Sdílené elektrické skútry BeRider jsou bezhlučné, bezemisní a zábavné.
O tom, že sharing dopravních prostředků je budoucnost, nemůže být pochyb. Výmluvné v tomto ohledu nejsou jen statistiky. Stačí se i jen podívat kolem sebe v Praze. Na každém rohu stojí sdílená auta, koloběžky, kola skútry. A právě poslední jmenované jsme vyzkoušeli.
Rozhodli jsme se pro BeRider, který slibuje nejrychlejší cestu městem a ježdění bez hluku a emisí. Řekli jsme si, že toto tvrzení ověříme a užijeme si svobodu, kterou by prý řízení skútru v ulicích města mělo nabízet.
Velmi nám pomohlo, že BeRider nabízí prvních 15 minut zdarma. Autor článku seděl na skútru poprvé, a tak úvodní čtvrthodinu využil především k testování svých schopností. A šlo to rychle. Prvotní nervozita rychle opadla. Přehledná aplikace s čistým designem nám do začátku vysvětlila vše potřebné, a skutečně trvalo jen pár minut, než jsme se naučili se skútrem pracovat. Je to mimořádně jednoduché.
Abys mohl služeb sdílených skútrů v Praze využívat, potřebuješ mít po ruce svůj řidičský průkaz, občanku a smartphone. V appce nebo na webu se v několika snadných krocích zaregistruješ a pak už stačí počkat na ověření. Nám to trvalo ani ne půl hodiny, služba si ale vyhrazuje pro ověření až 24 hodin času. Většina registrací je dokončená do hodiny.
Pak už si stačí v aplikaci najít skútr na mapě ve tvém okolí. Na 15 minut si jej můžeš zdarma rezervovat. Přes appku si jej pak odemkneš a v úložném prostoru nalezneš dvě helmy. Aplikace ti poradí, jak bezpečně jezdit, jak správně parkovat a jak nejlépe nastavit aplikaci. Navíc, každý skútr má své unikátní pojmenování, a tak si jej nespleteš, pokud by jich parkovalo více vedle sebe.
Před jízdou ještě nahlásíš, zda není skútr nějakým způsobem poškozen, a pak už můžeš vyrazit do ulic. Za sebe můžeš posadit kamaráda a vyrazit, podobně jako my, třeba k vodě. Jízda je opravdu příjemná, rychlá a bezhlučná. Skútr je omezen rychlostí 66km/h, což na jízdu městem bohatě stačí, a dojezd má na plné nabití 70 kilometrů. To je údaj, na který si dávej pozor. V aplikaci je vždy předem napsáno, kolik by ještě skútr měl ujet.
My jsme si udělali příjemnou okružní jízdu po Praze. Vyzkoušeli jsme si cestu po klidných ulicích i v těch rušných a také na tramvajovém pásu. Neměli jsme žádný problém. Snad jen ze začátku s občasným déle spuštěným blinkrem, který nezapomínej manuálně vypnout! Jízda si nás hned získala. Je opravdu návyková.
Ale při všem tom příjemném ježdění je třeba myslet i na bezpečnost. Na malou chvíli jsme se projeli i po Jižní spojce a i když nám to vlilo adrenalin do žil, pro vaši bezpečnost, kvůli hustotě provozu, tuto volbu spíše nedoporučujeme. Na skútru BeRider sice technicky můžete vjet na úsek dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, který prochází obcí, ale ježdění v ulicích města si užijete více a v klidu.
Oproti sdíleným kolům, koloběžkám nebo autům mají skútry hned několik výhod. Ve srovnání s kolem či koloběžkou je podstatně rychlejší a daleko lépe se s ním operuje na silnicích. Poskytuje větší komfort a můžeš se na něm svézt ve dvou. Oproti autu nabízí podstatně svobodnější zážitek, snadnější parkování (můžeš zastavit kdekoli v modré, fialové i oranžové zóně) a celkově rychlejší přepravu z bodu A do bodu B, pokud se nejedná o delší vzdálenost.
Skútr lze po dojetí do cílového bodu uvést do režimu „pauzy“. Ten můžete zapnout i mimo zónu. Během tohoto režimu platíš jen 20 % z minutové sazby. Základní minutový tarif na BeRideru je 5 korun za minutu jízdy, přičemž první minuta je zdarma, aby ses stihl usadit a nandat si helmu. Rezervace i odemčení skútru je zdarma.
BeRider ale nabízí především výhodné balíčky, kdy si můžeš předplatit jízdu třeba na 100 minut za 420 korun nebo na 300 minut za 990 korun. S největším balíčkem budeš jezdit od 2,90 Kč/min.