Minulého hrdinu vystřídala Kait, příběh a kampaň však autoři příliš nezlepšili.
Před třemi lety se série Gears of War vrátila s velkým čtvrtým dílem od studia The Coalition (bývalé Black Tusk Studios). Šéfovat jim začal Rod Fergusson, který v Epic Games pracoval na celé sérii od jejího začátku, a tak byla i nadále v dobrých rukou. 3 roky po spin-offu Judgement jsme se vrátili k hlavní sérii, děj pokročil o 20 let a Marcuse Fenixe vystřídal jeho rebelský syn James Dominic Fenix.
Bohužel, po tatínkovi mnoho nezdědil. Nedokázal hláškovat, sarkasmus mu také moc neříkal a celková úroveň charismatu jednoduše nestačila na to, abychom ho mohli vnímat jako regulérního nástupce Marcuse a tvář série. A tak přichází po třech letech pokračování s jinou hrdinkou. Tentokrát bojujeme jako Kait, jedna z členek Jamesova týmu ze čtyřky.
A změna je to citelná. Kait je lépe napsanou postavou než JD v čtvrtém díle. Nicméně, JD zase dostal zajímavý dějový oblouk, který byl však ve finále nešťastně uspěchaný a jeho vykoupení vůbec nepůsobí uvěřitelně. I navzdory nejdelší kampani v historii totiž tvůrci nedokázali vyprávět ucelený příběh. Nemluvě o tom, že je nesmírně klišovitý a „obrovský“ zvrat vlastně prozradili už v minulém díle.
Singleplayer se skládá ze 4 velkých arců, z nichž každý se odehrává na diametrálně odlišném místě. Nouze o různorodá přírodní a městské scenérie v tomto případě tedy rozhodně nehrozí. Zatímco první a čtvrtý arc se odehrávají v klasických koridorových levelech, druhý a třetí jsou zasazeny do semi open-world levelů, které svou rozlohou hravě překonávají vše, co dosud série nabídla.
Nečekejte však revoluci v sérii jako v případě jiného GoW (God of War). Gears přidalo v 5. díle dva obrovské levely, jedno zajímavé dějové překvapení a jen minimum nových zbraní. Celkový feeling se vůbec nezměnil. Základ hratelnosti stále stojí na cover systému. I v pětce můžeš hrát Rambo stylem, ani na nejnižší obtížnosti však dlouho nevydržíš. Klíčové je krytí a spolupráce (hra je v co-opu mnohem, mnohem lepší než hra pro jednoho hráče).
Nicméně, i v tomto případě nastala změna. Namísto lokálního co-opu pro 4 hráče se musíš spokojit s tím, že si kampaň v nové části zahraješ maximálně ve dvojici. Má to své plusy a minusy, ale automaticky to znamená, že nebudeš neustále doprovázený několika postavami. Ať se nikdo neurazí, ale Kait a Del nejsou Joel s Ellie ani Kratos s Autresem. Rozhodně by jim prospěla Marcusova přítomnost.
Den po projetí kampaně si nepamatuji na žádný jejich dialog, vtipy či popichování. Jejich repliky jsou klišovité nebo rovnou nezajímavé. A párkrát jsem měl dojem, že scénáristé vykrádají i starší části. Nově rozjetá trilogie citelně trpí absencí sympatických postav.
Nebýt Marcuse a staré gardy, mladí by nebyli schopni potáhnout jedinou hru. Bohužel, právě Marcus a spol. dostávají mnohem méně prostoru. Kdo čekal, že se po konci Gears of War 4 dočkáme návratu Delta Squad, bude zklamán.
Marcus nás provází jen polovinu hry, Cole dostal několikasekundový moment a několik hlášek (jeho charakter tak výrazně omezili na obyčejnou horu nahláškovaných svalů) a Baird je většinou času také odsunutý do pozadí. Na pár vteřin se alespoň ukáže Clayton Carmine, je toho však žalostně málo. Tvůrci by měli spolknout hrdost a přiznat si, že to s novými postavami v čele prostě skřípe.
