31. ledna 2023 18:18
Radim Šlechta

Dočkáme se nehormonální antikoncepce pro muže? Vědci už testují nový přípravek i na lidech

Zdroj: Flickr/Zappys Technology/voľne na použitie
NEWS MUŽSKÉ ZDRAVÍ SEX VĚDA ZDRAVÍ

Vědecký tým se snažil předejít nevyžádaným vedlejším účinkům hormonální formy antikoncepce.

Lidé by se mohli brzy dočkat antikoncepce určené pro osoby, které produkují spermie. V současnosti mají tito lidé pouze dvě možnosti: použít kondom nebo podstoupit chirurgický zákrok. Nová forma antikoncepce by měla zabránit otěhotnění tím, že blokuje receptor na vitamín A. Studie týkající se myší byla publikována v časopise The American Chemical Society Journal of Medicinal Chemistry. Nyní se nachází v rané fázi klinických studií na lidech, informuje o tom například Technology Networks.

Francie začne mladým poskytovat kondomy zdarma. Macron chce snížit počet nechtěných těhotenství Francie začne mladým poskytovat kondomy zdarma. Macron chce snížit počet nechtěných těhotenství 9. prosince 2022 21:22

Nehormonální forma antikoncepce je pro osoby produkující spermie poměrně atraktivní již několik let. V roce 2019 projevilo zájem o to, aby se podobný přípravek vytvořil, přibližně 70 % dotázaných mužů. Pilulka YCT529 momentálně prochází klinickým testováním na lidech. U myší snížila počet spermií o 45 %.

Podle doktora Abdullaha Al Nomana většina antikoncepčních přípravků cílí na hormon testosteron a jeho potlačení. To s sebou ale nese řadu nežádoucích vedlejších efektů. Projevit se může deprese, prudké přibírání na váze a zvýšení hladiny cholesterolu. „Chtěli jsme vytvořit nehormonální formu antikoncepce, abychom se těmto vedlejším účinkům vyhnuli,“ popsal loni Noman v tiskové zprávě.

Hormonální antikoncepce dala ženám svobodu, zároveň je upoutala k odpovědnosti Hormonální antikoncepce dala ženám svobodu, zároveň je upoutala k odpovědnosti 30. června 2022 8:30

Vědci se snažili vyvinout takový lék, který by inhiboval (snížil nebo blokoval aktivitu enzymu, pozn. red.) protein cyklin-dependentní kinázu 2 (CDK2). Skupina proteinů, do které patří, se podílí právě na tvorbě spermií. Myši, kterým receptor CDK2 chybí, jsou neplodné, což naznačuje možný cíl vědeckého týmu využít inhibici jako antikoncepční prostředek.

Už loni jsme tě informovali, že se práce týmu Abdullaha Al Nomana začne letos testovat i na lidech. Jakmile budou k dispozici první výsledky, najdeš je opět i na našem webu.