem například v centru Prahy, slouží veřejnosti nebo spíše obchodníkům, jimž tento stojan patří.

 

Většina světových měst si už na tuto otázku odpověděla a po konzultaci s odborníky zavedla aspoň v nějaké míře regulaci. Tuzemská města jsou na tom hůře a v drtivé většině regulaci nemají. Vyskytuje se však pár výjimek, na které se také dále v článku podíváme.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Jak jsem psal výše, pojem vizuální smog znamená degradaci veřejného prostranství. Je ale důležité si uvědomit, v čem vlastně takováto degradace spočívá. Asi nejrozšířenějším problémem je nízká a nabízí se říci až agresivní úroveň venkovní reklamy. Mimo reklamních stojanů máme namysli také například zběsile blikající poutače, výlohy po celé ploše přelepené zářivými foliemi, kýčovité vývěsní štíty, přehršel billboardů, doprovázející řidiče snad na každých sto metrech silnice, ale také třeba přemíru dopravního značení a městského mobiliáře, jež je pro Prahu tak typická. 

 Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Mnoho lidí si nejspíš řekne, že je toto téma vlastně zcela míjí, protože reklamu v ulicích nesledují a nezajímá je. Tito lidé si však neuvědomují, že prostředí, ve kterém žijeme, je pro úroveň našeho života naprosto určující. I přesto, že přemíru reklamy v okolí možná vědomě nevnímáme, působí a ovlivňuje nás podvědomě, ať chceme, či ne. Veřejná prostranství jsou vizitkou města a je důležité, jak ho lidé po estetické stránce vnímají a jak se v něm cítí.

 

Samozřejmě nelze slepě obvinit obchodníky, že se snaží zviditelnit a propagovat své obchody či produkty. Jedná se o důsledek dlouhodobějšího vývoje. V našem prostředí chybí určité návyky, které jsou dnes již na mnoha jiných místech samozřejmostí a co je hlavní – nízká úroveň vizuální gramotnosti. Tyto skutečnosti u nás ovlivnil jak komunistický režim, tak později nástup komercionalizace v 90. letech.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Jak tedy proti vizuálnímu smogu bojovat? Na tuto otázku se snaží odpovědět čím dál více lidí z řad jak odborníků, tak veřejnosti. U nás se tímto tématem dlouhodobě zabývá například architekt Petr Kučera nebo grafičtí designéři Filip Blažek a Věra Marešová. Já osobně si myslím, že je potřeba jednak regulace ze strany měst, za druhé výchova a výuka estetiky. Nicméně pro nás bude lepší než spekulovat, podívat se, jak a kde u nás nějaká forma regulace funguje.

 

Vizuální smog aneb strašák českých měst, který nás každého bez rozdílu podvědomě ovlivňuje

 

Ukázkovým příkladem v naší zemi je město Znojmo, kde už téměř 10 let platí určitá pravidla pro umisťování venkovní reklamy, propagačních ploch a vývěsních štítů. Z centra tak zmizela například velkoplošná světelná a blikající reklama. Materiály, ze kterých jsou propagační zařízení vyrobeny, musí také odpovídat charakteru památek. To je pravděpodobně mimo jiné zapříčiněno tím, že se ve městě nachází jedna z největších městských památkových rezervací. Město umožnilo na změnu způsobu propagace obchodníkům využít peníze z městského Fondu revitalizace městské památkové rezervace, čímž celý proces lépe zpřístupnilo.

 

Reklama v centru Znojma nesmí zakrývat architektonické prvky, nesmí být na lampách, sloupech veřejného osvětlení a balkónech, nesmí být před domem, kde firma nemá provozovnu a tak dále. Výsledkem je krásné, čisté, dýchající centrum města, zproštěné od veškerých agresivních prvků snažících se přitahovat pozornost za každou cenu, což je obrovský rozdíl od jiných měst, kde se může zdát, že domy slouží pouze jako nosiče reklamy. To reflektuje celkový přístup měst k veřejnému prostoru u nás. Některé z nich se již snaží proti vizuálnímu smogu bojovat. Můžeme například sledovat pokroky města Brna. To momentálně finišuje manuál, který by měl být hotový příští rok.

 

Nezbývá tedy, než doufat, že se po vzoru jeho a Znojma začnou chovat i další města u nás.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Zobrazit 4 komentáře
Diskuse
Diskuse je jen pro přihlášené
4 komentáře
Seřadit komentáře podle oblíbenosti času přidání
avatar
Petr Šusta28. listopad 2017, 21:57

autor asi nezaznamenal, že regulace reklamy v historickém centru už platí i hlavním městě, v Praze...akorát se s ohledem na velikost města nesnadno prosazuje

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
vera.maresova.design29. listopad 2017, 17:04

Regulace reklamy v centru Prahy je pouze na papíru, její aplikace se nějak neprojevuje už tím, že dovolila Praha 1 nebo Praha 2 aplikace otřesných žlutočervených košů v samé historické části. Ano má být nový mobiliář, ale kdy? Dále je to o povolení velkých reklam co zahalují lešení v samém centru Václavské náměstí atd. těch věcí je mnohem víc co by se mohly projevit a být vidět, že nějaká regulace v Praze je, ale zatím nevidím změnu a věřte, že to sleduji.

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Kryštof T.29. listopad 2017, 17:25

sám bych to nenapsal lépe :)

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Hahane28. listopad 2017, 17:10

Hodte tu fotky z Tokya na porovnanie. :D

0 Odpovědět · Nahlásit
Odebírej REFRESHER videa