Problémem je i fakt, že příběh se zase utne v nejlepším. Nevím, jestli se u toho dámy a pánové z Coalition baví, ale já jsem z toho už vážně otrávený. Minulý díl také konečně začal pumpovat adrenalin do žil hráčů a hrát si s akčními sekvencemi na úrovni série, hned nato však skončil. Podobně je na tom i pětka. Vynoří se (bohužel, už pro sérii stereotypní) bossfight, který je vlastně jen repete toho z 3. arcu. Fakt, že je bez jakéhokoli originálního nápadu zakrývá šok z toho, že hra je vlastně na konci. A stejně jako naposledy, i tady mám dojem, jako by se uřízl přesně celý nový act.
Ani jedna ze dvou posledních her tak nepůsobí celistvě, právě naopak. To a málo charismatické postavy jsou však jedinou výraznou chybou kampaně. Zmínit by se však mohla také absence nových. Většinou se stále motáme kolem těch stejných, což není žádná sláva, neboť za mnoho nestojí.
Je jen na tobě, jak moc tě kampaň zklame, nebo potěší. Semi open-world levely mi osobně na zážitku vůbec nepřidaly. Jediným památným momentem byla jízda na skiffu ve třetím arcu během bouřky. Zaprvé je třeba pochválit jak jeho design, tak skvělý pocit z ježdění. Vyhýbání se bleskům bylo úchvatné, čemuž napomáhala vizuální stránka hry (k té se ještě dostaneme).
Celkový design open-worldových levelů mi však vůbec nesedl. Doba hraní se tak uměle navýšila, což uškodilo intenzitě gameplayi. Hráče má k prozkoumání motivovat možnost upgradovat si Jacka. Ten v tomto díle dostal mnohem významnější roli, kdy se aktivně zapojuje do bojů a může ti na pár vteřin zprostředkovat luxusní výhody na bojišti. Nicméně, já osobně jsem je využíval jen tehdy, když si to vyžadoval design mise.
Jindy jsem si na Jacka ani nevzpomněl a zůstal absolutně nevyužitý. Combat jednoduše jeho pomoc nevyžaduje a nestojí na něm. Motivace v hledání jeho součástek je tedy opravdu nízká. A nepomáhá ani příběhová část těchto vedlejších misí. Jsou generické, bez jakéhokoliv překvapení a wow efektu. Gears jednoduše sází na lineární průběh celou kampaní s pořádnou dávkou nascriptovaných akčních pasáži (tzv. setpieces). Pátému dílu však chybějí zapamatováníhodné momenty, cutscény či nascriptované akční scény. Nestane se prostě nic epického (akorát Cole má jeden cool moment).
Kampaň je tedy přibližně na stejné úrovni jako naposledy. Tam jsme se alespoň dočkali souboje s velkými roboty. To však neznamená, že si ji v tomto případě neužiješ. Marcus přednese nejcoolovější větu z celé hry, ze které přímo křičí Gears of War, a hratelnost je nesmírně zábavná. Gunplay dokázali tvůrci posunout na ještě vyšší úroveň a na bojišti je to hotových 10/10. Pravděpodobně neexistuje žádná jiná série, která dokáže svůj akční gameplay vylepšovat každým dílem a dělat ho nesmírně zábavným na takové úrovni jako Gears.
Gameplay je přesně takový, jaký si ho pamatuješ z předešlých částí. Cover, náběh a řezání s Lancerkou, odskakování k nejbližšímu krytu, pár bomb, desítky přebití a adrenalin v krvi. Žádný souboj není stejný, čemuž dopomáhá i kvalitně zpracovaná AI. Nepřátelé se tě snaží obklíčit, využívají své počty a sílu svých zbraní. Vůbec to však nepůsobí repetitivně či pocitem nekonečných návalů nepřátel.
Obtížnost je vyvážená množstvím jejich zdraví a přesnou střelbou. Namísto prostých pěšáků tak upgradovaní Locusti připomínají spíše nebezpečné nepřátele. Celé to oživují jejich stále přibývající typy, které ti dají zabrat i na středních obtížnostech. Potěší i nové typy Swarm a zbraní nebo různorodé druhy prostředí. Navíc se na ně krásně dívá.
Gears 5 je jednou z nejkrásnějších her současnosti. Od nasvícení, barevné palety, detailů textur až po vykreslenost prostředí a celkového art designu. Coalition si dalo záležet, aby z Xbox One X vytáhli i poslední kus šťávy. Hra vypadá úžasně i na obyčejném Xboxu či Sku, ale právě X vytáhlo hru do grafických výšin dokonalosti.
