Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
15. března 2015 v 21:28
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

TECH
Uložit Uložené

Podívejte se s námi na zoubek nejmenšímu automobilu na našem trhu.

Tak přece! Kromě našeho nedávného testu BMW X5 M50d určitě evidujete i naši recenzi nejnovějšího pokračování nejmenšího městského vozidla. V závěru minulého roku jsme totiž měli tu čest otestovat úplně nový Smart ForFour. Pokud si pamatuje, i navzdory tomu, že drobek v nás zanechal opravdu dobrý dojem, v článku jsme zmínili fakt, že větší radost a zážitek bych měl z kratšího, původního derivátu, tedy z proslavené verze ForTwo. Přeci jen, jde o větší ikonu a když Smart, tak ten pravý dvoumístný, který známe i díky kolmému parkování na podélném parkovišti. Odstupem času se nám ale nejmenší smartík nakonec dostal do ruk také, proto se pojďme podívat na zoubky nejmenšímu automobilu na našem trhu.

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Exteriér

Třetí generace ForTwo a druhá generace ForFour jsou po designové stránce až na pár detailů shodnou záležitostí. Zepředu vozidla prakticky ani nerozeznáte, obě disponují chutnou tvářičkou s dvojicí větších světlometů s LED-diodovým pásem ve tvaru U pro denní svícení, a oválnou maskou se zajímavou strukturou. Největším rozdílem v rámci generační záměny je nepochybně přední kapota, která, zejména jestli se bavíme o našem dvoudveřovém modelu, citelně narostla a tím pádem už nenavazuje na čelní sklo ve shodném úhlu jako tomu bylo doteď. "For-Two-čko" tak dostalo malý vyčnívající nosík s plastovým krytem, který budete mít důvod otevřít jen v případě, že budete chtít dolít potřebné kapaliny. Dvoudveřák díky absenci druhé řady dveří nabídne o něco větší dveře, navíc, jde o bezrámové řešení. Jejich otvírání zařizuje na rozdíl od ForFour ručka umístěná v rohu. Při jejím chycení se neobejdete bez zvláštního pocitu, protože stojíte prakticky na konci auta a přitom otvíráte přední dveře a vlastně jediné dveře začínající hned za přední nápravou. Jde o jeden z těch momentů, kdy si uvědomíte miniaturní rozměry autíčka.

Poznávací znak, vysoce-pevnostní rám Tridion obepínající vzpomínané dveře je tradičně odčleněný jinou barvou. V našem případě šlo o něco méně výraznou barevnou kombinaci než u předešlého Smartu, pořád však jde o opravdu atraktivní a v současnosti trendy bílo-černou kombinaci. Při pohledu na profil prcka máte pocit, že auto dokážete obepnout roztaženýma rukama, a od reality nejsme až tak daleko. Zadní partie počítají s oválnými koncovými světly s pěknou grafikou. Další odlišnost, i když ne hned do oka bijící, evidujeme při jiném řešení dveří u nákladního prostoru, tedy jestli je dveřmi můžeme vůbec nazvat (spíše ne). Na rozdíl od většího bratra má dveře kufru rozdělené na dvě části, kde nejprve otevřete horní prosklenou část a následně podle potřeby otevřete i tu spodní. Tuto skutečnost oceníte a zároveň využijete zejména v momentě, když chcete jen něco rychle hodit do kufru. I když to zní místy i tentokrát celkem neuvěřitelně, opět byl náš exemplář obutý do opravdu velkých a stylových botiček - 16" palcové disky s efektním dvojbarevným vyhotovením a tenké pneumatiky o rozměrech 185/50 vepředu a 205/45 vzadu. Už tradičně jsou obě nápravy úplně v rozích karoserie (vlastně, jinde být ani nemohli), díky čemuž vozidlo nedisponuje prakticky žádnými převisy.

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Rozměrově jde v podstatě o shodné míry jako u většího ForFour, to však pochopitelně neplatí o délce, kterou celkově ovlivňuje rozvor kratší o 621 milimetrů (1873mm) - 2695 mm x 1663 x 1555 mm. Zevnějšek se všeobecně nese ve stylovém duchu, který nabízí širokou škálu individualizace, přičemž počítá s vícerými zajímavý detaily. Možná se už budu opakovat, ale znovu bych vypíchl příjemný prvek, kterým je přivítání vozidlem po tom, co ho z dálky odemknete - trojice bodových ledek efektně rozsvítí výplň předních světel. Na rozdíl od množství městských vozidel Smart nevypadá nudně, stroze nebo lacině, právě naopak v interiéru to platí minimálně dvojnásob. 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Interiér

Vnitřek námi testovaného exempláře byl prakticky totožný a zároveň diametrálně odlišný s tím nedávným. Všechno je to o úhlu pohledu. První co vás udeří do očí je bílá, tedy bílo-modrá kombinace. Ta je standardní pro linii Proxy, kterou byl smart vybavený. Po otevření dveří tak přichází další překvapující moment, jelikož interiér je svým světlým doslova bílým vyhotovením něčím netypickým a zajímavým. Trvá několik dní, než vás docílená čistota a opticky zvětšený prostor nepřestane fascinovat. Nehledě na tuto barevnou senzaci je vnitřní design shodný s větším ForFour, proto ho dopodrobna představovat už nemusím. Nechybí tak látkové čalounění, netradičně protáhlé i po celé palubní desce kolem vztyčujících se výdechů klimatizace v zajímavém, otočném vyhotovení, nebo kůží obtáhnutý multifunkční volant, který výborně padne do ruk. Všechno potřebné má řidič díky němu po ruce, a to jak už intuitivní ovládání palubního počítače, rádia nebo tempomatu.

