Seznam zakázaných slov nebo plánovaná vysoká cla na okolní země. To i mnoho dalšího už stihl nový prezident Spojených států oznámit během prvních dvou měsíců ve funkci. Tato rozhodnutí však výrazně ovlivňují fungování tamních společností.
Zaměřili jsme se na vybrané firmy a přiblížíme, jak na změny pravidel zareagovaly nebo stále reagují. Ačkoliv jde na první pohled o nepatrné změny, v důsledku hrají zásadní roli.
Diversity, equity, and inclusion
Takzvané DEI jsou ve Spojených státech organizační rámce, které se snaží podporovat spravedlivé zacházení a plnohodnotnou účast všech lidí, zejména skupin, které byly v minulosti nedostatečně zastoupeny nebo byly předmětem diskriminace na základě identity či postižení. Tyto programy jsou (byly) implementovány především velkými firmami v USA, aby se zabránilo diskriminaci.
Navazují na Civil Rights Act, který v roce 1964 podepsal prezident Lyndon B. Johnson a který zakazoval diskriminaci v zaměstnání na základě rasy, náboženství, pohlaví, barvy pleti a národnosti. Zkratka DEI reprezentuje slova diversity, equity a inclusion. V češtině bychom je mohli přeložit jako rozmanitost, rovnost a začlenění.
Nové administrativě v Bílém domě se však nelíbí. Prezident Donald Trump a jeho konzervativní spojenci tvrdí, že rozmanitost při přijímání zaměstnanců nebere ohled na zásluhy a je nespravedlivá. Elon Musk například na síti X napsal, že „DEI je jen jiný výraz pro rasismus.“ Sám prezident už nařídil, aby byli všichni federální zaměstnanci DEI propuštěni a aby byly federální programy DEI ukončeny. Jeden z exekutivních příkazů, který podepsal 21. ledna, navíc „povzbuzuje“ soukromý sektor, aby „ukončil nezákonnou diskriminaci a preference, včetně DEI programů.“
Ukončování či přejmenovávání
Už 28. ledna například The Smithsonian Institution, největší světový muzejní, vzdělávací a výzkumný komplex, zaměstnancům oznámil, že zavírá svou kancelář pro rozmanitost jako „první krok“ k řešení nové federální politiky Trumpa, který prohlásil programy DEI za „nebezpečné“ a „ponižující,“ uvedl Washington Post. Odkaz na zprávu o iniciativách instituce v oblasti rozmanitosti a začlenění za rok 2022 a odkaz na politiku rovných příležitostí v zaměstnání jsou navíc momentálně nefunkční.
Velký příval pozornosti pak přinesly výroční zprávy pro investory jednotlivých společností. Podle NPR v nich více než tucet společností omezilo nebo zcela odstranilo odkazy na rozmanitost, rovnost a začlenění. Nechybí mezi nimi GM, Google, Disney, GE, Intel, PayPal, Chipotle, Comcast nebo třeba Pepsi. Ta kromě toho, že odstranila téměř všechny odkazy, ve své zprávě pro investory v loňském roce navíc napsala, že DEI je „konkurenční výhodou“.
Některé firmy se ale na změny začaly připravovat už s předstihem. Na konci loňského roku se tak například společnosti Walmart, Boeing, Lowe's a Ford Motor Co. začaly zbavovat svých snah o diverzitu, včetně závazků účasti na průvodech pride a průzkumů diverzity.
Změny přišly i na streamovací platformy
Na začátku února s novinkami přišla i společnost Disney. Například ukazatel Diversity & Inclusion používaný k hodnocení zaměstnanců přejmenovala na Talent Strategy, což se podle firmy více zaměřuje na obchodní výsledky. Disney zároveň zrušila svou iniciativu Reimagine Tomorrow, která sloužila ke zviditelnění příběhů a talentů z nedostatečně zastoupených komunit a společnost také upravila upozornění na obsah, která připojuje k některým svým starším filmům na Disney+, přesněji řečeno odstranila odkazy na rozmanitost a kulturu.
Společnost Paramount zase nebude při náboru zaměstnanců používat cíle rozmanitosti vázané na rasu nebo pohlaví a začala odstraňovat ze svých webových stránek formulaci DEI, uvedl deník New York Times a další média s odkazem na memorandum společnosti, v němž vedení Paramountu cituje Trumpovy dekrety proti DEI.
Konglomerát Warner Bros. Discovery pak ve svém sdělení pro zaměstnance uvedl, že se i nadále zavazuje k budování „inkluzivního týmu“, ale přejmenuje své DEI programy na pouhé „inclusive teams“. Přestane se účastnit externích průzkumů rozmanitosti a zavede „jednotný a konzistentní proces přijímání nových zaměstnanců“ ve všech svých vývojových programech. „Náš úspěch naprosto závisí na tom, jak různorodý tým máme,“ prohlašuje však stále společnost.
Google mění kalendáře
O změnách v rámci výše zmíněných společností jsi možná neslyšel*a. Ale to, že Apple a Google kalendáře vymazali některé svátky, jsi určitě někde postřehl*a, tato zpráva totiž nedávno obletěla média i sociální sítě. Pojďme si to připomenout a objasnit.
Z Google Kalendáře tak nedávno zmizely měsíc Pride, Měsíc černošské historie (Black History Month), Měsíc ženské historie, Měsíc původních obyvatel, Měsíc židovského amerického dědictví, Den památky obětí Holocaustu a Měsíc hispánského dědictví.
Spoustu uživatelů tato novinka moc nepotěšila. Na sítích se ozývaly názory, že za změnami stojí nová americká administrativa a že platforma „kapituluje před fašismem.“ Je opravdu přinejmenším podivné, že změny přišly převážně na začátku tohoto roku, tedy po nástupu Donalda Trumpa do prezidentského úřadu.
