Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
1. června 2021 14:30
Čas čtení 6:15
Katarína Danková

Pokud máš blízko ke streetstylu a chceš investovat do luxusního produktu, vyzkoušej jít touto cestou, radí slovenský stylista

Pokud máš blízko ke streetstylu a chceš investovat do luxusního produktu, vyzkoušej jít touto cestou, radí slovenský stylista
Zdroj: Unsplash/Laura Chouette/volně k užití
MÓDA
Uložit Uložené

Jedinečné kolekce, kterých nebylo vyrobených mnoho kusů. Takové kousky budou stát rozhodně více než jiné. Pokud si již déle pohráváš s myšlenkou investování do luxusního streetstylu, prozradíme ti, po čem pátrat.

Koupit si značkové tenisky nebo kabelku je dobrý nápad. Ještě lepším nápadem však je koupě limitovaného módního kousku, po kterém je velká poptávka. Pokud se ti to podaří, gratulujeme. O několik let později na něm zaručeně pěkně vyděláš.

„Kabelka značky Chanel stála v roce 1955 220 dolarů a v současnosti se její cena pohybuje od 120 000 korun výše," uvádí jeden z mnoha příkladů módní znalec a stylista Alexander Lindov. Ptáš se, čím je to podmíněno?

Pokud již déle plánuješ investici do luxusního kousku ze světa módy a nevíš, jak začít, na co si dát pozor nebo do čeho vlastně investovat, aby se ti to za pár let vrátilo, ptali jsme se za tebe odborníka na módu. Ve hře je několik faktorů, o kterých se dozvíš v tomto článku.

V tomto článku si přečteš:
  • Co jsou nejžhavější módní kousky za první čtvrtletí 2021.
  • Do jakého kousku je nejlepší investovat.
  • Proč jsou podle stylisty nejprodávanějšími značkami Chanel a Louis Vuitton.
  • Který je nejdražší módní kousek a za kolik byl vydražen.
  • Které faktory ovlivňují cenu módního kousku.
  • Proč hraje podle stylisty Lindova roli v prodeji módního kousku i marketing.
  • Na co si dát pozor při nákupu luxusního produktu.
  • Do kterého streetstylového kousku doporučuje investovat stylista.
Doporučeno
Roman dosáhl ve 43 letech finanční nezávislosti: Mladí lidé musí začít investovat co nejdříve a dávat si pozor na spekulace Roman dosáhl ve 43 letech finanční nezávislosti: Mladí lidé musí začít investovat co nejdříve a dávat si pozor na spekulace 9. května 2021 12:30

Jak najít ten pravý investiční kousek

Možná bys tomu nevěřil, ale i ve světě investic existují trendy, které se každou sezónou mění. Proto, pokud si nemůžeš vybrat, do čeho vložíš své peníze, zjisti, co mezi luxusními kousky aktuálně nejvíce letí, o co je v daném čase největší zájem a zároveň i vyrobené limitované množství.

Na pomoc při výběru ti poslouží různé internetové stránky, ale jako ověřený zdroj ti může pomoci i The Lyst Index, který sbírá údaje nejen z chování nákupčích na vlastním webu, ale i z Google search dat či různých sociálních sítí a celosvětových statistik. Sleduje preference kupujících a vyhodnocuje ty nejžhavější luxusní kousky, které stojí za tvou pozornost. První čtvrtletí letošního roku to byla dvacítka dámských i pánských kousků, z nichž vybíráme prvních 10 příček:

TOP 5 DÁMSKÝCH KOUSKŮ ZA Q1 2021
1. The North Face x Gucci GG canvas bomber jacket
2. Hermès pre–owned Kelly bag
3. Bottega Veneta Lug boot
4. Prada re–edition 2005 nylon bag
5. The Attico Devon mules

TOP 5 PÁNSKÝCH KOUSKŮ ZA Q1 2021
1. Adidas YEEZY 450 sneakers
2. Moncler Gui vest
3. Prada logo bucket hat
4. Nike Dunk Low sneakers
5. Arc’teryx Beta AR jacket

Nejlepší investicí jsou šperky

Do čeho doporučuje investovat stylista Alex Lindov? „Osobně bych investoval do šperků, protože ty budou mít na trhu vždy svou hodnotu.“ Při své práci módního stylisty pracoval s více luxusními produkty, nejdražší ovšem byly (a stále jsou) šperky: „Cenu si netroufám odhadnout, ale předpokládám, že nejdražším produktem byly asi produkty od Cartiera, jelikož je během focení střežili i bodyguardi značky.“

šperk, náramok, móda, luxus
Zdroj: Pixabay/Hiep Hoang/volně k užití

Stále nejprodávanějšími kousky jsou podle slovenského stylisty kabelka od značky Chanel nebo taška Louis Vuitton, a to díky historii a době, kterou strávily produkty v nabídce. Své prvenství v oblíbenosti si zachovávají díky kvalitně prošívaným detailům či monogramům, ale hlavně pro pocit originálnosti, luxusu a dokonalé nadčasovosti. 

