Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Promluvili jsme si s jedním z největších resellerů tenisek a značkového oblečení v našich končinách, s Petrem Votavou.
Petr Votava je jedním z prvních a dosud největších resellerů v našich končinách, který dokázal ze svého hobby vytěžit maximum – stalo se jeho živobytím. Popovídali jsme si s ním o historii resellování, o poptávce a odbytu, o obchodování se slavnými osobnostmi a také o jevech jménem Yeezy a Supreme.
Ahoj, mohl bys nám přiblížit své začátky? Jak probíhaly první obchody, kdy a za jakých okolností ses tomu rozhodl věnovat naplno, dokáže člověk z toho v pozdějším stádiu žít?
Ahoj, přeprodávání tenisek vzešlo ze sběratelství Jordanů a neustálého získávání informací 24/7. Začalo mi vrtat hlavou, proč některý páry maj hodnotu 4 000 eur. První obchody jsem uskutečnil na Facebooku ve skupině na resell, o které budu mluvit později.
Ani si nejsem jistý, kdy přišel zlomový bod, věnoval jsem se tomu každý den, dokud zlom nepřišel sám. Naplno jsem začal nejspíš někdy kolem 2014/2015. Dá se s tím uživit, ale pokud se chytá jen příležitostně, např. na SNEAKRS appce od Nike, tak to je pouze přivýdělek.
Zapochyboval jsi někdy o budoucnosti svého byznysu, dostal ses někdy do mrtvého bodu? Jak jsi to případně řešil?
Pochybnosti bych asi úplně neřekl, spíš překážky. Ze začátku jsem byl závislý na novým vydání tenisek a dřív se nevydávalo tak často. Snažil jsem se to tedy dohnat přeprodejem použitého oblečení/bot.
Air Jordan 1 "Not For Resale"
Chtěl bych si nyní promluvit o ne až tak vzdálené historii a současnosti resellování značkového oblečení u nás. Kdysi s tím začínala hrstka lidí, později vznikl boom, hodně šikovných lidí se dokázalo rychle a docela dobře nabalit, jiní vytvořili fungující velké značky, vlastní prodejny. Kromě toho můžeme dodnes nacházet množství miniaturních pokusů na sociálních sítích. Mohl bys nám popsat vývoj resellování v našich končinách?
Dnes si troufám říct, že celý resell v ČR/SK začal na první facebookové skupině zaměřené na resell, kterou jsem založil v roku 2013. Sešlo se tu pár stovek lidí, hodně z nich bylo z portálu sneakers.cz. Vzpomínám si, že tenkrát jsem několik večerů seděl hodiny u počítače a posílal ve zprávách lidem, kteří měli na profilu něco s teniskami, pozvánku do skupiny.
Ke konci roku 2013 jsem s kamarádem založil bezplatnou inzerci na prodej tenisek www.sneakli.com, která mimo jiné stále funguje. Mezitím ale vzniklo několik dalších skupin na Facebooku, dnes nejznámější STREETCHANGE, kterou jsem před 2 lety koupil, neboť tu svojí první jsem s příchodem Sneakli smazal.
Skupina STREETCHANGE měla na konci roku 2014 pouhých 2000 členů. Začátkem roku 2015 vyšel první model Yeezy od adidas, a to byl moment, kdy se k teniskám začalo dostávat hafo lidí, protože když někomu řeknete, že se na teniskách dá vydělat přes 400 eur, tak to přiláká snad každého. Viralita „resellu“ ve světě díky teniskám od Kanyeho Westa byla obrovská, boom nezažila jenom komunita v České republice a na Slovensku, ale celý svět. Přispěla tomu hodně i značka Supreme a další.
