Stovka bobrů je na síti Letterboxd zatím druhým nejlepším letošním filmem, překonala ho jen blockbusterová Duna 2. Co je zač snímek, který vznikl v zahraničí, ale získal českého distributora, jenž ho plánuje šířit skrze dobrou šeptandu?
Stovky bobrů (v originále Hundreds of Beavers) je americká groteska. Vypráví o palírníkovi jablkovice, který o všechno přijde. Úplně na mizině se ocitne v divočině a stává se zálesákem. Musí poměřit síly s přírodou v čele s kmenem bobrů.
Film sklidil nečekaný úspěch. Například na serveru Letterboxd, což je globální sociální síť určená k hodnocení filmů, se dostal v žebříčku letošních filmů až na neuvěřitelné druhé místo. Kladné recenze sklidil i v řadě amerických recenzí.
Na výše zmíněné síti má k 2. dubnu slušné skóre 4,1. Letterboxd funguje na škálovém principu pěti hvězdiček, možné je udělit i půlstupňové hodnocení. Pro srovnání, nejlepší Duna 2 se pyšní skórem 4,5, bronzový dokument Daughters má aktuálně 4,0.
V Česku byl film ke zhlédnutí v rámci Festivalu otrlého diváka. „Stovky bobrů překypují nefalšovaným nezávislým elánem, spongebobovskou rozjařilostí, DIY kreativitou, poučeným nadhledem a spojují v sobě lásku k braku, avantgardě i klasikám. A navíc je to hraná animovaná groteska! Prostě totální shoda v cinefilní krevní skupině a divácká láska na první pohled,“ říká o filmu ředitel kina Aero Jiří Flígl, kterého film zaujal.
Právě žižkovské kino spolu se sesterským letenským Bio Okem jsou totiž zatím jedinými kiny, kde se dal doposud film zhlédnout. Samotné Aero pak film i na sebe koupilo. Nedistribuuje ho tak klasicky pouze Aerofilms (pod který spadají i kina Světozor, Aero a Bio Oko, královéhradecký Bio Central a brněnská Scala), byť ten mu samotný distribuční servis zajistí. Za kinem Aero jdou ale veškeré náklady, jako například výroba materiálů. Na české poměry zkrátka nevídaná distribuční cesta, která jen potvrzuje výjimečnost celého projektu.
„Láká nás, že zkusíme jít trochu jinými než standardně vyšlapanými cestami, hodně svépomocí, na koleně a s minimem prostředků – vlastně tak trochu ve stylu vzniku filmu samotného. Chceme zkusit, jak si bude film hledat diváky primárně na základě šeptandy, což se zatím soudě podle nadšených reakcí a zaplněných projekcí daří,“ uvedl k netradiční cestě Flígl.
Americká groteska má českou premiéru 9. května, pro nedočkavce ji Bio Oko promítá 4. dubna, Aero o den později.