Přímo ikonickými a nesmrtelnými kabelkami, které vydrží na věky věků, se podle časopisu Harper’s Bazaar staly například černobílá večerní kabelka Chanel (11 935 liber), Dior Caro bag (2 600 liber), Prada Cleo kožená kabelka přes rameno (1 850 liber ), Chloé The Daria day bag (1 300 liber) či Givenchy’s Antigona bag (1 590 liber).

móda, louis vuitton
Zdroj: Unsplash/Aylin Cobanoglu/na voľné použitie

Marilyn vytvořila nejdražší kousek

Pokud by tě ale zajímal nejhodnotnější módní kousek všech dob, odpověď známe: „Nejdražší módní kousek, který se kdy vydražil, jsou šaty, které na sobě měla Marilyn Monroe,“ uvádí Alex Lind a my doplňujeme, že ikonu krásy zdobily v roce 1962 u příležitosti narozenin amerického prezidenta Johna F. Kennedyho. Marilyn v nich zpívala Happy Birthday Mr. President a o pár let později se vydražily za neuvěřitelnou částku 1 267 500 dolarů.

Co se týče nejdražšího aktuálně dostupného módního kousku, může to podle stylisty být i produkt, který vůbec nemusel být součástí přehlídky a odprezentovali jej pouze určité VIP klientele. Pokud tedy nejsi hříšně bohatý nebo nemáš ty správné kontakty, pravděpodobně ho ani neuvidíš.

Proč je to vlastně tak drahé

Kvalita, luxus, styl. Za to všechno si světově známé značky žádají slušné peníze. Ve velké míře cenu ovlivňuje i historie dané značky a její prestiž. A navíc, pokud je něčeho vyrobených jen pár kusů, můžeš si být jistý, že se po tom jen zapráší.

A že se neplatí „pouze za značku“, ale za kus historie a přidanou hodnotu, nám vysvětlil stylista Lindov na příkladu: „Můžeme si to porovnat na kabelce značky Chanel, která stála v roce 1955 220 dolarů a v současnosti se její cena pohybuje od 120 000 korun výše. Na druhé straně si zákazník platí i za kvalitu na vysoké úrovni (cena takového saka značky Chanel se liší podle toho, jaký druh materiálu se na něj použije) a doživotní servis.“

 

louis vuitton, luxus, móda
Zdroj: Unsplash/Jannis Lucas/volně k užití

Cena závisí na kombinaci faktorů, jako jsou historie a prestiž značky, množství vyrobených kusů, vysoká poptávka, situace na trhu, stav produktu a kvalita materiálu, ze kterého je vyrobený, ale cenu zvyšuje i příběh na pozadí nebo fakt, že daný produkt vlastnila nějaká slavná osoba .

Alexander Lindov vidí ve vysoké ceně a v dobrém prodeji i zásluhu dobrého módního marketéra. Vidět to můžeme například v každoročním uvedení nových IT BAG kabelek, tedy designových kabelek s vysokou cenou, které se stanou bestsellerem právě díky skvělému marketingu.

luxus, móda
Zdroj: Unsplash/Laura Chouette/volně k užití

O atraktivitu se snaží snad každá značka a i stylista v tom vidí cestu: „Vždy se vše snadněji a lépe prodalo s příběhem. Stačí si vzpomenout na známý příběh, jak se jedna z nejúspěšnějších slovenských topmodelek stala tváří kampaně na spodní prádlo značky Wonderbra. Říká se, že její tvář na billboardech poutala pozornost mužů natolik, že se v té době zvýšil počet autonehod ve Francii. Jestli je to pravda nebo ne, se už asi nedozvíme. V každém případě šlo o skvělý marketingový příběh, kterým okouzlili více potenciálních zákazníků.“

 

Chceš být investor či sběratel

Ptáš se, zda nabírá každý luxusní kousek časem na hodnotě? Nemusí tomu tak být. Cenu a hodnotu každému produktu připisují lidé a cena může časem značně narůst i spadnout. Určitě jsi postřehl, že luxusní značky mají své ověřené produkty, které jsou nadčasové a velmi dobře se prodávají. Takové kousky udávají filozofii módního domu.

