Miliony zhlédnutí, nezřídka i miliony odběratelů a oblíbenost po celém světě. I tak se ale může stát, že jsi o nich ještě nikdy neslyšel. Jsou totiž tak specifické, že ti je algoritmus obvykle nenabídne, pokud se o jejich obsah nezajímáš, a často si je musíš vyhledat po vlastní ose. Ve svých kategoriích jsou ale úspěšné. O čem mluvíme? O českých kanálech na YouTube, které prorazily za hranicemi.
Slovensko ale vynechme. Kanály, které ti představíme, svůj obsah prezentují v angličtině, z čehož pochopitelně může plynout úspěch u fanoušků mimo obě republiky. A co na nich vlastně najdeme? Jeden si například vybudoval živobytí díky videím, kde staví Lego, druhý zase zachycuje závody traktorů, a další třeba prezentuje svůj nožířský um. Pojďme se na ně podívat.
Jeden z nejúspěšnějších českých kanálů současnosti na YouTube se věnuje takzvaným RC modelům. Abychom vyjádřili, jak úspěšný je, podle webu Social Blade, jenž analyzuje statistiky ze sociálních sítí a hlavně YouTube, má druhý nejvyšší počet odběratelů hned za ViralBrothers, a třetí nejvyšší počet zhlédnutí ze všech českých kanálů. Nyní se asi ptáš, co je na něm tak zajímavého a hlavně proč jsi o něm ještě neslyšel.
Což je paradox, jelikož právě dioráma, která ve videích najdeme, jsou nejspíš gró celého úspěchu – například scéna, v níž se plastový traktorista topí se svým traktorem v kaluži, načež jej přijede s charakteristickými zvuky motoru vyprostit bagr s druhým traktorem, musí skvěle působit na děti, jež jsou, jak známo, zlatým dolem na YouTube. Vyprošťovací akce doposud zaznamenala více než 66 milionů zhlédnutí.
Troufáme si tvrdit, že každý, kdo byl jednou malý, si někdy hrál s Legem. Firma z dánského Billundu vytvořila hrací kostku, která, kromě toho, že způsobuje bolest, když na ni stoupneš, proslula svou praktičností a generováním nespočtu hodin zábavy. Z jejich stavebnic se dá postavit skoro všechno – od modelu Millennium Falcona z Hvězdných válek, přes Římské koloseum až po opravdový zábavní park, v němž teprve zjistíš, co všechno se dá z Lega postavit.
Stavění z Lega je prostě návyková věc. Někdy je tak mocná, že člověku vydrží až do dospělosti. A když se k tomu ještě připojí zručnost se střihem videí, může vzniknout zajímavý obsah třeba na YouTube. Tak nějak asi vznikl Brick Builder, nikdo to ale neví s jistotou.
Jedná se totiž o youtubera, jenž nejenže obvykle nekomunikuje s médii, ale doposud také nikdo netuší, jak vypadá jiná část těla kromě jeho (?) rukou. Do éteru se dostal zhruba před pěti lety, kdy byl zařazen do žebříčku 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích časopisu Forbes, a při této příležitosti se začalo diskutovat o tom, kolik mu jeho stavění vydělává. Web Extra.cz už v roce 2017 spekuloval o tom, že generuje příjem v hodnotě 706 tisíc korun.
Veškeré o něm známé informace byly opravdu strohé. Jedná se údajně o muže, který bydlel v Praze, a v roce 2017 mu bylo 27 let. Víc se ale nepodařilo zjistit; usuzujeme z toho, že web Extra.cz, jenž žádal o informace dokonce veřejnost, o něm nevydal další článek. Jediné, co se prakticky podařilo potvrdit, je jeho národnost, a to skrze rozhovor magazínu Proč Ne?! s obchodním ředitelem YouTube Robertem Kynclem. „Vezměte si třeba takového Brick Buildera odsud z Česka. Sledují ho lidé z celého světa,“ uvedl.