Přístrojová deska řidiče se skládá z jednoduchého půloblouku s hlavním budíkem shodného tvaru, jehož tachometr s řídkým cejchováním do 160km/h je příjemně podsvícený a výborně čitelný. Uvnitř tachometru najdeme opět mnou chválený počítač s výbornou grafikou a trendy animacemi. Zajímavě je podávaný především údaj o aktuální spotřebě za posledních 15 minut jízdy prostřednictvím grafu. Otáčkoměr je položkou v rámci příplatkové výbavy a jestli si za něj připlatíte, umístí vám ho zároveň s analogovými hodinami do rohu k levému A-sloupku. Ze středového panelu se vztyčuje vyčnívající konzole multimediálního systému s lesklým povrchem, jednoduchým 3,5" displejem a nezákladnějšími ovladači. Pod panelem najdeme část věnovanou ventilaci a klimatizaci, jejíž obsluha spočívá ve stylovém posuvníku. Není žádným tajemstvím, že Smart pochází z dvojčat a ve Francii má bratrskou podobu, Renault Twingo. Obě vozidla prakticky vyhází ze schodného základu, přičemž v interiéru to prozrazuje kůží potažená řadící páka z dílny Renaultu. Jestli mám být upřímný, stejně jako exteriér, i interiér působí nad míru hodnotně v porovnání s Twingem je cítit, že Smart spadá pod křídla Mercedesu, respektive koncernu Dailmer. Kvalita zpracování a ergonomie je opravdu na vysoké úrovni, a jestli k tomu připočteme stylový, hravá a hlavně barevný podtón, něco podobného budete  mezi vozidly této kategorie hledat asi marně.

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Interiér je opravdu prostorný, ale určitou dobu mi trvalo, než jsem si našel ideální posed za volantem (možná proto, že jsem přesedal z X5-ky), navíc, během jízdy jsem měl kvůli vskutku blízko sebe umístěné trojici pedálů problém, že se mi občas nešťastně potkali boty. Sedadla jsou vcelku pohodlné, s dobrým bočním vedením a funkcí vyhřívání. Výhled z vozidla je opravdu dobrý, k celkovému provzdušnění interiéru významně dopomáhá panoramatická střecha. Co určitě nezažijete v žádném jiném vozidle je skutečnost, že jednoduchým natáhnutím ruky se dostanete do nákladního prostoru, který od posádky dělí jen malá přepážka. Dokonce, pokud si otevřete horní část dvěří kufru, s nataženou rukou dokážete nahradit parkovací senzory a při couvání jednoznačně odměříte vzdálenost od překážky.

Samotný nákladní prostor počítá s objemem 190 litrů a poměrně vysoko položeným dnem. Pod nímž se totiž nachází tříválcový motor. Ten od nákladu dělí hrubé čalouněné a tlumící plátno, a následný kryt, který drží 6 šroubů. Tím pádem je proto přední nosík auta tak nějak prázdný, věci si tam však neodložíte. Přední panel odjistíte dvěma pojistkami a potom, jak ho odděláte, zůstane vám plast v rukách, který je zavěšený jen na dvou popruzích. Celý proces je trochu komplikovanější, ale k jeho uskutečnění dojde jen v případě, když chcete dolít potřební kapaliny. Na závěr vnitřní výbavy nesmím zapomenout na nejmodernější technologie a funkce, kterými byl náš exemplář vybavený. Smart disponoval (vypínatelným) Start-stop systémem, parkovacími senzory, asistentem brzdění (užitečné při rozjíždění/parkování v kopci), asistentem udržování v jízdním pruhu, indikátorem řazení, výstrahou při malém odstupu nebo dešťovým a světelným senzorem a elektrickými venkovními zrcátky.

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Motor & Jízda

Do ruk se nám opět dostala zlatá střední cesta z nabízených motorizací, tedy exemplář, který byl poháněný atmosferickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW / 71 koní a kroutícím momentu 91 N.m. Agregát je už tradičně umístěný pod podlahou nákladního prostoru, což ve Smartu pro dva ve výsledku znamená to, že sedíte přímo před ním. Netradiční koncepce ve svém segmentu, neboť motor umístěný vzadu a pohon zadní nápravy , nás neobešel ani tentokrát. Ruku v ruce s velikostí autíčka a architekturou tříválce jde i větší hlučnost v interiéru a citelné vibrování při stání na volno-běhu (pokud není zrovna aktivovaný start-stop systém). Na druhou stranu, vnitřní odhlučnění je na to, že sedíte v podstatě spolu s motorem v jednom malém prostoru opravdu na úrovni a přijatelné. Navíc, po několika denním jezdění o něco větší hluk přestanete absolutně vnímat, zejména jak se motor zahřeje na ideální teplotu.