60fps v 4K vypadá nesmírně detailně, hra je plynulá, bez jakýchkoliv bugů či problémů. Úroveň detailů je odzbrojující, což je vidět na každém kroku. Samostatnou kapitolou jsou pak cutscény, během nichž můžeš Marcusovi spočítat počet vousů na bradě.
Zkus se při hraní pozastavit a poohlédnout po okolí. Některé scenérie ti vyrazí dech, vůbec nepřeháním. Zejména nasvícení a úroveň textur dokáží okouzlit jak v interiéru, tak v exteriéru. Obzvláště v tmavých koridorech osvětlených menšími světly. Nejlépe ti to však ukážou videa od Digital Foundry a screenshoty hráčů na této stránce.
Gears 5 tedy exceluje v technické a vizuální stránce. Coalition vytvořilo nádhernou, plynule běžící hru, která tě zabaví na 15 hodin jen v singleplayeru. Nabízí dlouhou kampaň se zajímavými novinkami pro sérii, a i když ne všechny se povedly, tvůrcům se nemůže upřít snaha sérii nějak oživit.
A pak tu máme multiplayer. Versus je už klasicky vrcholem multiplayerového PvP s oblíbenými módy, arcade a ranked styly. Pokud jsi hrál předešlé multiplayery, dobře víš, co tě čeká. Rychlý, nekompromisní multiplayer, který neodpouští žádné chyby. Já měl ale smůlu s hráči s brokovnicemi praktikujícími takzvaný wall jumping. Nejlépe ti to vysvětlí toto gifko.
Velmi rychle jsem tedy byl z multiplayeru otráven. Ten je skutečně jen pro jistou skupinu hráčů. Pokud však hraješ mezi známými a dokážete si určit pár pravidel, může to vyústit v náramnou taktickou střílečku. Já jsem si oblíbil zejména Arcade a větší mapy, které mi k multiplayeru Gears vždy seděly víc.
Pokud ti však nesedne multiplayer, můžeš se přesunout na nový režim Escape. V něm se v trojici pokusíš utéct z hnízda Swarm, což však není obtížný úkol. Zepředu tě čekají nepřátelé, zezadu smrtelný plyn. Já osobně jsem ho však ani neviděl, a to jsem se jezdil po mapce, zkoumal pokoje a zabíjel každého nepřítele. Po chvíli se mód stane repetitivním, jako novinka zdarma však rozhodně neurazí a potěší, že tvůrci hledají způsoby, jak obšťastnit hráče.
No a pak je to milovaný režim Horde. 50 nekonečných vln nepřátel každého typu tě zabaví na více než hodinu, hodinu a půl. V závislosti na obtížnosti můžeš u jedné hry zabít klidně dvě a více hodin. Podle mě jde o nejzábavnější mód, který maximálně využívá kooperaci mezi 5 hráči na různých mapách.
Doposud jsem nehrál žádný jiný mód, který by dokázal z kooperace vytěžit takovou úroveň spolupráce mezi spoluhráči. Je však třeba hrát na vyšších obtížnostech. V jiném případě budeš prvních 40 vln přežívat bez jakýchkoliv problémů. Na lehčích obtížnostech se budeš dlouhou chvíli nudit, stavět obranu a sbírat náboje, zatímco v posledních 10 vlnách zažiješ peklo.
Gears 5 nijak extrémně nevybočuje ze zajetých kolejí série. Nabízí víceméně stejný příběh, stejné postavy a gameplay. Přináší však otevřenější oblasti ve velkých open-world levelech. V podstatě si udržuje kvalitu předešlého dílu, ačkoli se nechytá na původní trilogii. Rozhodně se však nebudeš nudit a zcela určitě si na Xboxu budeš užívat pravděpodobně nejkrásnější hru na konzole.
Po nejdelší kampani v historii značky strávíš další desítky hodin v multiplayerových módech, takže za tu cenu dostaneš víc než dost. Zatímco kampani bych udělil o něco méně, skvělý přístup vývojářů (těš se na množství obsahu zdarma post launch), technická stránka a množství obsahu (jak v single, tak multiplayeru), mě nutí dát Gears 8/10.
PS: V singleplayeru mi chyběla přepadení ze čtyřky, kdy ses musel oplotit a obrnit všemi možnými způsoby (jako na styl Hordy). Je to však subjektivní záležitost. Miluji tower-defense žánr, a tak jsem absenci této novinky značně pocítil.