Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Přehled změn, které cestující čekají od letošního prosince.
Revoluce, ale chaos. V polovině prosince a na začátku roku 2020 se na českých kolejích mnoho věcí mění. Vznikají nové jízdní řády a u vybraných regionálních spojů dojde ke změnám – některé úseky si totiž berou na starost vlaky soukromých společností. Tato změna může znamenat i to, že jízdenky Českých drah již někde nebudou platit.
Změn se s novým jízdním řádem připravuje více a protože je zdánlivě komplikované je pochopit, připravili jsme přehled, kde se všechno dozvíš stručně a jasně.
Jak informoval server zdopravy.cz, Českým drahám vyprší smlouva s kraji a ty se rozhodly zakázat jim výdej jízdenek podle tarifu TR10. Co to znamená? Jízdenky na tratě v dotčených oblastech u osobních a spěšných vlaků nepůjdou koupit v e-shopu ČD, za to si je budou moci lidé koupit přímo u konkrétních krajů, nebo dopravců.
Krajské tarify by měly být o něco levnější než standardní ceny u Českých drah a v některých případech pokrývá i případný přestup na městskou hromadnou dopravu, který na trasu navazuje.
Nepůjdou uplatnit ani věrnostní karty či režijky. Tato novinka by se ale neměla týkat expresů a rychlíků, jejichž provoz zabezpečují České dráhy. Oblíbené 75% slevy pro studenty a seniory mají pro cestování vlakem platit i pro krajské trasy.
Nové změny přichází kvůli přechodu z netto smluv na tzv. brutto smlouvy. Ty mají ve zkratce více srovnat riziko tržeb mezi dopravci a krajem, který tak bude mít větší kontrolu nad ziskem z vlakového jízdného. Tyto brutto smlouvy zavede šest krajů: Jihomoravský, Liberecký, Olomoucký, Plzeňský, Ústecký a Zlínský. Ostatních se novinky zatím nebudou týkat.
Nebudou se dotýkat ani cest mezi kraji – např. z Prahy do Břeclavi nebo z Bohumína do Teplic budou cestující moct nakupovat v e-shopu ČD nebo alternativních dopravců a to tak, jak byli zvyklí. My se ale nyní podíváme, jaké novinky tato změna jízdního řádu přinese.
Cestující dojíždějící vlakem do Prahy z Českých Budějovic, Rakovníka, Příbrami a Tanvaldu přes Turnov a z Kolína do Nového Boru, se musí připravit na změnu, která spočívá v nasazení soukromé společnosti. Rychlíky bude místo Českých drah odbavovat společnost Arriva.
Platit tu mají, stejně jako doposud, tarify PID – bude tak možné s patřičně nabitým kuponem na Lítačce nebo zakoupeným lístkem cestovat tak, jak jsou cestující zvyklí, případně lístek od společnosti Arriva.
Změna má přinést větší komfort, wi-fi připojení a modernizované vlaky.
Jihomoravský kraj
V těchto krajích přijdou velké změny – dokonce i ve vlacích Českých drah přestanou platit jízdenky ČD.
Jak uvedl server zdopravy.cz, jízdenky ČD budou uznávány jen na trasách, které vedou z Jihomoravského kraje do jiného kraje. V opačném případě si budou muset cestující pořídit doklad u IDS JMK přes jejich systém Poseidon, v jednání je alternativa, která by umožnila nákup i přímo v e-shopu.
Z Brna do Ostravy začne jezdit žlutý RegioJet, který přinese větší komfort, než byli lidé zvyklí u Českých drah, půjde však o jiné typy vlaků, něž jsou cestující zvyklí. Změna v Jihomoravském kraji má přijít od 1. ledna 2020.
K dispozici má být první a druhá třída, v obou bude wi-fi, klimatizace a možnost nakoupit občerstvení v bistru. Systém slibuje žlutý dopravce podle aktualne.czještě vylepšovat – ať už co se týká souprav, tak podoby vozů.
