Španělští úředníci objednali nové vlaky za 6 miliard korun. Nevejdou se jim ale do tunelů
Španělská státní tajemnice pro dopravu a šéf státní železniční společnosti odstoupili poté, co vyšlo najevo, že desítky nových vlaků jsou příliš velké pro místní tunely.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Španělští úředníci objednali nové vlaky za 6 miliard korun. Nevejdou se jim ale do tunelů
Španělská státní tajemnice pro dopravu a šéf státní železniční společnosti odstoupili poté, co vyšlo najevo, že desítky nových vlaků jsou příliš velké pro místní tunely.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Před třemi lety oznámil španělský státní železniční dopravce Renfe plány na modernizaci příměstských vlaků a vlaků na střední vzdálenosti v regionech Asturie a Kantábria. Minulý měsíc objednané vlaky konečně dorazily, ale objevil se malý zádrhel. Vlaky ze zakázky v hodnotě 258 milionů eur (v přepočtu zhruba 6 miliard Kč) jsou příliš široké na to, aby mohly projíždět tunely.
Železniční síť v severním Španělsku totiž byla vybudována v 19. století a tunely pod hornatou krajinou neodpovídají standardním rozměrům moderních tunelů. Informuje o tom deník The Guardian.
Velký vlakový omyl
V důsledku rozhořčení, které zkažená zakázka vyvolala nejen v politice, ale i na veřejnosti, rezignovali Isabel Pardo de Vera, španělská státní tajemnice pro dopravu, a také prezident společnosti Renfe Isaías Táboas. Před časem byli rovněž propuštěni dva vysoce postavení úředníci z Renfe a ze státní železniční společnosti Adif.
„Od chvíle, kdy jsem se o této záležitosti dozvěděla, jsem udělala vše, co jsem mohla, abych zjistila, co se stalo, a našla řešení. Od samého počátku jsme přijali odpovědnost, omluvili se, uznali chybu a určili odpovědnost. Zahájili jsme také interní audit a sestavili pracovní skupinu, abychom našli řešení a co nejvíce urychlili výstavbu vlaků,“ uvedla k situaci španělská ministryně dopravy Raquel Sánchez.
Regionální prezident Kantábrie Miguel Ángel Revilla označil projekt za „zmetek“ a vyzval k urychlenému jednání, „zmatený, rozzlobený a zklamaný“ je podle svých slov i Adrián Barbón, prezident sousední Asturie. Vláda se však již dříve snažila zdůraznit, že chyby byly odhaleny ještě před stavbou vlaku, a nazmar tak nepřijde ani euro z peněženek Španělů.
I tak ale omyl znamená, že vlaky budou do oblasti dodány až v roce 2026, tedy s dvouletým zpožděním. Regiony tak podle BBC požadují odškodnění.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.