Po čtyřiceti letech totality se v reklamních agenturách roztrhl pytel s kreativitou. Podívej se na skvosty, které se běžně objevovaly na televizních obrazovkách.
Když se řeknou devadesátá léta, mnohým se vybaví svoboda, dalším divoké večírky a jiným větší či menší bizár například v podobě pestrých sak nebo architektonických „skvostů“. Také tvůrci filmů, seriálů, ale i televizních reklam se najednou vypořádávali s nově rozvázanýma rukama a zkoušeli naskakovat na vlnu divokého kapitalismu s různými formáty, koncepty, maskoty nebo se zapojením slavných herců a hereček.
Vznikaly první soukromé reklamní společnosti a díky tomu i spoty, kterým se pravděpodobně už nic nevyrovná. Hlášky z některých tehdejších reklam používáme dodnes. Podívej se na ty nejpodivnější reklamní klipy, které zavál čas. Pokud jsme zapomněli na tvůj oblíbený, poděl se o svého favorita v komentářích.
Forte: Čokoláda, sex a adrenalin
V devadesátých letech se v reklamách pravidelně objevovala erotika a sex, a to i u produktů, které s tím vůbec nesouvisely. Skvělým příkladem je spot na čokoládu Forte. Mezi rozinkami, oříšky, kandovaným ovocem a ženským tělem nejspíš neexistuje žádná spojitost a těžko říct, jestli by se dnes taková reklama nedostala spíš do sexistického prasátečka než na obrazovky.
Na druhou stranu ale čokoláda Forte slibovala i pořádnou dávku adrenalinu a reklama na ni je v podstatě třicetisekundovým hollywoodským akčňákem. Vidíme v něm divoká zvířata, zápasníky, žraloka, sport nebo cirkulárku. Prostě všechno, co se ti na první dobrou vybaví, když se řekne čokoláda. Kampaň cílila na tehdejší konzumenty ve věku 18 a 19 let. Dokáže po 25 letech přesvědčit i tebe?
Oskar a Telefonováci (2000)
Ještě předtím, než ho koupila firma Vodafone, fungoval jeden z největších mobilních operátorů v Česku pod jménem Oskar. K úspěchu mu pomohly také originálně pojaté kampaně. Tento první, téměř tříminutový skvost ze sklonku devadesátek inzeruje novou síť pro mobilní telefony. Tu bylo potřeba v České republice, v době pevných linek, pořádně představit a ukázat, jak je jednoduché zařídit si tarif.
Možná proto pojal tvůrčí tým reklamu jako sitcom a obsadil v něm známé tváře z divadla Sklep, filmů a televizních pořadů. Všimnout si můžeš Tomáše Hanáka, Petra Čtvrtníčka nebo Vítězslava Jandáka, který to po pěti letech od natáčení dotáhnul až na funkci ministra kultury.
Mattoni: Fascinující minerálka (1996)
Těžko se věří, že z něčeho tak obyčejného, jako je voda, lze vytvořit produkt unikátnější než cokoliv jiného. Bez ohledu na to, jestli se jednalo o Dobrou vodu, Magnesii nebo právě Mattoni, popisovaly kreativní týmy svou minerálku nejen jako tu nejlepší na trhu, ale jako naprostý zázrak.
Mattoni ve spotech pravidelně ukazovala šílené davy, které po zjištění, že „Mattoni už není“, téměř ztratily smysl života. Skvěle to ilustruje reklama s barmanem, jenž si poslední lahev minerálky radši nechá sám pro sebe.
Kromě toho stojí za pozornost také slova, vybraná pro charakteristiku vody. Zatímco dnes se často inzeruje její čerstvost, původ z čistých hor nebo z ledovců, dříve asi stačilo, aby minerálka byla „fascinující a podmanivá“. Tak schválně, jak si představuješ fascinující vodu v lahvi ty?
Béda Trávníček a Přemek Podlaha zasahují (1996)
Jednou z nejslavnějších postav české reklamy vůbec je zahrádkář Béda Trávníček. Za svou historii prošel řadou změn a v jedné z posledních podob si jej zahrál Oldřich Navrátil. Béda a jeho kolo štěstí z Mountfieldu se dokonce objevili i v českém překladu filmu Shrek 2, kde postava Oslíka očekává Trávníčkovu přítomnost v továrně na kouzelné lektvary.