Společnost Google ale přišla s vlastním vysvětlením, proč ke změnám došlo. Podle prohlášení, které firma zveřejnila, si lidé stěžovali, že v kalendáři stále chybí velké množství svátků a oslav. Proto se Google rozhodl množství těch zobrazovaných jednoduše eliminovat. „Jako společnost pokračujeme v oslavě a propagaci různých kulturních momentů v našich produktech, které jsou viditelné pro lidi na celém světě,“ dodala společnost. Podle mluvčí také tyto změny začala aplikovat už v polovině roku 2024, tedy před změnou hlavy Spojených států.
Firma také na začátku ledna učinila změny ohledně DEI, kdy informovala své zaměstnance v e-mailu, že již nebude stanovovat cíle v oblasti náboru zaměstnanců, které by se týkaly zvýšení různorodého zastoupení. A také, že vyhodnocuje, zda hodlá pokračovat v dalších programech DEI a zda bude vydávat zprávy o DEI, ačkoli bude i nadále pořádat informační skupiny pro nedostatečně zastoupené zaměstnance.
Internetem také prolétla zpráva o tom, že Apple smazal ze svého kalendáře Mezinárodní den žen. Poprvé se objevila na Instagramu a začala se rychle šířit i na dalších sítích. Následně se však ukázalo, že to není tak horké, jak se zdá. Společnost Apple totiž následně vydala prohlášení, ve kterém uvedla, že Mezinárodní den žen v kalendáři nikdy přednastavený neměla. U nás je ale MDŽ prohlášen za významný den a v kalendáři ho tedy najdeš.
Ben & Jerry's a politický aktivismus
Některé firmy se ale rozhodly na to jít jinak. Například značka zmrzlin Ben & Jerry's už v minulosti využila své sociální sítě k tomu, aby upozornila na politické dění ve Spojených státech i ve světě. A výjimku neudělala ani po inauguraci Donalda Trumpa, na TikToku firma zveřejnila několik příspěvků bránících ženská reprodukční práva. Nechybělo ani video, ve kterém upozornila na rozdíl mezi demokracií a oligarchií. Všem bylo hned jasné, na co se snaží profil upozornit.
V reakci na to začala spousta uživatelů veřejně podporovat značku a sdílet videa, ve kterých místo jiných druhů zmrzliny kupují právě Ben & Jerry's. Tento obsah až donedávna zůstal převážně na sociálních sítích – v médiích ovšem před pár dny prorazila zpráva o tom, že byl vyhozen současný CEO David Stever.
O jeho odstupu se podle dostupných informací postaralo vedení společnosti Unilever, která Ben & Jerry's vlastní. Spoustě uživatelů bylo hned jasné, že za tuto výpověď pravděpodobně může právě politický aktivismus značky na sítích. To následně potvrdila i žaloba, kterou výrobce zmrzliny na Unilever podal.
Podle ní Unilever „opakovaně vyhrožovala zaměstnancům společnosti, včetně Stevera, že pokud se nepodřídí snahám společnosti Unilever o umlčení sociálního poslání, budou se bránit.“ Společnost Ben & Jerry's navíc už dříve obvinila svou mateřskou společnost z požadavku, aby přestala veřejně kritizovat Donalda Trumpa.
Už v lednu uvedla, že jí společnost Unilever zakázala zveřejnit příspěvek o potratech, změně klimatu a všeobecné zdravotní péči, protože se v něm zmiňoval americký prezident. Tvrdí, že jí bylo také zabráněno zveřejnit příspěvek, který označoval připomínku Měsíce černošské historie.
V soudním prohlášení společnosti Ben and Jerry's se uvádí, že rozhodnutí o odvolání Stevera bylo učiněno bez jakékoli konzultace, jak to vyžaduje dohoda o fúzi mezi oběma společnostmi. „Společnost Unilever... se pokusila donutit nezávislou správní radu, aby toto rozhodnutí potvrdila,“ dočteme se dále.
Mluvčí společnosti Unilever ale prohlásil: „V souladu s podmínkami akviziční smlouvy bude rozhodnutí o jmenování, odměňování a odvolání generálního ředitele společnosti Ben & Jerry's přijímat společnost Unilever po konzultaci a diskusi s nezávislou správní radou společnosti B&J v dobré víře.“
Cla zvýší cenu produktů
Společnosti také reagují na tarify, které Trump zavedl či plánuje zavést na Čínu, Mexiko, Kanadu i Evropskou unii. Američany tak pravděpodobně čeká zdražování, velké i malé společnosti už teď řeší komplikace. Podle amerického Úřadu pro sčítání lidu (U.S. Census Bureau) USA v roce 2023, což je poslední rok s kompletními údaji, dovezly z Číny zboží v hodnotě zhruba 427 miliard dolarů. Největší kategorii dovozu tvoří spotřební elektronika, včetně mobilních telefonů, počítačů a dalšího technického příslušenství.
Na růst cen tak upozornil například prodejce elektroniky Best Buy, obchodní řetězec Target nebo Costco. Výrobce aut Honda se zase rozhodl vyrábět novou generaci hybridního modelu Civic v americkém státě Indiana namísto v Mexiku, aby se vyhnul případnému uvalení cel. O přesunu výroby do továren v USA uvažuje i společnost Pfizer.
Novou obří továrnu v Texasu chce vystavět i Apple. A další výrobní místa v případě potřeby plánuje také společnost Johnson & Johnson. Cla ale mnohem více zasáhnou menší firmy, které si takové investice nemůžou dovolit.