Kanál Brick Builder se navíc tak etabloval mezi své fanoušky v Americe, že ani nefiguruje v žebříčku českých kanálů. Každopádně se mu daří dobře; jeho poslední stavby Lego Porsche, policejní stanice nebo středověké kovárny posbíraly vyšší desítky tisíc zhlédnutí, a měsíční výdělky Social Blade počítá na 3700 – 58 tisíc dolarů (80 tisíc až 1,2 milionu korun).
Michal Kadlec
Odběratelé: 86 tisíc
Zhlédnutí: 29,5 milionu
Založeno: 2009
Oproti předchozím kanálům se bude tento jevit poněkud komorněji, na jeho zajímavosti to ale neubere. Michal Kadlec se totiž stal nožířem; vyrábí skládací nože, dýky, ale i různé další nástroje, které se vážou k práci se dřevem nebo kovem. Přitom ještě v nedávné době byl manažerem, u nějž ale vyhrála láska k ruční práci.
„Na YouTube tvořím videa kategorie DIY (vyrob si sám) a zaměřuji se na řemeslné zpracování dřeva a kovu, ale i renovace starého nářadí. V poslední době se moje tvorba zaměřuje na výrobu nožů, což souvisí s tím, že jsem v našem městě otevřel nožířství, kde nože vyrábím, brousím, ale i pořádám workshopy kde si účastníci sami svůj nůž vyrobí,“ uvedl Kadlec pro REFRESHER.
Jeho snímky s patřičnou dávkou ASMR zvuků ze zrychlených řemeslných strojů a samotné práce si našly fanoušky po celém světě. Což byl jeho účel – přinést světu svou práci. Proto také začal vydávat videa s anglickými popisky, které mu vynesly miliony zhlédnutí. „Nevím, jak se měří úspěch na YouTube. Jsem rád, když se má videa líbí, a když dostanu zpětnou vazbu od mých diváků,“ skromně okomentoval své dosavadní dosažené mety na platformě.
K motivaci k natáčení videí, které zachycovaly vyrábění nožů a dalších nástrojů, přispělo i to, že byl on sám fanouškem podobných kanálů. „Vždy jsem se snažil tvořit videa, která zaujmou svým obsahem, budou lidem srozumitelná a nápaditá. Mnohdy jsem tvořil výrobky, které jsem sám potřeboval a poskytoval tak návody k jejich výrobě,“ okomentoval.
Takže v případě, že tě baví videa, jejichž náplní je revitalizace starých hasičských seker, zajímá tě, jak jednoduše rozbít kámen nebo vyrobit motorizovaný vyklepávací strojek na kosu, kanál Michala Kadlece je volbou.
Tractors Chemer
Odběratelé: 450 tisíc
Zhlédnutí: 157 milionů
Založeno: 2007
Tento kanál se může nejednomu měšťákovi zdát zvláštní. Někdo by mohl říct, že se jedná o čistě venkovskou zábavu, nicméně dovádění traktorů v blátě určitě zaujme i někoho, kdo žil celý život ve velkoměstském paneláku. Oblíbenost kanálu Tractors Chemer je nevyvratitelná, minimálně z počtu fanoušků – kanál totiž sleduje skoro půl milionu lidí.
I když se zdá, že o českém původu videí není pochyb, kvůli změti ruskojazyčných, španělských nebo anglických komentářů jsme radši kontaktovali majitele účtu, který potvrdil, že je opravdu tuzemským výtvorem.
Když na něj zavítáš, všimneš si, že jeho majitel oplývá láskou k traktorům. A to jak naleštěným, tak těch umaštěných při práci. Obsahuje spoustu záznamů z tzv. traktoriád, najdeš tu ale i videa kamionů nebo i dříve zmíněných rádiově ovládaných modelů. Vůbec nejoblíbenějším videem je záznam z traktoriády v Horní Plané z roku 2018, který čítá neuvěřitelných 98 milionů zhlédnutí. Nejspíše proto, že zachytil i karambol.
Zdá se, že podobné záznamy jsou i poměrně zajímavým přivýdělkem. Měsíčně si může přijít na částku v rozmezí od 1500 – 23 tisíc dolarů, což může být skoro 500 tisíc korun.
