Pussy Money Weed, Winaloto, X-RAY nebo Sdubid. To jsou hity, které mají na Spotify miliony poslechů a stojí za nimi jeden jediný muž – estonský rapper Tommy Cash.
Tommy Cash se vždy zajímal o umění, tančil, maloval, dělal graffiti a nakonec zakotvil v hudebním průmyslu. Jeho písně budí kontroverzi, stejně jako videoklipy, které jsou často obscénní, děsivé i humorné. Jak však sám rapper říká, nikdy nechtěl být součástí popkultury, nýbrž „kultovním umělcem“. A jak řekl, tak se také stalo.
Kvůli drogám jej vyhodili ze školy
Tomas Tammemets, jak se Tommy Cash jmenuje vlastním jménem, se narodil 18. listopadu 1991 v estonském Tallinu. Pokud by posluchačstvo věřilo jeho textům, řeklo by ti, že život kontroverzního rappera začal v laboratoři v Kazachstánu, kde jistý vědec smíchal sperma s chemickým odpadem. Pravda je ale bohužel (nebo bohudík?) někde jinde.
Tommy Cash se narodil ruskému otci a ukrajinské matce a vyrůstal v chudé ruské čtvrti na okraji Tallinu. „Říkám tomu detroitská část města, protože je tam mrtvo. Byly tam jen samé malé, shnilé dřevěné domky a ulice vždy smrděly. Přísahám, že dokážu poznat feťáka třeba na kilometr daleko a přesně bych i věděl, jakou drogu bere,“ komentoval Tommy Cash své dětství pro The Guardian.
Rapper, který o sobě často hovoří jako o „Skandinávci v životopise“ nebo „Východoevropanovi v duši“, se již od útlého věku věnoval tanci, malbě, graffiti, ale také drogám. Právě kvůli nim byl později vyhozen ze střední školy, kterou již nikdy nedokončil, stejně jako uměleckou školu, již opustil, aby mohl tvořit hudbu.
„Byl jsem vychován k tomu, abych byl individuální. Nikdy jsem neměl partu kamarádů, domů jsem nikoho vodit nemohl… Když jsem pak objevil porno na internetu, bylo to úžasné,“ řekl Cash pro Crack Magazine. Porno jej pak přivedlo k umění, artovým filmům Gaspara Noého nebo Larse von Triera a právě tento vliv můžeš v rapperových klipech vidět i dnes.
Ještě než přišly klipy, však muselo přijít první album, první song a také ujasnění si, jakým směrem se chce Tommy Cash v hudebním průmyslu vydat.
Postsovětská estetika. Ano, nebo ne?
Tommy Cash se na hudební scéně objevil během vlny zájmu o postsovětskou estetiku, ale jak sám říká, k tomuto označení má velmi komplikovaný vztah. Postsovětská estetika totiž bývala založená na romantizování jinakosti bývalých satelitních států, propagovala zájem o průmysl a dělnickou třídu, k čemuž se rapper nerad hlásí. Naopak. Narážky na to, že vyrůstal na „špatné straně“, mu přijdou únavné.
„Pokaždé, když se mě lidé zeptají na to, jaké bylo dětství v Tallinu, jak se jmenuji nebo jací jsou moji rodiče, zemře kousek mojí duše,“ řekl Cash pro GQ. Možná právě proto lze na internetu dohledat jen málo informací o jeho životě v mládí či o začátcích jeho kariéry.
Když se to však Cashovi hodí, ke svému původu se rád přihlásí. V rozhovorech mluví anglicky, s jemným estonským přízvukem, ale v písních naopak používá slovanský přízvuk, změkčuje některá písmena a odkazuje se třeba i na sovětskou kreslenou pohádku pro děti. „Mám obrovské uši, velké oči, říkejte mi Čeburaška,“ zpívá v písni Pussy Money Weed.
Postsovětské estetice pak Cash vděčí i za to, jak velká fanouškovská základna okolo jeho osoby vznikla jen během pár měsíců. Posluchačstvo rapperův přízvuk miluje, miluje jeho odkazy, užití samplů od „devadesátkové“ Enyi a dalších. Právě to činí jeho rave tak exkluzivním.