Původně byl ale Trávníček bláznivou animovanou postavičkou s nejslavnějším pohádkovým hlasem Jiřiny Bohdalové. V sérii reklam z roku 1996 se Béda spojil i s nejslavnějším českým kutilem a zahrádkářem Přemkem Podlahou, aby společně prodali co nejvíce nářadí z Mountfieldu.
Azurit: Všude, kde je měkoučko (1994)
Králíček Azurit je další z absolutních legend reklamního konce století. Spot na stejnojmenný prací prostředek sliboval měkoučké a voňavé prádlo a samozřejmě i přítomnost modrého – z části roztomilého, z části děsivého – králíčka ve tvém koši s vypraným oblečením.
Pokud ti je hlas oživlého plyšáka povědomý, není to náhoda. Králíčka totiž namluvila Helena Štáchová, která hlas propůjčila například Lise Simpson nebo Máničce z divadla Spejbla a Hurvínka.
Bubble Tape aneb Když má Jarda hlad, utrhne si malej kousek (1998)
Kromě toho, že je Jaromír Jágr synonymem českého hokeje, se dá do jisté míry považovat i za synonymum reklamy. Slavný hokejista inzeroval mobilní telefony Huawei, funkční drinky Dr. Witt, pořad Bingo v začátcích televize Nova nebo Vodňanské kuře v tandemu s Andrejem Babišem.
Jeho absolutní mistrovské dílo je ale reklama na žvýkačky Bubble Tape, na kterou odkazuje i Dan Pánek v novém filmu Děti Nagana. Jágr v ní s geniálním hereckým projevem pronáší: „Když mám hlad, utrhnu si malej kousek. Když se potřebuju soustředit, utrhnu si větší.“ Musíme uznat, že kromě toho, že v roce 1998 přepsal s dalšími členy týmu dějiny hokeje, zanechal stopu i v dějinách reklamní tvorby.
SAZKA: Výhru s bábou Tutovkou máš jistou (1994)
Společnost SAZKA má za sebou poměrně dlouhou řadu velmi známých reklam. Jednou můžeš být rentiér, podruhé miliardář, a to všechno jen za pár kaček, které si jdou pro výhru. Pravděpodobně nejbizarnější, ale velmi kreativní reklama je ale s pořádným náskokem ta o „babce Tutovce“.
Česká varianta na Indianu Jonese nebo lovce pokladů s hazardním podkresem ti slibuje, že i ty najdeš svůj poklad. Jako děti jsme díky tomuto klipu sice našli maximálně tak nejeden ošklivý sen, nicméně to možná nebude nic proti zážitkům herečky Valerie Kaplanové. Pro dámu, která si zahrála například i „nejslavnějšího Čecha“ Járu Cimrmana, se od té doby vžila přezdívka „Tutovka“.
Indulona: Mastička na dort nebo na zubní kartáček (1997)
Z dnešního pohledu bude v bizarnosti na jednom z prvních míst i reklama na Indulonu. Ta divákům vzkazuje, že s mastičkou jde dělat všechno, co v domácnosti potřebujete. Tedy klidně ozdobit dort nebo si s ní vyčistit zuby. Groteskní reklamu doplňuje ikonický projev Leoše Suchařípy, kterého si můžeš pamatovat z Dědictví nebo druhého dílu filmových „básníků“. Zajímavé je, že Suchařípa nepatřil k nejlépe artikulujícím lidem, jeho nezaměnitelný projev ale tvůrčí tým nejspíš tak miloval, že groteskní reklamě pomohl stát se opravdovým skvostem.
Pribina: Místo cigaret za školou chleba s taveným sýrem (1998)
Když jsou děti samotné za školou, může to zavánět průšvihem. Z pohledu tvůrčího týmu této reklamy z roku 1998 to ale zavání spíš taveňákem. Tak trochu naivní reklama na tavený sýr Pribina vyvrací obavy rodičů z toho, že jejich děti za školou zkouší alkohol nebo cigarety, případně vyvádí různé vylomeniny. Děti si totiž podle kreativců Pribiny místo vyučování potají mažou chleba taveným sýrem. Tak pozor, aby tě s podobným kontrabandem někdo nenačapal.
Za povšimnutí stojí i samotný titulek autorského týmu kanálu Staré reklamy, který pravidelně sbírá klenoty z devadesátek i začátku století.