Ústecký kraj
Systém jako na Jižní Moravě bude i v Ústeckém kraji. Pro vnitrokrajské jízdy bude cestujícímu vydán jízdní doklad podle tarifu systému Dopravy Ústeckého kraje, když se ale rozhodne jet mimo Ústecko, obdrží jízdenku podle tarifu a ceníku Českých drah, do jejíž celkové ceny bude započítána i trasa v kraji. Zahrnuje kromě vlaků i autobusovou dopravu.
Tady vzniká první problém a mírná nevýhoda pro vyznavače elektronických jízdenek. Na Ústecku totiž zatím nefunguje e-shop ani aplikace, kde by si lidé mohli koupit jízdenku moderně. „Není to naše priorita,“ uvedl pro server irozhlas.cz náměstek hejtmana pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jaroslav Komínek (KSČM).
Tato nevýhoda má být řešena pokladnami ve stanicích a speciálními nákupními automaty přímo uvnitř vlaků.
Na území Ústecka má figurovat vícero dopravců: České dráhy, RegioJet, GW Train, AŽD Praha a Länderbahn.
Změny začnou cestující pociťovat od 15. prosince.
Pardubický kraj
Jistá změna se bude týkat i Pardubického kraje, konkrétně města Ústí nad Orlicí. To se má proměnit v železniční uzel, který bude nově obsluhovat i společnost Leo Express. Začít stavět tu mají ve větším počtu regionální i mezikrajské vlaky.
Smlouvu tu má vyjednanou Leo Express. Slibuje nižší ceny než státní dopravce a platit na něj má krajský tarif IREDO, který zajistí návaznost také na autobusovou dopravu. Vozy mají být vybavené wi-fi připojením a klimatizací.
Liberecký a Plzeňský kraj
Liberecký a Plzeňský kraj zatím nechce prosazovat žádné podobné změny a cestování tu tak bude probíhat jako doposud – ať už v rámci jízdenek Českých drah nebo při integrovaných regionálních tarifech. Rozhodnutí tak nechávají na cestujícím.
Olomoucký kraj
Jak uvádí iDnes.cz, od nového roku bude cestujícím v osobních a spěšných vlacích v rámci olomouckého regionu vydávána jízdenka systému IDSOK.
Tento tarif bude uznán i v rámci mezikrajské dopravy pro rychlíky a expresy, na trasách mimo region si cestující koupí standardní lístek přes České dráhy. Tak to bude platit, i pokud cestující přijede například z Prahy do zastávky v Olomouckém kraji, kde přestoupí do osobního vlaku. Stačí pouze jeden doklad zakoupený u ČD.
Pro systém IDSOK má kraj vlastní e-shop, od ledna budou moci na tento tarif i přestupovat do autobusů.
Zlínský kraj
V rámci nákupu jízdenek přijde pro cestující nová změna, která bude podobná jako v Jihomoravském kraji. Jízdenky si budou muset cestující řešit v rámci krajského systému.
Na tomto území také začnou jezdit vlaky společnosti Arriva, díky čemuž se dostane cestujícím většího komfortu. Ve Zlínském kraji začnou novinky platit 15. prosince, není prý ale zatím jasné, zda integrovaný systém stihnou zavést.
Co bude dál?
Kromě rozšiřování sítě soukromých dopravců je na příští rok v plánu spustit projekt, který by měl ceny sjednotit. Tak zvaný národní tarif umožní na jeden jízdní doklad cestovat napříč různými dopravci. Projekt má na starost státní společnost Cendis a ta slibuje i internetový obchod a speciální aplikaci.
Jak už jsme uváděli – ceny krajského jízdného bývají mnohdy levnější a proto by toto sjednocení mohlo přinést vyšší sazby za jízdné. Není však zatím jasné, zda se tak komplexní změna stihne prosadit do konce příštího roku.