Minisérie The Playlist ukazuje začátky služby Spotify. Každá epizoda je o jiné osobnosti.
Všude, kam v současnosti jdeš, vidíš mladé lidi se sluchátky na uších. Hudbu chtějí mít po ruce všude a pořád. Podle údajů společnosti Start.io využívá Spotify v Česku více než 200 000 lidí – většině z nich je 18 až 24 let.
Mnoho z nás si bez této aplikace neumí představit každodenní život – kromě poslechu hudby si v ní můžeš vytvořit sdílené playlisty, poslechnout si podcasty či audioknihu. Věděl jsi však, že Spotify bojkotovalo několik umělců jako Neil Young či Taylor Swift? Ve švédském seriálu Playlist se dozvíš o Spotify věci, které jsi netušil.
Z nenápadného ajťáka se stává milionář
Příběh seriálu The Playlist začíná obvyklým klišé – z nenápadného ajťáka v pomačkaném tričku se stává milionář. Toto klišé se však dá seriálu odpustit, jelikož se zakládá na skutečném příběhu otce Spotify Daniela Eka.
V seriálu ho vykreslují jako počítačového génia s těžkou povahou, který si jde tvrdě za svým. Přestože Daniel nemá žádné peníze, dokáže prodat svůj nápad za několik milionů. Začne spolupracovat s excentrickým podnikatelem Martinem Lorentzonem, který mu pomůže financovat Spotify.
V prvních dílech Playlistu divák vidí, jak vznikl technologický startup a jak jeho tvůrci přesvědčovali investory a hudební vydavatelství, aby se Spotify podepsali smlouvu. Později vidíme, jak bohatství a vedení firmy mění hlavní postavu a jak se z malého startupu stává monopol, který ovládá téměř polovinu hudebního průmyslu.
Silné osobnosti
Na švédské minisérii je netradiční, že je dějová linie založena zejména na jednotlivých postavách. Divák v každé epizodě sleduje jinou postavu, která ovlivnila fungování firmy Spotify. Všechny jsou velmi silné osobnosti, každá má svůj příběh a pozadí, které vysvětluje její jednání.
Jedním z nejzajímavějších členů týmu je podnikatel Martin Lorentzon, kterého hraje Christian Hillborg. Jeho tvář ti může být povědomá ze seriálu The Last Kingdom, kde ztvárnil Vikinga Erika. Hillborgův výkon je spolu s Edvinem Endrem (Daniel Ek) jedním z nejlepších v seriálu.
Martin Lorentzon je extrovertní podnikatel, který během práce ve Spotify zjišťuje, že trpí poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Už jako dítě se nedokázal vžít do vlastní kůže a zdá se, jako by tím dítětem zůstal po celý život.
Martin v seriálu často skáče, tančí a jeho zvláštní chování lze pozorovat i na mítincích s podnikateli. Epizoda Partner, která sleduje Martinův příběh, má pěkné poselství – Martin se se svou jinakostí ztotožnil a má se rád takový, jaký je.
Další silná osobnost je právnička Petra Hansson v podání herečky Gizem Erdogan. Někteří by možná výkon Gizem označili za afektovaný až „přehrávaný“, ale hodil se k její teatrální postavě.
Prvky teatrálnosti využívají tvůrci seriálu v celé Petřině epizodě – děj začíná jejím monologem v bodovém světle. Je to zajímavá postava, kterou si divák začne během seriálu oblibovat, dokud se najednou neztratí z dějové linie.
„Takto to nebylo.“
Režiséři seriálu využívají techniku přímého mluvení do kamery – v určitých momentech postavy promlouvají k divákům. Můžeš si toho zpravidla všimnout na začátku či na konci epizody, kdy jedna z hlavních postav řekne: „Tak se to nestalo,“ („That's not how it happened“) a divákovi během epizody vypráví svou verzi příběhu.
Mluvení do kamery může divákům připadat rušivé, ale v případě Playlistu nepřekáželo – právě naopak, napomohlo to k dramatičnosti seriálu, který je v konečném důsledku přece jen žánrovým dramatem.
Pokud máš rád skandinávskou kinematografii, budou se ti líbit typické tmavé barvy a rychlý střih. Tvůrci občas využívají různé grafické prvky, které však v některých scénách působily rušivě a dodaly seriálu naivní podtón.
Přestože bylo osvěžující vidět děj založený na jednotlivých postavách, dějová linie občas působila poněkud chaoticky – zejména skákání v době mezi epizodami. Herecké výkony byly v případě hlavních postav více než dobré, ale u vedlejších postav spíše průměrné.
Na začátku seriálu jsme se obávali, že je jen pro technologické maniaky, ale opak byl pravdou – tvůrci přiblížili divákovi IT téma lidským jazykem.
Minisérie Playlist nás seznámila s pozadím firmy Spotify i s jejím negativním vlivem na hudební průmysl a na životy umělců. Zároveň však přináší inspirativní příběh Daniela Eka, který si od začátku tvrdohlavě šel za svým. Seriálu udělujeme 7 bodů z 10.
Scénář: Christian Spurrier
Žánr: životopisné drama
Délka epizod: 46 až 56 minut
Herci: Edvin Endre, Gizem Erdogan, Christian Hillborg
Kde si film můžeš pustit: Netflix