Výkon malému Smartíku nadmíru stačí. Jsou však momenty, kdy si s řadící pákou 5stupňové manuální převodovky musíte víc pohrát, aby jste zamezili ztrátě síly. V městské džungli je litrové ForTwo čiperné a akční, až však dojde na větší stoupání, motor se rychle zadýchá, až dech začne pomalu ztrácet, proto jste nejednou přinuceni podřadit až na dvojku, respektive vám někdy dané (poměrně dlouhé) převody přivolají dilema, co zařadit. Opět se tak dostávám k minulému ForFour, kde jsem se zmínil o tom, že i když je řazení přesné a manuály mám rád, místo manuálu bych tady možná spíš pokukoval po šestistupňové dvouspojkové automatické převodovce, která mezitím přišla na trh

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
 
Největším trumfem ForTwo je nepochybně manévrovatelnost, obratnost a pohyb v městském světě. Kvůli několika centimetrovému nárůstu délky vůči předchůdci není už kolmé parkování u cesty tak jednoznačné, popravdě, jestli se o to pokusíte, tak musíte jemně přejet na chodník, čímž se však nic závažného nestane. Parkování je kapitola sama o sobě, díky miniaturním rozměrům a faktu, že přední kola kola můžete vytočit díky tomu, že jim motor vepředu nepřekáží, podstatně více, jste svědky bezkonkurenčních manévrů. A potom je tu u městských vozidel tolik omílaný poloměr otáčení, nímž Smart ForTwo knockoutuje konkurenci s nadhledem. Hodnota 6,95 metru dělá totiž z drobečka rekordmana. Pokud se pokusíte poprvé o dané otočení, místy tomu až nevěříte, přičemž se vám vnukne myšlenka, jestli se zadní kolo, kolem kterého se otáčíte, při takovém úhlu nemůže nějak "vykloubit". S parkováním si tak i navzdory místy většímu ručkování po volantu neděláte absolutně žádné starosti, jelikož nejednou využijete opravdu extrémně malého prostoru na zaparkování. 
 
Komfort jízdy je o poznání odlišný od delší verze. Odpružení je poměrně měkké, a díky tomu je celkový komfort během jízdy velmi dobrý, ale miniaturní rozvor, a vlastně rozměry auta jako takového, prostě nemáte jak oklamat, a při jakýchkoliv větších nerovnostech nebo retardérech dají o sobě vědět. Na kvalitním povrchu a při vyšších, mimo-městských rychlostech, je jízda, nehledě na respekt vůči jiným autům velmi pohodlná a stejně i odhlučnění interiéru vůči okolnímu prostředí je na celkové rozměry a použitě bezrámové dveře dobré. Týdenní ježdění mi vykazoval průměrnou spotřebu 6,2 l/100 km. Tato hodnost zprvu upoutá větší pozornost, zejména jak se bavíme o nejmenším vozidle na trhu s malinkým tříválcem a papírovými hodnotami 4,2 l/100 km. Dodat však musím, že jde o výsledek odrážející 7 denní ježdění výhradně po městských komunikacích, čímž se situace značně mění. Během chladných dní může denní spotřeba ve městě přesáhnout i 7,5 litru, naopak, dá se dosáhnout klidně i 5,5 litrů. Mimo města a městských obchvatů zkonzumuje dvoudveřový Smart přibližně 5 litrů, zatímco při dlouhém dálničním tempu okolo 120 km/h si ForTwo řekne o 7 a více litrů. Palivová nádrž počítá s objemem 35 litrů.
 
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
 
Závěr
Smart ForTwo na našem trhu začíná s cenovkou něco málo přeš 270 tisíc korun. Za to dostanete vozidlo, které ve městě nezná konkurenci mezi automobily stojícími na čtyřech kolech. Dostanete se tam, kam se běžným autem nedostanete. Zaparkujete prakticky všude, kde se podíváte a kde najdete malinké místečko v jiném případě jinak pro parkování nedosažitelné. Otočíte se prakticky okolo krytu kanálu, jestli by jste náhodou s ForTwo vjeli přes hlavní vchod do nákupního centra, kompetentním by chvíli trvalo, než by zjistili, že tam Smart nepatří. Nebo patří? Náš Smartík koštoval přibližně 430 tisíc korun, co už není vzhledem k velikosti zdaleka málo. Smart ForTwo je však luxusní městské žihadlo, které svým zpracováním, kvalitou, výbavou, vystupováním a celkovým šarmem vyniká ze šedého průměru. A abych opět nezapomněl, cena zahrnuje i 6. letý bezplatný servis, což je v dané třídě raritou.
 
Domů
Sdílet
Diskuse