S vydáváním dalších modelů od Yeezy komunita rostla víc a víc, až nakonec vyrostla do dnešního dne, kdy je v naší skupině přibližně 45 000 lidí, nezmiňuji ty, co v ní nejsou nebo operujou na Instagramu, kde se komunita vyvíjí také. Dnes si skoro každý druhý týden může přivydělat každý, stačí, když se mu poštěstí na internetu.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co s lidmi udělá, když zjistí, že tenisky se dají prodávat za desítky tisíc korun
Jaké módní trendy fungovaly kdysi a co se nosí dnes
Jak je možné, že tenisky mohou být tak drahé
Jakým známým osobnostem už tenisky prodával
Čeho mu nejvíce zůstává před Vánocemi a musí to vyprodávat
Za jakých okolností by mohlo skončit kouzlo značky Supreme
V současné době jsou nově příchozí lidi nejdřív resellerem, později pak případným sběratelem. Když bych k mému tvrzení měl přidat příklad: většina lidí ve věku 12–20 let začne v dnešní době s Air Max, Ultraboost nebo něčem jiným a vnímá to pouze jako normální tenisku na nošení.
Dokud si nepřičichnou k resellu, kde zjistí, že některé tenisky stojí opravdu dost peněz, a když je máte, tak na vás každý kouká. Poté se k běžné tenisce na nošení může přidat jeden z těch lepších kousků, na který si dost jedinců vydělá právě díky příležitostnému přeprodeji jiného modelu a už se v tom daná osoba veze. Pak ale zjistí, že to vlastně není ani špatná investice, a ty tenisky začne sbírat, a většinu své sbírky dotuje právě z přeprodeje.
Řekl bych, že obchody si to nechtějí přiznat, ale většina lidi je v teniskách díky přeprodeji, a nebýt přeprodeje, tak by žádný boom s nimi nikdy nebyl, nebylo by to tak rozsáhlé jako dnes. Určitý modely, co vychází, se prodávají později ve větším množství jen díky tomu, že první barevné kombinace modelu mají přeprodejní hodnotu. Abych to nějak uzavřel, tak resell z obrovské části pomohl vývoji streetwearové komunity v našich končinách, ale především i ve světě.
Ikonické tenisky Air Jordan 1 "Bred"
Jaké značky nebo kousky šly na odbyt kdysi a co je in v dnešní době?
Záleží, na jakou sortu se člověk orientuje. Řekl bych ale, že dřív převládaly tenisky od Nike. V USA chtěl každý boty od Air Jordan, u nás do Česka a na Slovensko to dorazilo přibližně v letech 2011/2012, ale já vždycky říkám, že Evropa je víc „Air Maxová“.
Když se podívám zpět do roku 2013, tak to byly opravdu jenom Air Maxy a Jordany, pár jedinců ale řešilo i kolaboraci mezi adidas a Jeremym Scottem. Já třeba prodával několik let jenom Jordany. S příchodem Yeezy se to celý otočilo. Dnešní mladší generace je celkově víc rozmanitější.
Co může za to, že některé kousky mají tak velkou hodnotu? Nastínil jsi už, že některé modely představí značky nebo designéři přímo za účelem nárazového nabytí hodnoty. Čím to však je, že jsou sběratelé ochotni zaplatit tak vysoké částky zrovna za ten daný pár?
Pokud se budeme bavit o kolaboracích, první a vlastně i nejdůležitější faktor je, kdo za tím stojí – např. Kanye West, Virgil Abloh, Travis Scott apod. Další důležitou věcí je, který model značka vybere ke spolupráci, většinou totiž daná osoba nemá moc na výběr. Například první společná kolekce Nike s OFF-WHITE s názvem The Ten měla účel jen jediný – udělat obrovský hype, což se také povedlo.
Poté záleží v jaké kvantitě se produkt má uvést na trh. Když to je kolaborace, tak je jasné, že je i dost limitovaná. Dále záleží, jaká je vlastně poptávka, respektive kolik lidí je ochotno zaplatit přeprodejní cenu. Obrovská byla například u tenisek Air Max 1/97 se Seanem Wotherspoonem, kde cena rostla každým dnem. Trvalo 2 měsíce, než se ustálila.
