Vestibuly podzemní dopravy by se mohly stát hezčími a multifunkčnějšími. Ukazují to koncepty architektonických ateliérů, které přinášejí nové podoby pražského metra.
Největší rozvoj pražského metra byl v 70. a 80. letech minulého století. Podoba jeho vestibulů splňovala charakter technické stavby, která neměla mít žádnou další funkci. Tato koncepce, která jako jedinou alternativu využívání staví ryze dopravní roli, se ale jeví v moderní metropoli jako zastaralá. Lidé by totiž měli mít možnost v těchto veřejných prostorách trávit čas.
Centrum pro středoevropskou architekturu proto vyzvalo 5 architektonických týmů k navržení konceptu pro vestibul metra 21. století. Projekt VESTIBULY METRA otevírá diskuzi o multifunkčním využití těchto prostorů, kde by lidé neměli jen hekticky procházet, ale bez utrácení peněz se zastavit, posedět a setkávat se s ostatními lidmi. V interiéru, ale s kvalitami exteriérového veřejného prostranství.
Pro zkušební vizualizace byl vybrán jižní výstup ze stanice metra Nádraží Holešovice, kde se původně dělnická oblast přetváří v moderní pražskou městskou čtvrť. Výzvy se ujala tato studia: Atelier bod architekti, Dílna, Ehl & Koumar architekti, Studio Federico Díaz a SUD Architectes. Druhým prezentovaným návrhem je koncept týmu Chybik+Kristof, jenž se ujal podoby stanice metra Křižíkova.
Nádraží Holešovice
Atelier bod architekti
V interiéru vestibulu jsou umístěny buňky informačního, ale také relaxačního charakteru. Dominantním prvkem je velkoplošná projekce na stropě vestibulu. Promítané informace odkazují na akutality a program v okolí, navigují na jejich umístění a poskytují skvělý vizuální zážitek, při které se projekce může proměnit ve vesmírnou oblohu nebo akvárium.
Dílna
Vestibul se stává komunikačním nástrojem, kde se nástup do metra, přestup i pohyby lidí protíná v jednom jediném prostoru. Hranice mezi exteriérem a interiérem mizí a vzniká tím unikátní veřejný prostor, který svojí výškou přináší zajímavý zážitek a definuje jedinečnost místa v rámci struktury města.
Ehl & Koumar architekti
Tento architektonický tým navrhuje otevřít nástupiště metra přes několik pater. Vznikne tím zde monumentální prostor s horním osvětlením a vizuálním propojením. Volná plocha interiéru sloupové lodžie plynule přechází do rozšířeného prostoru, kde bude živý obchodní ruch s občerstvením.
SUD Architectes
Tento návrh mění nejen vestibul metra Nádraží Holešovice, ale i jeho přilehlé okolí. Prioritou návrhu je upřednostnit prostor pěším, pro které je současné prostředí nepříliš přívětivé. Projekt se zaobírá vytvořením jednoduššího propojení mezi zastávkami autobusu, tramvaje a metra. Vznik nové architektury zároveň modifikuje okolí.
Studio Federico Díaz
Cílem je tohoto návrhu je práce s nepříznivými vlivy a atmosférami působícími na prostor z přilehlého okolí. I přes hektické okolí je totiž možné vybudovat zónu klidu, kulturního osvěžení a odpočinku. Studio Federico Díaz si proto dalo za cíl vytvořit místo, kde i při ranním spěchu bude pro lidi k dispozici klid a odpočinek.
„Je zapotřebí hledat jedinečnost, zajímavost, detail a unikát. Zaměřit se především na aktivní odpočinek, potřeby, možnosti a klid,“ uvádí autoři.
Křižíkova
Chybik+Kristof
„Při tvorbě nového vestibulu stanice metra Křižíkova v pražském Karlíně jsme pracovali se třemi výraznými motivy. První byl odkaz Františka Křižíka, který v lokalitě dlouhá léta působil. Jeho práce se světlem je v moderní formě zakomponována do interiéru i exteriéru stanice,“ vysvětluje projekt jeden ze zakladatelů studia Ondřej Chybík.
„Druhým motivem je volba geometrie, která není bariérou v území, ale spíše pozvolně gradující krajinou, která je v letních měsících využitelná jako veřejná terasa/zahrada. Poslední, ale zato nejvýraznější součástí návrhu je koncepce intenzivní zeleně, která vytváří spolu se stávajícími stromy lokální klimatické zlepšení.“