Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Start je naplánovaný na středu večer našeho času. Pokud nevyjde počasí, poletí se v sobotu nebo v neděli.
Pokud vše půjde podle plánu, ve středu, 27. května přesně ve 22:33 hod. našeho času znovu usednou za televizní obrazovky a internetové streamy miliony Američanů, ale i geeků a fanoušků Elona Muska po celém světě.
Jeho firma Space X totiž do vesmíru pošle další raketu Falcon 9. Tentokrát ale v samotné špičce ponese kapsli Crew Dragon, ve které budou připoutáni lidé. Robert Behnken a Douglas Hurley se pokusí ukončit potupu celých USA a NASA, které nedokázaly vynést lidskou posádku za hranice Země od 8. července 2011, kdy ukončily program raketoplánů.
Na první let s lidskou posádkou se tak soustředí mnohem větší pozornost, než na odpalování satelitů a vynášení zásob k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Pokud by se cokoli pokazilo, ve hře jsou dva lidské životy.
V tomto článku si přečteš:
Proč bude let SpaceX prvním startem posádky z území USA po dlouhých letech
Jak američtí astronauti létali k ISS dosud
Proč si mohl první milník namísto SpaceX připsat někdo jiný
Co má společného poslední let raketoplánu z roku 2011 a první let SpaceX
Jaké pojistky má Crew Dragon pro případ, že by cokoliv selhalo
Které velké katastofy už zažila NASA v minulosti
Proč se z USA nelétalo téměř 9 let?
NASA a americká vláda totiž nedokázaly ekonomicky utáhnout zlatou éru raketoplánů. Zlatou éru letů do vesmíru odstartovaly právě ty ikonické stroje, které jsi už určitě alespoň jednou viděl, a to nejen ve filmu Armageddon s Bruce Willisem.
Od dubna 1981 až do července 2011 byly ve vesmíru celkem 135krát. Jenže jejich samotná koncepce se časem ukázala jako nedostatečně rentabilní.
Raketoplán do vesmíru vynesla dvojice podpůrných raket spolu s obrovskou oranžovou nádrží na pevná paliva. Ta po odpojení vždy shořela v atmosféře a rakety přistávaly na padácích v moři, odkud je museli sbírat a odvážet na základnu.
To stálo peníze, které zejména během ekonomické krize v letech 2007 a 2008 chyběly i Spojeným státům.
Rozhodnutí o konci celého programu ale padlo již v roce 2004, rok po nešťastné nehodě raketoplnánu Columbia, který se rozpadl při návratu na Zem. Tehdy zahynulo všech sedm členů posádky. Šlo přitom už o druhou nehodu raketoplánu v historii, v devadesátých letech se při startu rozpadl Challenger.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Díky komu američtí astronauti létali do vesmíru dosud
Proč je to pro USA ostuda a ponížení
Kolik lidí v kapsli Crew Dragon poletí a jaké mají zkušenosti
Jak vypadá interiér vesmírné lodě Elona Muska
Které velké katastrofy budou NASA strašit i při misi Crew Dragon
Proč je to ostuda a proč dostal příležitost SpaceX?
Američané samozřejmě k Mezinárodní vesmírné stanici ISS létají dál, ale aktuálně se tam nedokáží dostat vlastním dopravním prostředkem. Vozí je tam „konkurenční“ ruskérakety Sojuz. Za nemalý poplatek.
Zatímco v roce 2008 si za jednu sedačku říkali necelých 22 milionů dolarů, v roce 2018 to už podle staršího článku Business Insider mělo být 81 milionů. NASA tak takto za celou dobu Rusku zaplatila už téměř 4 miliardy dolarů za 70 místenek pro její muže a ženy.
Šílená cena ale není jediným problémem. Doma se lidem špatně vysvětluje, že vláda musí platit obrovské peníze za něco, co sama nedokáže udělat, svému největšímu geopolitickému soupeři. S Ruskem navíc v minulém století soupeřila o to, čí astronauti vstoupí na povrch Měsíce jako první.
NASA se proto rozhodla, že vše vyřeší volný trh a komerční firmy, které by dokázaly rakety na cestu do vesmíru vyvinout. Náklady a satelity byly menší problém, s nimi už před 10 lety začal létat právě Muskův SpaceX a s programem pod názvem Cygnus i společnost OrbitalSciences.
Lety s živými astronauty ale potřebují daleko více testů. Jakékoliv selhání je nepřijatelné a nesmí nastat za žádných okolností.
SpaceX vs. Boeing – Musk zatím vyhrává
O komerční lety s lidskou posádkou se s pomocí štědrého balíčku státních peněz a technologického zázemí NASA snaží i Boeing, avšak jeho projek Starliner to s trojicí Američanů k prvnímu zkušebnímu letu nezvládne dříve než v roce 2021.
SpaceX má vše připravené už na tuto středu. Pokud historický start mise Demo-2 nezruší počasí. Rakety totiž mohou startovat pouze v určitém časovém okně, kdy jsou Země a ISS k sobě otočené správným směrem.
Zprávy ze začátku týdne hovoří o tom, že šance na ideální počasí je v této chvíli asi 60 %. Déšť, silnější vítr či oblačnost by znamenaly přesun na záložní termíny, konkrétně na sobotu nebo neděli.
