Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 22. 1. 2020 svátek má Slavomír, Slavomíra

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Refresher - Rozhovory
0
Vojtěch Vanda
21. prosinec 2019, 17:55
Čas čtení: 20:20

Fenomén jménem Turbomošt. Lidé si berou volno, aby u nás mohli na trzích prodávat, říká zakladatel (Rozhovor)

K desetiletému výročí produktu, s nímž si pojí Advent většina Brňanů, jsme si popovídali s jedním z dvojice jeho tvůrců.

Vojtěch Vanda
21. prosinec 2019, 17:55
Čas čtení: 20:20
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V našem článku o vánočních trzích v Brně jsme často zmiňovali nápoj Turbomošt. A ne náhodou. Tento nápoj už deset let neodmyslitelně patří k vánoční atmosféře na brněnských adventních trzích. Stojí za ním dva mladí podnikatelé, Andrej Vališ a Jan Vlachynský, kteří nakonec nezůstali pouze u trhů a po řadě úspěšných gastro projektů, v čele s notoricky známým Barem, který neexistuje, založili spolek Lidé z Baru.


Zavítali jsme do nových kanceláří spolku Lidi z Baru v Sukově ulici v Brně, abychom vyzpovídali druhého zmíněného osobně. V uvolněném rozhovoru jsme se nakonec nebavili pouze o všem možném, co se týká jejich prvního nápoje, ale volně jsme přešli k přístupům v podnikání, dozvěděli jsme se, proč si myslí, že je úchylné nezaměstnávat kamarády a jakými chemickými substancemi účinně bojovat proti stereotypu.

 

Fenomén jménem Turbomošt. Lidé si berou volno, aby u nás mohli na trzích prodávat, říká zakladatel Jan Vlachynský (Rozhovor)

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jak Turbomošt vznikl;
  • jestli v něm jsou nějaké tajné přísady;
  • proč by měli všichni šéfové užívat LSD;
  • jestli má Brno nejlepší trhy na světě;
  • který článek v časopise mu v poslední době zvedl ego;
  • do jaké nepříjemné situace se během svého podnikání dostal;
  • proč si myslí, že je úchylné nezaměstnávat kamarády.

 


Brno má nejlepší vánoční trhy na světě, stojí na vašem webu. Opravdu je to tak? 
Stoprocentně, Brno má spoustu nejlepších věcí na světě! (smích) Hele, tohle bylo snad v roce 2014, kdy nám někdo nabídl billboard. No a říkali jsme si, co bychom tam dali. Nechtěli jsme dělat reklamu jenom Turbomoštu, tak jsme tam napsali tady tuto hlášku, aniž by tam byl Turbomošt zmíněný. A mělo to teda dost velký úspěch. 


Takže to má takové dvě části: za prvé si myslím, že když to budeme dostatečně dlouho říkat, tak se to pak stane...

 

Dřív bylo normální prodávat krabičák a dát do toho tu sypkou kořenící směs z Makra. Vidím obrázek jednoho kolegy stánkaře, který bere jednu paletu krabičáků, kde jedna krabice stála devět korun. To nikdy nezapomenu. 


Takže si myslíte, že to ještě není? 
(smích) Já nevím. Já se přiznám, že zas tak moc nemám vánoční trhy naježděny, v tom čase  jsme fakt extrémně busy. Já jsem třeba německé vánoční trhy žádné neviděl. A vím, že jich je tam spoustu a že to má velkou tradici. Ty brněnské jsou ale jiné v tom, že to není až tak o super tradici, pojďme to dělat všechno pořád stejně a podobně, ale právě fresh. Že se tu dějí zajímavé věci a stánkaři jsou jiná sorta. Hodně se to proměnilo za tu dobu, co to děláme.


Vlastně, když jsme k tomu před deseti lety přišli, tak to bylo dost konzervativní prostředí. Dneska mám pocit, že to je o něčem jiném. Mě ty brněnské trhy hodně baví, ale bohužel nemám to porovnání. Nevím, jestli někde existují lepší.


