Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Přinášíme seznam nejlepších hororů natočených českými tvůrci.
Spousta krve, psychopatičtí nemrtví vrazi a skvělé CGI. To jsou tři věci, které by v české hororové tvorbě člověk hledal asi jen marně. České horory vždy stály tak trochu na okraji tuzemské kinematografie a do značné míry se tam schovávají i dnes.
To v určitém smyslu slova platí o žánrových filmech jako takových. Horory, akční filmy nebo thrillery často nemají dostatečně velký rozpočet, takže mohou působit mírně komicky a někdy až groteskně. Daleko větší prostor se v Česku dává rodinným, romantickým, letním, zimním, vánočním nebo jakýmkoliv jiným komediím bez ohledu na období. Komediální vlivy se proto občas promítají i do jiných žánrů.
Horory u nás trpěly i v minulosti. Západní trendy se do oficiální kinematografie za železnou oponou nedostávaly a pokusy udělat „moderní“ strašidelný film zůstaly v šuplících. Ostatně i v dramaturgické zprávě FSB z roku 1965 se psalo, že horor nemá v socialistické kinematografii místo. Co tehdejší režim připouštěl, bylo použití jeho žánrových prvků v rámci klasického kriminálního příběhu. Horory v československém pojetí tak představovaly spíše kriminálky s jistým nádechem nadpřirozena.
Tvůrci, kterým se podařilo natočit horor nebo sci-fi, museli zákonitě pracovat i s morální (čti budovatelskou) rovinou svého díla, a to se do některých žánrů vkládá jen velmi těžko. Jistě, většina hororů nese i prvek ponaučení nebo kritiky společnosti, ať už se bavíme o motivu šikany v dílech Stevena Kinga, nebo dříve Edgara Allana Poea, těžko se to ale kritizuje, když morálku diktuje nedemokratický státní aparát.
Jiná perspektiva
Dozvuky cenzury pozorujeme i v současnosti. Generace před námi nebyly zvyklé sledovat horory a nejstrašidelnější, co měly k dispozici, byl neklidný otec se sekerou ve 30 případech majora Zemana. Také proto u nás studia i nadále sází na kriminálky a nepříliš náročné komedie. Je to prostě odkaz historie.
I kvůli tomu je potřeba se na českou strašidelnou tvorbu dívat z jiné perspektivy. Nemá úplně smysl snažit se porovnávat někdejší i současné české horory s hollywoodskými díly. Dlouhodobě ukotvený žánr na Západě se zatím nepodařilo dohnat a horory jsou u nás často lepší béčka. Pokud ale místo prvoplánového napětí a skvěle vypadajících monster hledáš dobrý příběh a postavy s motivací, má i český horor rozhodně co nabídnout.
Pojďme si teď společně projít za nás 10 nejlepších českých hororů, které tě sice nebudou budit ze snů, ale zhltneš je od začátku do konce a ještě pár dnů potom o nich budeš rozhodně přemýšlet.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Který moderní český horor by obstál ve světě.
Který snímek se měl utkat o Oscary, ale místo toho putoval do trezoru.
Který československý režisér natočil nejvíc děsivých filmů.
Věra Chytilová se ve svém díle Vlčí bouda chopila motivů klasického západního hororu z 80. a dřívějších let. Skupina teenagerů si vyjede na lyžařský kurz, přičemž jim hned od začátku vedoucí vštěpují prostou myšlenku – jeden za všechny, všichni za jednoho.
Ta se brzy ukáže zásadnější, než se na začátku může zdát. Na kurzu je totiž podle vedoucích jeden člověk navíc a cílem dětí je odhalit, kdo to je, a následně se jej zbavit. Hned na začátku film ilustruje, jak jednoduše se dokáže člověk uchýlit k násilí nejhoršího typu. K větě „Já tě zabiju!“ stačí kolikrát jen situace, kdy jeden druhého zašpiní. Motiv všeobecné nevraživosti se ve filmu objevuje mnohokrát a jednotlivé akty nenávisti halí podivné a stále hrubější chování vedoucích, ozývající se hlasy a divné postavy, které se svíjejí uprostřed lavinou odříznuté horské chaty.
Chytilová ve filmu využila prvky divadelního hraní a improvizace, které byly hercům vlastní a které využila i v jiných svých dílech. Na ty je potřeba si trochu zvyknout, pokud preferuješ konvenční herecké výkony. Ze všech děl je ale Vlčí bouda nejnapínavější a klasickému západnímu hororu typu Noční můra v Elm Street nebo Pátek třináctého má nejblíž. Zároveň i po letech od premiéry dokáže překvapit mnoha originálními zvraty.
Zdroj: Bontonfilm
Nenasytná Tiffany (2015)
Démonická síla má hlad. Za svůj krvavý oběd se ale dokáže bohatě odměnit. A její odměnu chce využít líný Pepa toužící po penězích.
Celovečerní debut Andyho Fehu Nenasytná Tiffany se otírá o moderní pojetí hororu z jednadvacátého století. Pracuje se současnými reáliemi a respektuje, že ne všechno jde natočit tak, jak by režisér a scenárista Fehu možná chtěl. A to je fakt, který ilustruje dobrou znalost řemesla.