Rave, rap a zase rave
Své první album Euroz Dollaz Yeniz vydal Tommy Cash v roce 2014 a téměř okamžitě sklízel úspěch v undergroundových pobaltských a východoevropských vodách. Poté, co v roce 2016 zveřejnil videoklip k singlu Winaloto, který také sám produkoval, zabodoval i na mezinárodní scéně. Definovat desku Euroz Dollaz Yeniz je téměř nemožné. Najdeš na ní trap, bass, hi-NRG eurodance, rave, rap, industriální slow jam… vlastně snad všechno, co tě jen napadne.
„Nechci být součástí popkultury, chci být ‚kultovním‘ umělcem,“ říká rapper.
Větší úspěch pak Tommy Cash sklízel s druhou deskou ¥€$, která spatřila světlo světa v roce 2018. Popová zpěvačka Charlie XCX ji dokonce označila za „nejikoničtější album roku“ a úspěch sklízela i u dalších osobností mezinárodního uměleckého světa či teenagerů a teenagerek z celého světa. „Přijde mi emotivnější, méně temná než ta předchozí. (…) Je to hudba, kterou jsem chtěl vždycky dělat,“ komentoval ji rapper.
¥€$ je undergroundová, plná raveu, ale zároveň přípustná a obsahující odkazy na Cashovy kořeny. Rapper nad deskou strávil dlouhé měsíce, s produkcí mu pomáhalo finské elektronické duo Amnesia Scanner, avšak kontrolu nad zvukovým designem držel sám rapper. Při jejím poslechu budeš mít pocit, jako by ti Cash naservíroval pohled do budoucnosti, něco, co je mimo běžné chápání, a není se čemu divit, že se deska dlouhé týdny držela na prvních příčkách žebříčku Apple Music.
Texty o sexu, drogách a úzkostech
Do tvrdých beatů, nezastavitelného raveu a surového trapu rapuje Tommy Cash jako o život. Jeho rýmy jsou vtipné, drsné, šokující, ale také čerpající z východoevropských stereotypů. „Vezmu tě na Venuši a u toho budu mít na nohou ponožky adidas se třemi pruhy. Nikdy nás neuvidí, protože jsem rychlejší než světlo a pronikám hlouběji,“ rapuje v písni ProRapSuperstar.
V dalších textech pak rapper často zpívá o sexu, sexuálních eufemismech, drogách, úzkosti nebo prostě jenom vtipkuje. „Proč mít břišáky, když můžeš mít kebab?“ zpívá ve Winaloto.
„Otrok se zlatým řetězem, cítí se jako Ukrajina. Proč moje boty stojí 2 tisíce, ale já tančím v dešti? Doma jsem jako uprchlík, v letadle jako cizinec. Dalí a Picasso vznikli ve Španělsku, Tommy vznikl z bolesti,“ uslyšíš zase v tracku Mona Lisa, který Tommy Cash nazpíval spolu s módním návrhářem Rickem Owensem.
Kontroverzní videoklipy pohoršují
Šílený rave, šílené texty, k tomu logicky nesmí chybět ani šílené videoklipy. Na YouTube existují stovky reakčních videí na znepokojivé vizuály Tommyho Cashe a nejčastějšími reakcemi pak bývají šok či znechucení. „Rád dělám věci, které jsem nikdy předtím neviděl,“ směje se rapper. A skutečně se jedná o záběry, které předtím nikdo jiný neviděl. Ve videoklipu k písni Winaloto můžeš vidět bonga čouhající ze zadků, obličeje místo pohlavních orgánů, les utvořený z chodidel a další.
V klipu k písni Surf zase rapper navléká kondom na panelák, ukájí se do globusu, žena v něm provádí orální sex vzlétající raketě a na obrazovce uvidíš také spoustu polibků. Video slouží jako experiment, v rámci kterého se Cash podrobil sexuální abstinenci, aby zjistil, co to udělá s jeho tvorbou. A jak se týdny měnily v měsíce, rapper viděl sex všude a ve všem. V tom, jak někdo gestikuluje, jak pije kávu, ve vibracích pocházejících z projíždějícího vlaku, v chladicí věži jaderné elektrárny… prostě všude. Jak sám v klipu vyobrazil, jeho varlata pak nebobtnala do velikosti melounu. „Nesnáším matoucí umění, chci jen, aby lidé přesně pochopili, co mám na mysli,“ komentoval klip.