A myslíte, že má Turbomošt velký podíl na tom, že jsou ty trhy na tom tak, jak jsou teď?
To je dobrá otázka. (smích) Co na ni můžu říct? Tak když řeknu ne, tak se budu nejspíš podceňovat, a když jo, tak budu vypadat namyšleně. Jo, myslím si, že nějaká část v tom určitě bude. Minimálně třeba v tom, že vím o spoustě mladých stánkařů, kteří to začali dělat taky proto, jelikož viděli nás a bavilo je to. Čili můžeme říct, že jsme byli něco jako jejich inspirace.

 

Druhá část je ta, že když jsme před deseti lety začali trend s kvalitními surovinami za vyšší cenu, tak to vedlo ostatní k zamyšlení, že nemusí prodávat úplné sr*čky. Možná to můžeme změnit, řekli si. A to se fakt změnilo. Tehdy bylo normální prodávat krabičák a dát do toho tu sypkou kořenící směs z Makra. My jsme do Makra jezdili pro různé věci, ne zrovna pro tohle, a do teď si pamatuju, jak jsme tam ty stánkaře potkávali.

 

Klasický stánek s Turbomoštem

Fenomén jménem Turbomošt. Lidé si berou volno, aby u nás mohli na trzích prodávat, říká zakladatel Jan Vlachynský (Rozhovor)

 

Vidím obrázek jednoho kolegy stánkaře, který bere jednu paletu krabičáků, kde jedna krabice stála devět korun. To nikdy nezapomenu. Devět korun! Já tomu vůbec nerozumím, co to znamená? To jako musí někdo to víno vyrobit za 50 haléřů. Co to je? Takže to se změnilo. Asi na tom podíl máme, na druhou stranu, sama gastronomie se posouvá, lidi chtějí kvalitnější věci a chtěli by je, i kdybychom tu nebyli. My jsme spíš dostali šanci být u toho.

 

Další věc, která je důležitá, je nastavení organizátorů a toho města samotného. Mám velice dobrý pocit z lidí, kteří tady ty trhy pořádají. Jsou otevření, berou to tak, že říkají: „Tento rok to máme takhle, příští to pojďme udělat ještě líp.” Není to jak v jiných městech, kde často mívá stánky s alkoholem pod palcem jedna firma, neexistuje žádné konkurenční prostředí a tlak na zlepšování. Což v Brně je. 


Když mluvíte o konkurenci, máte i vy nějakou silnou konkurenci, která na vás tlačí? 
Tak bych to nenazval, že na nás někdo tlačí. Spíš konkurence v tom smyslu, že my máme letos šest stánků, přitom dalších jiných stánků s alkoholem je spousta.

 


Myslíte tedy konkurenci celkově.
Ano. Vemte si, že třeba na Staromáku má všechny stánky s alkoholem jedna firma. Když se podíváte do Olomouce, tam je to podobné, protože se někde s někým domluvili. Tady to tak není. Máme šest stánků, jsme skoro „největší”, ale těch stánků s alkoholem jsou prostě dohromady vyšší desítky. Je vás tam hodně, což vytváří prostředí, ve kterém chcete být lepší než ten druhý. Mít zajímavější věci. A ty se často objevují. 


Stojíte za Turbomoštem. Co je na vašem moštu tak turbo?

Exkluzivní obsah pro předplatitele REFRESHER+
od 57,50 kč na měsíc
PŘEDPLATIT
Už máš předplatné? Přihlásit se
PROČ SI PŘEDPLATIT?

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak Turbomošt vznikl;
  • jestli v něm jsou nějaké tajné přísady;
  • proč by měli všichni šéfové užívat LSD;
  • který článek v časopise mu v poslední době zvedl ego;
  • do jaké nepříjemné situace se během svého podnikání dostal;
  • proč si myslí, že je úchylné nezaměstnávat kamarády.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
2
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.