Andy už při psaní scénáře vsadil na hlavní postavu Pepy v podání Leoše Nohy, který se české variace na Duda z Big Lebowského ujal skvěle. Jeho projev je autentický a chování uvěřitelné až do poslední chvíle. Dobře jej doplňují i jeho kumpáni ze spodních vrstev společnosti a celkem funkční jsou i vedlejší role, z velké části ztvárněné neherci. Až na pár zvláštních hereckých etud film udržuje celkem svižné tempo a příjemné napětí. I když je pravdou, že zkrácení první poloviny by snímek učinilo ještě trochu elegantnějším.
Motiv kritiky chamtivosti není z nejoriginálnějších, jeho zpracování a orámování ale ukazuje, že i základní myšlenka se dá rozvinout do velmi dobrého příběhu. A zmíněný fakt, že si Andy uvědomuje, čeho chtěl docílit a jaké k tomu měl možnosti, dělá z Nenasytné Tiffany fakt dobrý horor, který by se možná neztratil ani ve světě.
Zdroj: James Andrie
Upír z Feratu (1981)
Juraj Herz patří k tvůrcům, kteří v minulém století dokázali najít cestu, jak zpracovat moderní horor tak, aby strašil v mantinelech únosných pro tehdejší režim. Jeho dílo Upír z Feratu patří k nejlepším hororům, které se v Československu natočily, ostatně stejně jako například Panna a netvor, o kterém se ještě pobavíme.
Kriminální příběh o zločinecké automobilce, upírech a zombies se zdá jako něco, co by se u nás v 80. letech natočit nemohlo. O to víc, když je hlavním motivem auto zabiják, které funguje na biologický pohon – na krev.
Postavy, které Herz vytvořil, fungují skvěle, většina z nich je plastická a uvěřitelná. Celý film má navíc opravdu blízko západní tvorbě tehdejší doby a dost připomíná díla Stephena Kinga.
Zdroj: Filmové studio Barrandov
Spalovač mrtvol (1968)
U Juraje Herze ještě na chvíli zůstaneme. Film Spalovač mrtvol podle knihy Ladislava Fukse patří k největším legendám české kinematografie a zároveň je na ČSFD nejlépe hodnoceným českým hororem.
Spalovač mrtvol potvrzuje, že skutečnou devizou české hororové tvorby je především tvorba děsivých (lidských) postav a napínavého příběhu. Zvráceného Kopfrkingla ztvárnil naprosto skvěle Rudolf Hrušínský, který za celý film zapojí jen naprosté minimum mimiky.
Film, který tě nepřestane udivovat v podstatě po celou dobu svého trvání, navíc využívá komediálního prvku absurdních scén. Ty možná původně měly vyznít vtipně, ale v konečném důsledku jsou právě ony těmi nejděsivějšími momenty. Herz si s diváky celou dobu hraje a děsivý prvek spočívá v určité plíživosti, nejistotě a faktu, že není tak vůbec daleko od někdejší reality.
Snímek získal několik ocenění, a dokonce se měl dostat do klání o Oscary, ale krátce po své premiéře putoval do trezoru.
Trojici filmů Juraje Herze zakončíme hororovou adaptací klasické pohádky Kráska a zvíře. Už na začátku ti bude jasné, že starý příběh v Herzově podání pohádkou nebude. Děsivé pronásledování oběti a mrazivá atmosféra dělá z filmu excelentní horor, který ukazuje, že původně hřejivý příběh dokáže z jiného úhlu diváka pořádně vyděsit.
Hlavní zápletka se od originálu příliš nevzdaluje. To, co celému filmu dodává děsivou atmosféru, je mimo jiné zpracování zvířete/netvora. V pohádkách se prokletý šlechtic zobrazuje nejčastěji jako lev, přičemž Herz sáhnul po podobě ptáka, který je pro svou záhadnost a nekomunikativnost o poznání děsivější.
Obrovský zobák, děsivé oči a chladnokrevnost nabourávají netvorovy vnitřní promluvy, které ilustrují, že se ve skutečnosti nejedná o stvoření prahnoucí po krvi. Motiv izolace a znechucení ze sebe sama prostupuje celým filmem a nechává mu zbytky původní předlohy.
Stejně jako u Upíra z Feratu je dalším důležitým strašidelným prvkem hudba, o kterou se v obou filmech postaral Petr Hapka. Na obou snímcích je patrné, jakou moc má vlastně zvuk, a scény, které by bez soundtracku působily možná až groteskně, jsou neskutečně děsivé.
Zdroj: Filmové studio Barrandov
Ruchoth Raoth (2017)
Důkazem toho, že film nemusí trvat dvě hodiny, když má dobrou myšlenku a příběh, je dvacetiminutový snímek Ruchoth Raoth z roku 2017.
