Jsou z Česka, ale nepoznáš to. Youtubeři, které ve článku představíme, se rozhodli uhranout svět. Videa mají v angličtině a poměrně dost se jim daří, což se odráží jak v počtu odběratelů, kterých jsou i miliony, tak v počtech zhlédnutí.
Miliony zhlédnutí, nezřídka i miliony odběratelů a oblíbenost po celém světě. I tak se ale může stát, že jsi o nich ještě nikdy neslyšel. Jsou totiž tak specifické, že ti je algoritmus obvykle nenabídne, pokud se o jejich obsah nezajímáš, a často si je musíš vyhledat po vlastní ose. Ve svých kategoriích jsou ale úspěšné. O čem mluvíme? O českých kanálech na YouTube, které prorazily za hranicemi.
Slovensko ale vynechme. Kanály, které ti představíme, svůj obsah prezentují v angličtině, z čehož pochopitelně může plynout úspěch u fanoušků mimo obě republiky. A co na nich vlastně najdeme? Jeden si například vybudoval živobytí díky videím, kde staví Lego, druhý zase zachycuje závody traktorů, a další třeba prezentuje svůj nožířský um. Pojďme se na ně podívat.
World of RC FANS
Zhlédnutí: 677 milionů
Založeno: 2015
Jeden z nejúspěšnějších českých kanálů současnosti na YouTube se věnuje takzvaným RC modelům. Abychom vyjádřili, jak úspěšný je, podle webu Social Blade, jenž analyzuje statistiky ze sociálních sítí a hlavně YouTube, má druhý nejvyšší počet odběratelů hned za ViralBrothers, a třetí nejvyšší počet zhlédnutí ze všech českých kanálů. Nyní se asi ptáš, co je na něm tak zajímavého a hlavně proč jsi o něm ještě neslyšel.
V případě, že tě nezajímá veškeré dění kolem modelů aut, traktorů nebo tahačů ovládaných pomocí rádiových vln, nemáš si asi co vyčítat. Cílem autorů je, jak se píše v popisku kanálu, „spojit všechny světové modeláře strojů na ovládání, ukázat jejich neotřelá diorámata a prezentovat ve videu své zcela funkční modely v akci“. Jedním dechem zde ale dodává, že modely nejsou určeny pro děti.
Což je paradox, jelikož právě dioráma, která ve videích najdeme, jsou nejspíš gró celého úspěchu – například scéna, v níž se plastový traktorista topí se svým traktorem v kaluži, načež jej přijede s charakteristickými zvuky motoru vyprostit bagr s druhým traktorem, musí skvěle působit na děti, jež jsou, jak známo, zlatým dolem na YouTube. Vyprošťovací akce doposud zaznamenala více než 66 milionů zhlédnutí.
Nic takového však nemuselo na YouTube vzniknout. „Jednou, v roce 2015, přišel kamarád, že si založil kanál, jestli nechci taky. Řekl jsem mu, ať přijde, až vydělá první dolar. Přišel asi za měsíc, úsměv od ucha k uchu, že má první dolar – tak jsem začal,“ popsal REFRESHERu Radek, který stojí za účtem World of RC FANS. Kanál podle něj ale není pouze o nasimulovaných scénkách s modely. Najdeme zde i populární unboxingy nebo reportáže z výstav po Evropě.
A co na úspěch videí říká Radek nyní? „Kanál za tu dobu hezky vyrostl, ale sleduji kolem sebe spoustu o hodně větších či rychleji rostoucích kanálů, velká gratulace všem. Takže pořád je kam směřovat, o úspěchu bych proto asi nemluvil,“ dodal. Bavíme-li se ale o výdělku z videí, Social Blade mluví spíš o úspěchu. Podle něj kanál za měsíc vygeneruje příjem z reklamy v rozmezí 4300 – 69 tisíc dolarů (93 501 – 1,5 milionu korun).
Brick Builder
Zhlédnutí: 1,35 miliardy
Založeno: 2013