HGames-ArtWorks
Odběratelé: 146 tisíc
Zhlédnutí: 159 milionů
Založeno: 2014
Už sis někdy zahrál hru Rope Frog Ninja Hero nebo Kitty Craft? To jsi měl co do činění s vývojářem, který stojí i za YouTube kanálem HGames-ArtWorks. Na první pohled šílené hry, které, zdá se, neoplývají kdejakou hratelností či úžasnou grafikou, si každopádně našly své příznivce. A jak je vidět, dost se jim daří.
Nebýt her, nevznikl by ani úspěšný YouTube kanál. Přestože má skoro 150 tisíc odběratelů, vývojářské studio, za kterým stojí Michal Vávra, jej využívá čistě na propagaci svých her. „Točíme tam videa, která máme na našem Play Store profilu ke každé hře,“ okomentoval pro REFRESHER jeho vznik. „Na Play Store se totiž dají uploadovat jen videa z YouTube,“ dodal s tím, že takový úspěch kanálu vývojáři nečekali.
Upřímně se nedá moc odvodit, odkud se úspěch vývojářského studia vzal. Hráči každopádně tituly, prezentované na kanále HGames-ArtWorks, milují.
Ve Rope Frog Ninja Hero například hraješ za hrdinu, který si podmaňuje ulice velkoměsta. Postava má nastolit řád v ulicích a stát se obávaným pilířem spravedlnosti, místo toho se však dá ve hře dělat stejný rozruch jako v například v legendárním titulu GTA.
Sečteno podtrženo, na hře není nic extra zvláštního ani inovativního. Nejspíš má ale jistý uhrančivý indie feel, že si ji člověk asi prostě zamiluje. Podobně to cítíme i u dalších titulů z produkce Vávrova studia. Což ale nebrání tomu, abys kanál zkontroloval. Třeba si tvorbu „indie developpera“ Michala také zamiluješ.
AApV - Vids For Kids
Odběratelé: 864 tisíc
Zhlédnutí: 541 milionů
Založeno: 2011
YouTube a děti. Tvůrci v zahraničí velice rychle pochopili, kudy teče zlatá žíla, když začala raketově stoupat zhlédnutí u videí určených pro děti. Jeden příklad za všechny – YouTube kanál devítiletého Ryana Kajiho, jehož obsah je plný hraček a zábavy pro děti, vydělal podle časopisu Forbes desítky milionů dolarů za minulý rok. A to mu ještě ubíráme.
I Česko má svůj oblíbený dětský kanál v angličtině. Je jím AApV - Vids for Kids. V něm nicméně nefigurují děti, tátové nebo mámy, ale 3D animace. „Videa vyrábíme v 3D softwaru. Naše videa patří do oblasti 3D animace a jsou cílena pro děti ve věku od jednoho do čtyř let,“ popsal pro REFRESHER zakladatel a majitel kanálu Adam Hrubeš.
Místo, které je plné naučných videí pro malé děti, v nichž účinkují hračky, dinosauři, jeřáby s očima nebo motorkáři, vzniklo na popud neukojené poptávky. „Po zhlédnutí toho, na co se dívalo moje dítě, a vzhledem k mé práci v post produkci, jsem se rozhodl, že budu pro děti dělat něco kvalitnějšího, co se dá zároveň rychle vyrobit,“ popsal Hrubeš. Děti se zde učí poznávat barvy s vláčky, sledují, jak se staví Eiffelovka, nebo si mohou zazpívat legrační písničky. Všechno v angličtině.
A i když úspěch nebyl nečekán, najednou se z kanálu stala zajímavá alternativa pro malé a zvídavé diváky z celého světa. S profitem. „V roce 2016 jsme měli 4. nejvíce vydělávající český YouTube kanál, taky nás zmínil časopis Forbes,“ netajil se výdělky animátor, jenž pracuje ve skupině se čtyřmi dalšími lidmi. Výdělky však zůstaly vysoké i nyní, Social Blade počítá s měsíčním ziskem z reklamy mezi 1500 až 23 tisíci dolary.