Brutální SUV zaujme technikou i osobitým designem.
Mnichovská automobilka už koncem loňského podzimu naznačila, že pracuje na zcela novém modelu, který se zařadí do již tak širokého portfolia. Jak se přitom už tehdy předpokládalo, od sériového provedení neměl koncept příliš daleko. Po uplynulých hodinách se nové SUV pod vskutku netradičním označením XM stává realitou. Novinka je tak po slavném supersportu M1 druhým vlastním modelem divize BMW M, který navíc zastupuje vůbec nejvýkonnější počin v její historii.
Ve smyslu předešlých podkladů je zřejmé, že se chystá obrovské SUV, které sází na vyzývavý design. Po vzoru nové řady 7 a modernizovaného X7 bude veřejnost dozajista polarizovat přední maska, která dostala masivní podsvícené ledvinky a rozdělené přední světlomety – denní svícení mají na starosti úzké LED pásy v horní části, zatímco hlavní světla jsou schována v černém prvku níže. Designový jazyk BMW tak opět přichází s novými řešeními.
XM si z konceptu do sériové podoby převzalo výraznou boční lištu, která se táhne až k zadnímu sloupku a opticky tak zmenšuje výšku vozu. To, že se jedná o pořádný kolos, naznačují nejen samotné rozměry (5 110 × 2 210 × 1 750 mm), ale i až 23" disky, tedy vůbec největší obutí, které kdy sériové BMW mohlo realizovat. Estetické kreace pokračují i vzadu – úzká koncová světla výrazně zasahují do stran, 4 koncovky výfuku jsou nad sebou a mají 6úhelníkový tvar, zatímco logo se nenachází uprostřed, ale na obou stranách horních rohů okna, což je odkaz na slavné M1.
Podobně blízkým designem disponuje i interiér, respektive jeho přední část. Centrem palubovky je zahnutý displej, který sdružuje digitální budíky a infotainment iDrive 8. generace. Palubní deska XM připomíná čistě elektrické iX, jenže v tomto případě tvary naznačují, že jde o sportovní model divize M. Svědčí o tom nejen vyzývavější větší grafika na displejích, ale také masivní sportovní sedadla, více hranaté linie a v neposlední řadě materiály – kokpit je posetý alcantarou, hliníkem a karbonovými doplňky.
Tajemstvím už téměř rok nebylo, že XM přijde jako plug-in hybrid, který kombinuje 4,4litrový osmiválec a elektromotor. Teď už víme, že V8 má 360 kW/489 koní a 650 Nm, zatímco elektromotor integrovaný v 8stupňové automatické převodovce M Steptronic má dalších 145 kW/197 koní a 280 Nm. Nejvyšší výkon soustavy je dohromady 480 kW/653 koní a 800 Nm. Zajímavostí je, že pohonný systém zvládá až 7 200 ot./min.
Akumulátor integrovaný v podlaze má 25,7 kWh, díky čemuž XM dokáže absolvovat 82 až 88 kilometrů na čistě elektrický pohon. Palubní systém však podporuje jen 7,3 kW AC nabíjení.
Zajímavější je však údaj o tom, že novinka umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy a uhánět rychlostí 270 km/h. Tím to však nekončí, protože už nyní BMW informuje o provedení XM Label Red, které se objeví na trhu příští podzim – jeho systémový výkon je až 550 kW/748 koní, zatímco točivý moment je na úrovni až 1 000 Nm. XM se tak stává vůbec nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem divize BMW M.