Dřív byla cena určována hlavně uživateli na přeprodejních skupinách na Facebooku, dnes se každý dívá na portály jako StockX, kde se cena v reálném čase formuje. Nicméně, i tak je opravdu náročné odhadnout, jaká bude v den vydání, měsíc po vydání a nebo za rok.
Air Max 1/97 ve spolupráci se Seanem Wotherspoonem
Kolik z tvého byznysu tvoří český a slovenský trh a jak nacházíš klientelu v zahraničí? Máš stálé zákazníky a dostáváš případně speciální požadavky?
Snažil jsem se ten byznys postavit takovým způsobem, abych nebyl na ničem závislý, což se mi úspěšně povedlo. Nicméně v našich končinách stále prodávám, mám stále zákazníky a pořád někomu něco sháním. 31. ledna jsem spustil vlastní e-shop www.vortexstore.eu, kde mám konečně vše pohromadě. Na stránce si můžeš prohlédnout, s jakými vysokými cenami resell funguje – pozn. redaktora
Prodával jsi oblečení i pro někoho veřejně známého?
Pár jich na seznamu mám. Z těch „našich“ zmíním např. Rytmuse, Soňu Skoncovou, Daru Rollins… A pak pár zahraničních sportovců, převážně fotbalistů. Dále pak i youtuberům.
Jak se reseller dostane k takovým jménům? Kontaktovali tě ti lidé sami, případně jejich stylisté, reagují na tvou nabídku, nebo přicházejí s vlastními požadavky?
V mnoha případech to bylo přes jejich asistenta nebo kamaráda, který mi až poté řekl, pro koho to vlastně sháním a po úspěšném obchodě jsem dostal přímo kontakt na danou osobu. Jsou lidi, kteří si nepřejí, abych je zmiňoval, zkrátka jen vždy přijedu, předám boty nebo oblečení a netahá se to na sociální sítě v podobě označování a reklam. S každým vedu komunikaci jiným způsobem. Někdo kouká na moje příspěvky a někdo mi píše už přímo s požadavkem.
Zaevidoval jsi zvýšenou poptávku v období před Vánocemi? Kdy se tvému byznysu daří nejvíce?
Dnes už tenisky vnímám i jako investici, nejsem takový ten „flipper“, jako jsem býval, takže prodávám, když cena roste. Před Vánocemi se ale vždy hodně prodává a většinou se zbavím i věcí, které se normálně ani neprodají, kupříkladu některé kousky od Supreme nebo levnější boty.
Chceš říct, že Supreme již není tak „hot“ značka, jak tomu bylo před několika lety?
Značka Supreme je kategorie sama o sobě, a pokud si udrží současnou kvantitu toho, co vydávají, tak to nemusí mít konce, neboť designy mění každou sezonu.
Bojím se ale, aby se to jednou nezměnilo, protože to lákadlo vydělat víc peněz musí být z jejich strany obrovské – tím myslím, že kdyby se úplně změnila forma prodeje a bylo by to ještě víc dostupné, ukončilo by to přeprodej a tím i to kouzlo okolo samotné značky. Majitel své fanoušky však ujistil, že to se nestane, takže se toho nejspíš nedočkáme... Pokud opět část podílu neprodá, jako tomu bylo docela nedávno.
Co se týče resellování samotného, tak si myslím, že žádná změna k horšímu nenastala, řekl bych, že právě naopak, k lepšímu. Je to i vidět, když otevírají další kamenné prodejny.
Co bys na závěr poradil začínajícím resellerům? Má vůbec cenu začínat s tím v dnešní době?
Nikdy není pozdě. Když jsem začínal já, tak u nás žádný přeprodejní trh nebyl. A aby toho nebylo málo, tak jsem ze všech stran slyšel to stejné – je přece blbost, aby si někdo kupoval tenisky za „resellovou cenu“. Vlastně jsem se pustil do něčeho, co u nás tehdy nikdo nedělal.