Pokud by nebyl opětovný návrat Američanů do vesmíru dostatečným tahákem, média mohou rozvíjet i další příběh.
Jedním z členů posádky vesmírné lodi CrewDragon na vrcholu rakety Falcon9 totiž bude 53letý DouglasHurley, který byl shodou okolností pilotem úplně posledního letu raketoplánu do vesmíru v roce 2011.
„Abych byl upřímný, nebyl jsem si jistý, zda chci letět znovu,“ řekl v rozhovoru pro CBS. Zřejmě si je vědom, že let se zcela novou raketou může být potenciálně nebezpečnější než cokoliv, co dosud ve své kariéře vojenského pilota a testovacího pilota pro NASA zažil.
Hurley a jeho kolega, inženýr Robert Behnken, ale rozhodně nebudou žádnými pokusnými králíky, kteří by doslova riskovali své životy pro vědu a technologický pokrok.
Technologie a výkon počítačů, které každý sekundu kontrolují každý parametr letu, se od minulého století, kdy Hurley pilotoval dnes už prehistorický raketoplán, změnily minimálně tak jako skafandry, v nichž létaly kdysi a dnes. Ačkoli v tomto případě si nejsme jistí, jak moc jejich vzhled určovala funkčnost, a nakolik designérský tým kolem vizionáře Elona Muska milujícího všechno futuristické.
Zcela jiný je i kokpit Crew Dragonu, kde desítky mechanických přepínačů nebo dokonce i kormidlo nahradila série dotykových obrazovek.
Dává to smysl, při odpalování čehokoliv do vesmíru je třeba být tak přesný, že manuální řízení je prakticky zcela vyloučeno. O přistávání při návratu se také nebude třeba moc starat. Crew Dragon totiž proletí atmosférou a na trojici padáků přistane v moři.
V záloze je pochopitelně i několik pojistek, aby se Hurley a Behnken vrátili živí, i když cokoli selže. SpaceX si před prvním letem s posádkou vyzkoušela LaunchEscape, tedy nouzové odpojení tobolky Crew Dragon od rakety Falcon 9. Naostro zkoušeli i přistávání.
Obavy stále existují, v minulosti to už několikrát nevyšlo
1. Raketoplán Columbia – únor 2003
V myslích Američanů ale stále zůstává poslední tragická nehoda ze dne 1. února 2003, kdy se krátce po sestupu do atmosféry rozpadl raketoplán Columbia.
Příčinou byla izolační pěna, která se uvolňovala při startech těchto strojů pravidelně. Obvykle také narážela do speciálních termoizolačních plátů chránících raketoplán před obrovským teplem při vstupu do atmosféry.
Někdy byla poškození poměrně malá a mohla se ignorovat, ale v případě posledního letu Columbia platil přesný opak. Štít byl poškozen v takovém rozsahu, že by ho posádka ani během celého pobytu na ISS nikdy nemohla opravit. Neměla na to náhradní díly ani potřebné vybavení. Dalo by se tedy říci, že sedmičlenná posádka měla svůj osud zpečetěn už pár minut po startu a při návratu o šestnáct dní později nastalo nezbytné.
2. Raketoplán Challenger – leden 1986
Sedmnáct let předtím, 28. ledna 1986, explodoval raketoplán Challenger, také se 7 astronauty na palubě. Příčinou nehody měly být těsnící kroužky na palivové nádrži, které nebyly designované na zvládnutí extrémně chladného počasí, které bylo v den startu.
Raketoplány neměly žádný záchranný systém, základní motory byly pevnou součástí stroje a kabinu nebylo možné oddělit.
3. Sojuz 11 selhal přímo ve vesmíru – červen 1971
Problémy a katastrofy se ale nevyhýbaly ani Sovětům. 30. června našli posádku Sojuzu 11 po návratu na Zem mrtvou. Zadusila se, když selhal jeden z ventilů už při odpojování od vesmírné stanice Saljut 1.
4. Sojuz 1 porucha padáku – duben 1967
Při úplně prvním letu Sojuzu 1 byla příčina nehody jasná. Kosmonautovi Vladimíru Komarovi se neotevřel padák, takže jeho kapsle dopadla na zem extrémně vysokou rychlostí.
5. VSS Enterprise – říjen 2014
Za zmínku stojí i nehoda, s níž neměla nic společného NASA ani ruský vesmírný program. O lety do vesmíru se snaží i soukromá společnost Virgin Galactic. Ta před více než pěti lety přišla o své letadlo VSS Enterprise.
To bylo designované tak, aby mohlo měnit úhel mezi trupem a křídly pro snížení tření a extrémních teplot při návratu do atmosféry Země. Tento systém se však aktivoval příliš brzy a konstrukce letadla selhala. Šlo o první nehodu v souvislostí s lety do vesmíru od Columbie. Zahynul jeden z pilotů Mark Alsbury. Peter Siebold se vážně zranil, ale přežil.
Celý svět samozřejmě doufá, že se letu SpaceX všechny problémy vyhnou. Po úspěšném startu by se měl CrewDragon dostat až k Mezinárodní vesmírné stanici.
Zpět, tentokrát již s plánovaným přistáním na padácích do moře, by se astronauti měli vrátit za měsíc, případně až na konci září, pokud vše půjde podle plánu a NASA rozhodne o prodloužení mise.