Důležité je rozhodnout se, zda chceš investovat do jednoho, případně do pár různých kousků, nebo si plánuješ vytvořit sbírku. Závisí to i na tvém budgetu a částce, kterou se rozhodneš investovat. „Ten, kdo má v plánu být sběratelem módy, se samozřejmě musí připravit na fakt, že musí i investovat. Série kousků, kterou můžeme nazvat i kolekcí, má vždy lepší tržní sílu.“

luxus, zlato, móda
Zdroj: Pixabay/8180766/volně k užití

Investor ale kousky nakupuje za účelem pozdějšího prodeje se ziskem, zato sběratel si vytváří sbírku spíše pro svou osobní potřebu nebo radost, hlídá si ji dlouhá léta a málokdy ji prodá. Pokud se tak stane, můžeš si být jistý, že cena bude závratná.

Jako v asi každém byznysu, risk může být zisk nebo také ne. Rozhodnout se investovat do relativně nové značky, která se teprve snaží zabydlet na trhu, nemusí být v tomto případě zcela výhodné. Nově vzniklá značka pochopitelně nemá a ani nemůže mít tak hlubokou historii, jako tomu bývá u dnes již ikonických značek, jako jsou Chanel či Hermès. Za desítky let se to ale může změnit.

Pozor na to, odkud drahý kousek kupuješ

Když už máš svůj výběr investičního produktu promyšlený, dej si velký pozor na to, odkud ho kupuješ. Existuje velmi mnoho podvodných stránek a účtů na sociálních sítích, které se tě budou snažit zlákat nižší cennou, než je ta aktuální tržní, a přitom nabízet obyčejné fejky. Byznys s fejky je dlouhodobě celosvětový problém, a pokud tě toto téma zaujalo, více se o tom dočteš v samostatném článku.

„Kdysi byly fejky rozpoznatelné i z dálky, ale v současnosti jsou velmi propracované a přiznám se, že i já nebo někteří moji kolegové mají místy problém potvrdit, zda jde o originál, nebo ne,“ komentuje aktuální propracovanost fejkových produktů stylista a doplňuje, že s napodobeninami se nejčastěji setkává v rekreačních destinacích a různých pouličních stáncích.

fejky
Zdroj: Unsplash/Adli Wahid/volně k užití

Nejjistějším způsobem je nákup přímo v originálním obchodě nebo na webu luxusního módního domu. Kromě toho vznikly různé resellové stránky, jako The Reareal nebo Vestiaire

Collective, specializující se na prodej, ale i koupi luxusních kousků. Ale ani ony, zdá se, nejsou stoprocentní a na jejich weby se také dostaly padělky.

Některé velké luxusní značky, jako například Dior či Chanel, mají své vlastní autentifikátory, kteří ti s jistotou řeknou, zda jde o fejk nebo o real kousek. Na trhu samozřejmě najdeš i weby, které se specializují na autentizaci luxusních produktů, ale i v tomto případě platí: důvěřuj, ale prověřuj.

Čas na prodej

Dynamika trhu se může každým dnem měnit. Proto pokud namísto koupě zvažuješ prodej svého drahého kousku, podle stylisty Alexe Lindova je důležité sledovat aktuální situaci ve společnosti. Logické myšlení a předvídavost se ti také budou hodit. „Například šaty, které vlastnila významná osoba, nabývají samozřejmě vyšší finanční hodnoty po jejím úmrtí. Je to sice morbidní, ale je to tak.“

luxus, móda, louis vuitton
Zdroj: Unsplash/Kyre Song/volně k užití

Cenu svého luxusního kousku můžeš zvýšit i tak, že se o něj budeš patřičně starat; nejlépe asi uděláš, pokud ho postavíš do vitríny, aby se nepoškodil samotný kousek ani jeho balení. Zachovalý stav, původní balení nebo produkt s cenovkou dokáží dopomoci k vyšší ceně.

Luxusní streetstyle jako forma investování

Do luxusních značek se vyplatí investovat, ale pokud je pro tebe haute couture příliš vzdálený druh módy a bližší ti je streetstyle, máme pro tebe skvělý tip od módního stylisty. Doporučuje vydat se cestou exkluzivních spoluprací, a to konkrétně takzvané vysoké módy a módy ulice. 

„Supreme a Louis Vuitton odstartovaly novou éru spoluprací. Šlo o ikonický moment, který pokračuje dodnes například spoluprací Stussy s Diorem. Pokud máš tedy blízko ke streetstylu a zároveň chceš investovat do luxusního produktu, vyzkoušej jít touto cestou. Jde o jedinečné kolekce, kterých nebylo vyrobeno mnoho kusů,“ uzavírá stylista Alexander Lindov.

luxus, móda, louis vuitton
Zdroj: Flickr/Choo Yut Shing/volně k užití
Doporučeno
Top 10 nejfejkovanějších luxusních značek. Dokážeš rozeznat fake od pravého kousku? Top 10 nejfejkovanějších luxusních značek. Dokážeš rozeznat fake od pravého kousku? 2. května 2021 14:30
Domů
Sdílet
Diskuse