Dolní komorou parlamentu prošel zákon, který by v zemi výrazně omezil ultra fast fashion e-shopy. O co Francii jde?
Zákon ještě musí projít senátem, už ale jeho schválení valnou většinou dolní komory znamená přelom. Francouzi a Francouzky by si tak za své kousky objednané z Číny připlatili. Za jeden kousek oblečení by přirážka měla od roku 2030 činit až 10 eur (tedy přibližně 250 korun).
Úplně zakázané by pak v zemi galského kohouta měly být reklamy těchto značek. Přesné podmínky, kterých firem by se návrh dotkl, ale ještě schváleny nejsou. Návrh říká, že by mělo jít o značky, které uvedou na trh více než určitý počet nových výrobků. Zákaz by se tak nedotkl fast fashion řetězců, jako je například Zara nebo H&M, protože ty neprodukují tak objemné kolekce. Omezil by však zcela určitě ultra fast fashion e-shopy, jako je Shein nebo Temu. Pro představu: první zmíněný vydá až 7 200 nových kousků denně.
A cože je s čínskými e-shopy přesně špatně? Čínský módní průmysl je jedním z největších producentů skleníkových plynů na světě, také jeho barvicí procesy způsobují lokálně nevratná znečištění. Pracovní podmínky jeho pracovníků*pracovnic nejsou dobré, pracují až osmnáct hodin denně, mají jeden den volna v měsíci a nejsou dostatečně vyplácení. Platforma Temu navíc byla obviněna ze zneužívání uživatelských dat.
Pokud tě netrápí klimatická změna ani kyberbezpečnost, tak to, čeho se dotýká tvoje kůže, už určitě ano. Například v oblečení ze Shein se našly chemikálie, které jsou jinak v Evropě zakázané a jsou toxické. Často jde o karcinogenní látky ve vysokých koncentracích.
Kupující si také často stěžují na kvalitu oblečení. Nový kousek z těchto e-shopů možná nestál moc, dlouho ti ale pravděpodobně nevydrží. Právě tlak na rychlost je jedním ze základních principů ultra fast fashion. Trendy se točí rychleji než kdy dříve, vzniká tak tlak na častější výrobu nových kolekcí.
Právě o environmentální dopady jde i Francii. „Tento vývoj oděvního odvětví směrem k pomíjivé módě, který kombinuje zvýšené objemy a nízké ceny, ovlivňuje nákupní zvyklosti spotřebitelů tím, že vytváří nákupní impulsy a neustálou potřebu obnovy, což se neobejde bez environmentálních, sociálních a ekonomických důsledků,“ uvádí se v návrhu zákona.
Shein ve vyjádření k zákonu pro zpravodajskou agenturu Reuters uvedl: „Shein uspokojuje existující poptávku, díky čemuž se podíl neprodaných oděvů pohybuje trvale v nízkých jednociferných číslech, zatímco u tradičních hráčů může být odpad až 40 procent. Jediným dopadem návrhu zákona by bylo zhoršení kupní síly francouzských spotřebitelů v době, kdy již pociťují dopady krize životních nákladů.“