Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
14. dubna 2021 v 14:30
Čas čtení 17:55
Adrián Lukáč

Ayrton Senna, jeden z nejlepších závodníků historie. Hvězdná kariéra, tragická smrt a věčný život

Ayrton Senna, jeden z nejlepších závodníků historie. Hvězdná kariéra, tragická smrt a věčný život
Zdroj: Getty Images/National Motor Museum/Heritage Images
SPORT
Uložit Uložené

Nebýt sledu nešťastných událostí, bylo by mu dnes 61 let.

Jméno, které zná každý fanoušek motorových sportů. Výjimečný talent, osobnost a trojnásobný šampion Formule 1. Kdoví, kolik by měl dnes titulů, nebýt osudné Velké ceny San Marina v roce 1994. Přestože už jeho rekordy mezitím jiní závodníci překonali, dodnes ho mnozí považují za nejlepšího závodníka F1 spolu s Michaelem Schumacherem. V tomto článku ti přinášíme Ayrtonův příběh a průřez kariérou od juniorských dob až po tragickou smrt na okruhu v Imole.

Závodník od dětství

Ayrton Senna da Silva se narodil 21. března 1960 v brazilském městě Sao Paulo jako prostřední dítě do bohaté rodiny. Měl starší sestru Viviane, mladšího bratra Leonarda a byl levák. Jeho matka měla italské a otec španělské kořeny. Snad dokonalá kombinace pro jeho temperament.

Senna byl již v dětství velmi sportovní typ, vynikal v gymnastice a odmalička ho zajímala auta. Jak čtyřletému mu otec sestrojil první motokáru. Když mu bylo sedm, naučil se řídit džíp, na kterém brázdil okolí rodinné farmy. Se závoděním začal ve třinácti, v rodném městě na okruhu Interlagos. Přestože ve svých prvních závodech čelil o několik let starším soupeřům, startoval z pole position (první startovací pozice, pozn. red.) A většinu závodu vedl. Nakonec ale musel po kolizi se soupeřem odstoupit.

Cesta do Formule 1

V roce 1977 vyhrál motokárový šampionát Jižní Ameriky. Už tehdy věděl, co je smyslem jeho života, a škola šla na druhou kolej. V letech 1978 až 1982 se zúčastnil světového motokárového šampionátu a dvakrát skončil druhý (1979 a 1980).

V roce 1981 se přestěhoval do Anglie, kde začal profesionální kariéru v seriálu Formula Ford 1600 a hned ve své úvodní sezóně se stal jejím vítězem. Po tomto úspěchu dostal nabídku jezdit na šampionátu Formula Ford 2000 s honorářem 10 000 £ (na tu dobu to byla úctyhodná suma). Přesto jakoby nevěřil, že se může závoděním živit, a po tlaku rodičů, aby přebral rodinnou firmu, se vrátil do rodné Brazílie. Tam se definitivně rozhodl pro závodění a přijal nabídku do evropské Formula Ford 2000. Jelikož však bylo jeho příjmení da Silva nejčastějším příjmením v Brazílii, rozhodl se používat pouze rodné jméno matky a v Evropě závodit jako Ayrton Senna.

 

Ayrton Senna v motokárach
Ayrton Senna v motokárach Zdroj: Pinterest

V roce 1982 se mu podařilo zopakovat úspěch z předchozí sezóny a po vítězství v 21 z 28 závodů se stal při svém debutu šampionem Formule Ford 2000. V následujícím roce jezdil britskou formuli 3, kde po napínavém souboji s Martinem Brundlem (současný komentátor Sky Sports a bývalý pilot formule 1) opět vyhrál šampionát. Ve stejném roce se zúčastnil testů týmů formule 1 (Williams, McLaren, Brabham a Toleman). Během testů pro Williams byl dokonce rychlejší než Keke Rosberg, mistr světa formule 1 z roku 1982.

I díky tomu se mu otevřela cesta do vysněné F1 pro sezónu 1984. Zájem mělo několik týmů. Lotus chtěl nahradit Nigela Mansella, ale britský sponzor Imperial Tobacco preferoval právě britského jezdce. Stejná situace byla v Brabhamu, kde chtěl italský sponzor do týmu italského jezdce. A tak začala Sennova kariéra ve formuli 1 v mladém týmu Toleman.

