Španělská státní tajemnice pro dopravu a šéf státní železniční společnosti odstoupili poté, co vyšlo najevo, že desítky nových vlaků jsou příliš velké pro místní tunely.
Před třemi lety oznámil španělský státní železniční dopravce Renfe plány na modernizaci příměstských vlaků a vlaků na střední vzdálenosti v regionech Asturie a Kantábria. Minulý měsíc objednané vlaky konečně dorazily, ale objevil se malý zádrhel. Vlaky ze zakázky v hodnotě 258 milionů eur (v přepočtu zhruba 6 miliard Kč) jsou příliš široké na to, aby mohly projíždět tunely.
Železniční síť v severním Španělsku totiž byla vybudována v 19. století a tunely pod hornatou krajinou neodpovídají standardním rozměrům moderních tunelů. Informuje o tom deník The Guardian.
Velký vlakový omyl
V důsledku rozhořčení, které zkažená zakázka vyvolala nejen v politice, ale i na veřejnosti, rezignovali Isabel Pardo de Vera, španělská státní tajemnice pro dopravu, a také prezident společnosti Renfe Isaías Táboas. Před časem byli rovněž propuštěni dva vysoce postavení úředníci z Renfe a ze státní železniční společnosti Adif.
„Od chvíle, kdy jsem se o této záležitosti dozvěděla, jsem udělala vše, co jsem mohla, abych zjistila, co se stalo, a našla řešení. Od samého počátku jsme přijali odpovědnost, omluvili se, uznali chybu a určili odpovědnost. Zahájili jsme také interní audit a sestavili pracovní skupinu, abychom našli řešení a co nejvíce urychlili výstavbu vlaků,“ uvedla k situaci španělská ministryně dopravy Raquel Sánchez.
Regionální prezident Kantábrie Miguel Ángel Revilla označil projekt za „zmetek“ a vyzval k urychlenému jednání, „zmatený, rozzlobený a zklamaný“ je podle svých slov i Adrián Barbón, prezident sousední Asturie. Vláda se však již dříve snažila zdůraznit, že chyby byly odhaleny ještě před stavbou vlaku, a nazmar tak nepřijde ani euro z peněženek Španělů.
I tak ale omyl znamená, že vlaky budou do oblasti dodány až v roce 2026, tedy s dvouletým zpožděním. Regiony tak podle BBC požadují odškodnění.