V naprosto minimalistickém snímku řeší režisér Emil Křižka otázku svědomí a vypořádávání se s vlastními démony, podobně jako to můžeme vidět třeba ve filmu Mechanik. Na rozdíl od něj je ale Ruchoth Raoth o poznání mystičtější a svižnější. Motivy nespavosti, spánkových paralýz a nočních můr tě vtáhnou natolik, že usnout se stává opravdu těžkým úkolem.
Štěpán Kozub předvádí v hlavní roli výkon, který je velmi blízký jeho divadelním představením. Přestože je ostravský herec známý především pro komediální karikatury, hororové postavy u něj fungují možná ještě o něco lépe než provařený Votrubek.
Zdroj: Emil Křižka
Šílení (2005)
Pocta Edgaru Allanu Poeovi a markýzi de Sademu. Tak v předmluvě představuje snímek Šílení režisér Jan Švankmajer. Film řeší Poeův konflikt, jestli je lepší dávat lidem v ústavní péči absolutní svobodu, nebo je naopak trestat, a demonstruje, že největší „blázinec“ je ve skutečnosti svět, ve kterém žijeme.
Psychologické pletence jsou pro Švankmajerovu tvorbu běžné a kombinace dvou velikánů minulých dob filmu skvěle sedla. V příběhu se setkáváme s osiřelým Pavlem Liškou a od začátku evidentně sociopatickým Janem Třískou.
Pokud bychom měli snímek popsat jednoduše, řekneme, že diváka nepouští z bizarního údivu od začátku do konce. Pravdou ale je, že tento údiv podporují narážky na skutečné fungování společnosti a kritika křesťanského fanatismu z úst ještě zvrácenějšího okultisty.
Hlavní dvojici dobře doplňuje i Jaroslav Dušek, kterému evidentně sednou role vyšinutého násilníka, a Aňa Geislerová, o níž do poslední chvíle nevíme, jestli je pomocnicí dobré věci, nebo lhářkou.
Zdroj: Warner Bros.
Podobizna (1947)
Nepříliš děsivý horor ze svobodnějšího období minulého století. V tehdejší době ještě nebyl děsivý žánr v moderním pojetí tak zaběhlý jako v jeho druhé polovině. Díla často vycházela z literatury, která stále ještě do značné míry stavěla na stylizovaných dialozích a do posledního detailu vykreslených postavách.
To je i případ Podobizny z dílny Jiřího Slavíčka, který film postavil na Gogolově povídce. Na Podobiznu je třeba se dívat optikou staršího a o něco pomalejšího filmu. Funguje na poměrně dlouhých rozmluvách a dialozích, které rámuje do mysteriózního příběhu talentovaného malíře.
Na začátku filmu musí jeden výtvarný mistr namalovat podobiznu lichváře – muže, který ve filmu představuje ztělesněné zlo. Jeho ďábelské charisma ale neustojí a páchá sebevraždu. Později se ukáže, že není posledním, komu podobizna přinesla nepříznivý osud.
Zdroj: AČFK
Kytice (2000)
F. A. Brabec se ujmul dvou klíčových děl českého romantismu (Kytice a Máj) a obě převedl do velmi intenzivních filmů. Je to právě Kytice, která ukazuje, jak se moc tajemné síly ukrývá v klasické české mytologii, pověstech a lidových pohádkách.
Nejsilnější stránkou filmu je Brabcova empatie k původnímu dílu. Ke každému přistoupil z jiného úhlu pohledu a umně převedl prázdno mezi verši básní do vizuální podoby. Hezké je také sledovat, jak herci překvapivě civilně recitují Erbenovy verše. Postava mrtvého ženicha z básně Svatební košile v podání Karla Rodena pak dokáže stejně jako Vodník Dana Bárty konkurovat Freddymu Kruegerovi nebo Pennywisovi.
Zdroj: Česká televize
Hastrman (2018)
Režisérský debut Ondřeje Havelky je pravděpodobně nejméně hororovou záležitostí z celého našeho seznamu. Přesto si ale zaslouží své místo. Film přináší skvělý pohled na jedno z nejsilnějších monster slovanské mytologie a ukazuje svět jeho vlastníma očima.
Karel Dobrý, který je skvělým, ale v té době ještě nepříliš známým hercem, sedí do role šlechtice/vodníka jak dušička do hrnečku. Jen málokterý český herec by dokázal záhadnou stvůru ztvárnit lépe.
Kulisy vesnice z minulosti postavám i celému příběhu sluší a dělají z Hastrmana film, na který je třeba se podívat. Ať už pro jeho silnou romantickou stránku, nebo pro mírně upozaděný, ale celým dějem intenzivně prostupující strašidelný prvek.
Zdroj: První veřejnoprávní
České horory všeobecně sází spíše na příběh než na prvek strachu, který známe z amerických snímků. Bohužel u nás filmaři nemají tolik prostoru pro tvorbu opravdu děsivých krváků. To ale neznamená, že český horor nemá co nabídnout. Pokud se na chvíli oprostíš od duchařiny a potřeby trhat sebou při každém jumpscare záběru, dokážeš si horory z tuzemského malého rybníčku opravdu užít.