První sezóna v mladém Tolemanu (1984)

Ve své první sezóně doplatil zejména na nespolehlivost monopostu. Toleman trápila technika a pneumatiky Pirelli během celé sezóny. Z 16 závodů Senna dokončil jen 6. Z osmi odstoupil (buď pro selhání techniky, nebo kvůli nehodě), na jedny se z technických důvodů nekvalifikoval a z Velké ceny Itálie ho dokonce suspendoval přímo Toleman za porušení smlouvy. Začal totiž jednat s Lotusem bez informování svého týmu.

 

Přesto dokázal získat 13 bodů (druhé auto Tolemanu získalo jen 3), tři pódiová umístění (dvakrát 3. místo a jednou 2. místo) a skončit na 9. místě v šampionátu. Přestože na vítězný stupeň ve své úvodní sezóně nedosáhl, zazářil v Monaku, a nebýt přerušení závodů v 31. kole pro hustý déšť, možná by vyhrál. V době zastavení závodu Senna snižoval náskok vedoucího Prosta o 4 sekundy na kolo.

Tři roky v Lotusu

Sezóna 1985

Následující tři sezóny strávil v Lotusu. Hned v druhém závodě sezóny 1985 získal Ayrton první pole position kariéry a přetavil ji do absolutně dominantního vítězství. V mokrých podmínkách přijel do cíle s minutovým náskokem a všem jezdcům, kromě druhého Michela Alboreta, ujel o kolo. Zbytek sezony už tak úspěšný nebyl.

Kombinace nespolehlivého auta a jezdeckých chyb znamenala, že vypadl v 7 závodech ze 16 a získal celkové 4. místo (týmový kolega Elio de Angelis skončil pátý). Stal se ale nejlepším jezdcem sezony v kvalifikaci, vyhrál jich 7 (druhý nejlepší kvalifikační jezdec měl pouze dvě pole position).

Sezóna 1986

Sezóna 1986 začala ještě lépe. Po úvodních dvou závodech měl Senna na kontě druhé místo a vítězství a byl ve vedení šampionátu. Později však znovu přišly problémy se spolehlivostí a sezónu dokončil znovu na čtvrtém místě. Tentokrát týmového kolegu Johnnyho Dumfriese deklasoval poměrem bodů 55 ku 3. Opět se stal nejlepším kvalifikačním jezdcem s osmi pole positions. Zajímavostí je, že v tomto roce byla auta formule 1 nejvýkonnější v historii. Sennův Lotus 98T s motorem Renault produkoval během kvalifikačního kola přes 1 300 koňských sil.

Sezóna 1987

V roce 1987 přešel Lotus na motory Honda, se kterými vyhrál v předchozím roce Williams pohár konstruktérů. Přibyl také nový týmový kolega, oproti kterému měl Senna zaručený post jedničky. Očekávání byla velká. Ze začátku se je dařilo naplňovat. Po pěti velkých cenách měl Senna na kontě dvě vítězství, jedno 2. místo a dvě vypadnutí.

Senna v Lotuse
Senna v Lotuse Zdroj: Pinterest

Další vítězství v sezóně už nepřidal, protože Williams předvedl celý potenciál svého vozu a oba jeho jezdci, Nelson Piquet (trojnásobný mistr světa z let 1981, 1983 a 1987) a Nigel Mansell (mistr světa z roku 1992), ovládli zbytek sezóny. Ayrton skončil v celkovém hodnocení na 3. místě se ziskem 57 bodů a opět deklasoval své kolegy (Satoru Nakajima obsadil 12. místo se sedmi body).

Zlatá éra McLarenu a tři tituly Senny

O tom, že je Senna rozený šampion, už nepochyboval snad nikdo. Chybělo mu jen konkurenceschopné auto, které dosud neměl. Zlom nastal v sezóně 1988, kdy přestoupil z Lotusu do McLarenu. Tento přestup schválila i jednička McLarenu, tehdy dvojnásobný šampion Alain Prost. Přestože poslední dva ročníky vyhrál dominantním způsobem Williams, sezóny 1984 a 1985 patřily právě McLarenu. Rozhodujícím faktorem byla i Honda, která byla na vrcholu, pro nový ročník ukončila spolupráci s Williamsem a začala dodávat motory právě McLarenu.

