Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
29. června 2018 v 18:27
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova

KULTURA ARCHITEKTURA
Uložit Uložené

Vestibuly podzemní dopravy by se mohly stát hezčími a multifunkčnějšími. Ukazují to koncepty architektonických ateliérů, které přinášejí nové podoby pražského metra.

Největší rozvoj pražského metra byl v 70. a 80. letech minulého století. Podoba jeho vestibulů splňovala charakter technické stavby, která neměla mít žádnou další funkci. Tato koncepce, která jako jedinou alternativu využívání staví ryze dopravní roli, se ale jeví v moderní metropoli jako zastaralá. Lidé by totiž měli mít možnost v těchto veřejných prostorách trávit čas.

Centrum pro středoevropskou architekturu proto vyzvalo 5 architektonických týmů k navržení konceptu pro vestibul metra 21. století. Projekt VESTIBULY METRA otevírá diskuzi o multifunkčním využití těchto prostorů, kde by lidé neměli jen hekticky procházet, ale bez utrácení peněz se zastavit, posedět a setkávat se s ostatními lidmi. V interiéru, ale s kvalitami exteriérového veřejného prostranství.

Pro zkušební vizualizace byl vybrán jižní výstup ze stanice metra Nádraží Holešovice, kde se původně dělnická oblast přetváří v moderní pražskou městskou čtvrť. Výzvy se ujala tato studia: Atelier bod architekti, Dílna, Ehl & Koumar architekti, Studio Federico Díaz a SUD Architectes. Druhým prezentovaným návrhem je koncept týmu Chybik+Kristof, jenž se ujal podoby stanice metra Křižíkova.

Nádraží Holešovice

Atelier bod architekti

V interiéru vestibulu jsou umístěny buňky informačního, ale také relaxačního charakteru. Dominantním prvkem je velkoplošná projekce na stropě vestibulu. Promítané informace odkazují na akutality a program v okolí, navigují na jejich umístění a poskytují skvělý vizuální zážitek, při které se projekce může proměnit ve vesmírnou oblohu nebo akvárium.

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Atelier bod architekti

Dílna

Vestibul se stává komunikačním nástrojem, kde se nástup do metra, přestup i pohyby lidí protíná v jednom jediném prostoru. Hranice mezi exteriérem a interiérem mizí a vzniká tím unikátní veřejný prostor, který svojí výškou přináší zajímavý zážitek a definuje jedinečnost místa v rámci struktury města.

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Dílna

Ehl & Koumar architekti

Tento architektonický tým navrhuje otevřít nástupiště metra přes několik pater. Vznikne tím zde monumentální prostor s horním osvětlením a vizuálním propojením. Volná plocha interiéru sloupové lodžie plynule přechází do rozšířeného prostoru, kde bude živý obchodní ruch s občerstvením.

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Ehl & Koumar architekti

SUD Architectes

Tento návrh mění nejen vestibul metra Nádraží Holešovice, ale i jeho přilehlé okolí. Prioritou návrhu je upřednostnit prostor pěším, pro které je současné prostředí nepříliš přívětivé. Projekt se zaobírá vytvořením jednoduššího propojení mezi zastávkami autobusu, tramvaje a metra. Vznik nové architektury zároveň modifikuje okolí.

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: SUD Architectes

Studio Federico Díaz

Cílem je tohoto návrhu je práce s nepříznivými vlivy a atmosférami působícími na prostor z přilehlého okolí. I přes hektické okolí je totiž možné vybudovat zónu klidu, kulturního osvěžení a odpočinku. Studio Federico Díaz si proto dalo za cíl vytvořit místo, kde i při ranním spěchu bude pro lidi k dispozici klid a odpočinek.

„Je zapotřebí hledat jedinečnost, zajímavost, detail a unikát. Zaměřit se především na aktivní odpočinek, potřeby, možnosti a klid,“ uvádí autoři.

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Studio Federico Díaz

Křižíkova

Chybik+Kristof

„Při tvorbě nového vestibulu stanice metra Křižíkova v pražském Karlíně jsme pracovali se třemi výraznými motivy. První byl odkaz Františka Křižíka, který v lokalitě dlouhá léta působil. Jeho práce se světlem je v moderní formě zakomponována do interiéru i exteriéru stanice,“ vysvětluje projekt jeden ze zakladatelů studia Ondřej Chybík.

„Druhým motivem je volba geometrie, která není bariérou v území, ale spíše pozvolně gradující krajinou, která je v letních měsících využitelná jako veřejná terasa/zahrada. Poslední, ale zato nejvýraznější součástí návrhu je koncepce intenzivní zeleně, která vytváří spolu se stávajícími stromy lokální klimatické zlepšení.“

Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Chybík + Krištof
Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Chybík + Krištof
Je podoba stanic pražského metra z 80. let již přežitá? Architekti ukazují nové návrhy stanic Nádraží Holešovice a Křižíkova
Zdroj: Chybík + Krištof
Domů
Sdílet
Diskuse