„Myslím, že kvůli mému přízvuku a šokujícím prvkům v mých videoklipech si lidé myslí, že jsem jako Die Antwoord. Všechno to přitom pramení z mé vášně pro filmaře Alejandra Jodorowského,“ dodal.
Tommy Cash si navíc na videoklipech hodně zakládá. Na videu k Winaloto pracoval dva roky a klip k Pussy Money Weed zase vznikal sedm měsíců. Podle rappera stačí jedna chyba a jeho začínající kariéra se může zhroutit jako domeček z karet. Proto je nutné tak lpět na perfekcionismu. „Za videoklip jsem utratil 17 000 eur (403 tisíc korun) a po několika týdnech jsem jej smazal. Pracoval na něm obrovský tým, ale já jsem nebyl spokojený,“ řekl rapper.
Tommy Cash vystavoval vlastní sperma
Tommy Cash nešokuje pouze hudbou, ale také svými dalšími aktivitami. V roce 2019 světu představil svou výstavu v Muzeu umění v Tallinu, na níž spolupracoval s módním návrhářem Rickem Owensem. Rapper na oné výstavě vystavil mimo jiné i vlastní sperma.
„To, co je ostatním nepříjemné, je mně vlastně příjemné. Na věcech, které dělám, nevidím nic nechutného,“ řekl.
Původně chtěl Tommy Cash prodávat své sperma na webu s merchem, aby si prý každý fanoušek či fanynka mohli pořídit kousek z něj, ale nakonec se rozhodl svůj sekret nejprve vystavit. „Jsem opravdu zvědavý, jak to dopadne. Ještě dolaďujeme papíry a všechno, protože sperma je živé, že? Návštěvnictvo s ním může dělat, co jen chce. Je to umění,“ komentoval rapper výstavu The Pure and the Damned.
S Rickem Owensem se Cash seznámil před rokem 2019, kdy návrháři pomáhal s hudbou pro jeho show. V roce 2019 se pak rapper sám stal modelem pro jednu z přehlídek, a jak říká, Owens mu pomohl i v osobní rovině, kdy byl prý „přebuzený“, ztracený, chtěl se setkávat se všemi lidmi, chodit na všechny večírky a být u všeho, co se jen šustne. „Rick mi řekl: ‚Bude ještě lepší, když na některá místa nepůjdeš, protože jsi to ty.‘ Vrátil mě na správnou cestu,“ vzpomínal rapper.
Rapper šokuje na týdnech módy
K módě měl Tommy Cash vždy blízko. V roce 2018 vydal vlastní řadu oblečení, která napodobovala západní styl s východními prvky a vtipným potiskem. V roce 2022 pak začal být zván na nejvýznamnější přehlídky týdnů módy a své outfity se rozhodl pojmout po svém.
Rapperova videa z týdnů módy se stala na internetu virální. Na jednom můžeš vidět, jak během přehlídky posiluje a oděný je jen do trenek, na další show se nechal přivézt v dětském kočárku, na sobě měl plenky a v puse dudlík, a jindy zase přišel s dívkou na zádech, kterou měl oblečenou jako batoh. Tato videa bořila internet a rapper pravděpodobně pochopil, že právě takto se může dostat do povědomí více osob.
Na módních přehlídkách proto začal plést, převlékl se za fotografa a pronásledoval celebrity, jindy se zase vydával za Annu Wintour a jeho posledním výstřelkem bylo, když na přehlídku přišel oblečený v pyžamu, zabalený do peřiny a po celou dobu show předstíral, že spí.
Rapper prostě baví, ať už svou hudbou, tak neotřelým chováním. My mu fandíme a těšíme se na to, co nám předvede v budoucnu.