Sezóna 1988

V sezóně 1988 započalo jedno z největších soupeření v historii F1. McLaren s motorem Honda bylo mistrovské auto a v kombinaci se dvěma top piloty jako kohouty na smetišti to nemohlo skončit bez problémů. V prvním závodě, v rodné Brazílii, získal Ayrton pole position, ale v neděli ho na startu zradila technika a pro nepovolenou výměnu auta ho diskvalifikovali. Následující San Marino ovládl jak v kvalifikaci, tak v závodě. První incident s týmem nastal v Monaku, kde Senna opět vyhrál kvalifikaci a krátce po startu si vybudoval velký náskok. Všechno šlo perfektně, až do havárie po vlastní chybě v 67. kole. Senna se po závodech neukázal v týmové garáži a s nikým nekomunikoval, odešel do svého apartmánu. Zpět k týmu přišel až večer.

Senna s Prostem ničili konkurenci závod za závodem, ale na konci sezóny mohl být vítěz jen jeden. Další incident, který podkopal vztahy mezi týmovými kolegy, se udál na Velké ceně Portugalska, kde předjel Senna krátce po startu Prosta startujícího z pole position. Na konci prvního kola se Prost dotáhl na Sennu a v cílové rovince během předjížděcího manévru ho Senna téměř natlačil do zdi (incident ve videu níže).

Začátek velké rivality byl na světě a sezóna nemohla být napínavější. Přestože Senna vytvořil nový rekord v počtu vyhraných kvalifikací (13, Prost vyhrál 2) i závodů (8, Prost vyhrál 7), celkově na body prohrál 105 ku 94, protože Prostovo nejhorší umístění v sezoně, kromě dvou vypadnutí, bylo 2. místo. Podle tehdejších pravidel se ale do celkového hodnocení počítalo jen 11 nejlepších umístění jezdce v sezóně. V nich dosáhl Senna 90 bodů, o 3 více než Prost, a získal tak svůj první mistrovský titul.

Sezóna 1988 byla nejdominantnější sezónou jednoho týmu v historii F1, McLaren vyhrál 15 ze 16 závodů. Jen v Monze oba jezdci vypadli, a proto vyhrál Gerhard Berger na domácím Ferrari. Nejblíže k překonání tohoto rekordu byl Mercedes v roce 2016 s bilancí 19 z 21 (šampion Rosberg) a Ferrari v roce 2002 s bilancí 15 ze 17 (šampion Schumacher).

Sezóna 1989

Následující rok se rivalita vyhrotila ještě více. Sezóna se nesla ve znamení kontroverze, zákulisní politiky a vzájemných incidentů mezi Sennou a Prostem. První konflikt nastal už při druhé Velké ceně v San Marinu, kdy Senna podle Prosta při restartu závodu porušil interní předzávodovou dohodu. Auta měly dojet do cíle v pořadí, jaké měla po první zatáčce. Senna tuto dohodu po závodě popřel, ale Prostovu verzi podpořil hlavní sponzor týmu John Hogan (Marlboro).

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak dopadla sezóna 1989
  • Proč Senna úmyslně kolidoval s Prostem na VC Japonska 1990
  • Kdo zablokoval jeho přestup do Ferrari, kterému chyběl už jen podpis
  • Jaká byla jeho cesta za rekordem nejmladšího trojnásobného šampiona F1
  • Jaký byl jeho vztah s Michaelem Schumacherem
  • Proč se nedostal do Williamsu o rok dříve
  • Detaily z tragického víkendu v Imole, kde kromě Ayrtona zahynul i Ratzenberger a Barrichello měl hororovou nehodu
  • Které dva Sennovy rekordy zůstaly dodnes nepřekonané
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 89960 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy nebo 20 % sleva na nákup v The Streets
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse