Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 5. 8. 2020 svátek má Kristián

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Tech - Auta
5
Martin Mičuda
15. březen 2015, 21:28
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Podívejte se s námi na zoubek nejmenšímu automobilu na našem trhu.

Martin Mičuda
15. březen 2015, 21:28
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
5
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Tak přece! Kromě našeho nedávného testu BMW X5 M50d určitě evidujete i naši recenzi nejnovějšího pokračování nejmenšího městského vozidla. V závěru minulého roku jsme totiž měli tu čest otestovat úplně nový Smart ForFour. Pokud si pamatuje, i navzdory tomu, že drobek v nás zanechal opravdu dobrý dojem, v článku jsme zmínili fakt, že větší radost a zážitek bych měl z kratšího, původního derivátu, tedy z proslavené verze ForTwo. Přeci jen, jde o větší ikonu a když Smart, tak ten pravý dvoumístný, který známe i díky kolmému parkování na podélném parkovišti. Odstupem času se nám ale nejmenší smartík nakonec dostal do ruk také, proto se pojďme podívat na zoubky nejmenšímu automobilu na našem trhu.

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

 

Exteriér

Třetí generace ForTwo a druhá generace ForFour jsou po designové stránce až na pár detailů shodnou záležitostí. Zepředu vozidla prakticky ani nerozeznáte, obě disponují chutnou tvářičkou s dvojicí větších světlometů s LED-diodovým pásem ve tvaru U pro denní svícení, a oválnou maskou se zajímavou strukturou. Největším rozdílem v rámci generační záměny je nepochybně přední kapota, která, zejména jestli se bavíme o našem dvoudveřovém modelu, citelně narostla a tím pádem už nenavazuje na čelní sklo ve shodném úhlu jako tomu bylo doteď. "For-Two-čko" tak dostalo malý vyčnívající nosík s plastovým krytem, který budete mít důvod otevřít jen v případě, že budete chtít dolít potřebné kapaliny. Dvoudveřák díky absenci druhé řady dveří nabídne o něco větší dveře, navíc, jde o bezrámové řešení. Jejich otvírání zařizuje na rozdíl od ForFour ručka umístěná v rohu. Při jejím chycení se neobejdete bez zvláštního pocitu, protože stojíte prakticky na konci auta a přitom otvíráte přední dveře a vlastně jediné dveře začínající hned za přední nápravou. Jde o jeden z těch momentů, kdy si uvědomíte miniaturní rozměry autíčka.

 

Poznávací znak, vysoce-pevnostní rám Tridion obepínající vzpomínané dveře je tradičně odčleněný jinou barvou. V našem případě šlo o něco méně výraznou barevnou kombinaci než u předešlého Smartu, pořád však jde o opravdu atraktivní a v současnosti trendy bílo-černou kombinaci. Při pohledu na profil prcka máte pocit, že auto dokážete obepnout roztaženýma rukama, a od reality nejsme až tak daleko. Zadní partie počítají s oválnými koncovými světly s pěknou grafikou. Další odlišnost, i když ne hned do oka bijící, evidujeme při jiném řešení dveří u nákladního prostoru, tedy jestli je dveřmi můžeme vůbec nazvat (spíše ne). Na rozdíl od většího bratra má dveře kufru rozdělené na dvě části, kde nejprve otevřete horní prosklenou část a následně podle potřeby otevřete i tu spodní. Tuto skutečnost oceníte a zároveň využijete zejména v momentě, když chcete jen něco rychle hodit do kufru. I když to zní místy i tentokrát celkem neuvěřitelně, opět byl náš exemplář obutý do opravdu velkých a stylových botiček - 16" palcové disky s efektním dvojbarevným vyhotovením a tenké pneumatiky o rozměrech 185/50 vepředu a 205/45 vzadu. Už tradičně jsou obě nápravy úplně v rozích karoserie (vlastně, jinde být ani nemohli), díky čemuž vozidlo nedisponuje prakticky žádnými převisy.

 

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

 

Rozměrově jde v podstatě o shodné míry jako u většího ForFour, to však pochopitelně neplatí o délce, kterou celkově ovlivňuje rozvor kratší o 621 milimetrů (1873mm) - 2695 mm x 1663 x 1555 mm. Zevnějšek se všeobecně nese ve stylovém duchu, který nabízí širokou škálu individualizace, přičemž počítá s vícerými zajímavý detaily. Možná se už budu opakovat, ale znovu bych vypíchl příjemný prvek, kterým je přivítání vozidlem po tom, co ho z dálky odemknete - trojice bodových ledek efektně rozsvítí výplň předních světel. Na rozdíl od množství městských vozidel Smart nevypadá nudně, stroze nebo lacině, právě naopak v interiéru to platí minimálně dvojnásob. 

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

 

Interiér

Vnitřek námi testovaného exempláře byl prakticky totožný a zároveň diametrálně odlišný s tím nedávným. Všechno je to o úhlu pohledu. První co vás udeří do očí je bílá, tedy bílo-modrá kombinace. Ta je standardní pro linii Proxy, kterou byl smart vybavený. Po otevření dveří tak přichází další překvapující moment, jelikož interiér je svým světlým doslova bílým vyhotovením něčím netypickým a zajímavým. Trvá několik dní, než vás docílená čistota a opticky zvětšený prostor nepřestane fascinovat. Nehledě na tuto barevnou senzaci je vnitřní design shodný s větším ForFour, proto ho dopodrobna představovat už nemusím. Nechybí tak látkové čalounění, netradičně protáhlé i po celé palubní desce kolem vztyčujících se výdechů klimatizace v zajímavém, otočném vyhotovení, nebo kůží obtáhnutý multifunkční volant, který výborně padne do ruk. Všechno potřebné má řidič díky němu po ruce, a to jak už intuitivní ovládání palubního počítače, rádia nebo tempomatu.

 

Přístrojová deska řidiče se skládá z jednoduchého půloblouku s hlavním budíkem shodného tvaru, jehož tachometr s řídkým cejchováním do 160km/h je příjemně podsvícený a výborně čitelný. Uvnitř tachometru najdeme opět mnou chválený počítač s výbornou grafikou a trendy animacemi. Zajímavě je podávaný především údaj o aktuální spotřebě za posledních 15 minut jízdy prostřednictvím grafu. Otáčkoměr je položkou v rámci příplatkové výbavy a jestli si za něj připlatíte, umístí vám ho zároveň s analogovými hodinami do rohu k levému A-sloupku. Ze středového panelu se vztyčuje vyčnívající konzole multimediálního systému s lesklým povrchem, jednoduchým 3,5" displejem a nezákladnějšími ovladači. Pod panelem najdeme část věnovanou ventilaci a klimatizaci, jejíž obsluha spočívá ve stylovém posuvníku. Není žádným tajemstvím, že Smart pochází z dvojčat a ve Francii má bratrskou podobu, Renault Twingo. Obě vozidla prakticky vyhází ze schodného základu, přičemž v interiéru to prozrazuje kůží potažená řadící páka z dílny Renaultu. Jestli mám být upřímný, stejně jako exteriér, i interiér působí nad míru hodnotně v porovnání s Twingem je cítit, že Smart spadá pod křídla Mercedesu, respektive koncernu Dailmer. Kvalita zpracování a ergonomie je opravdu na vysoké úrovni, a jestli k tomu připočteme stylový, hravá a hlavně barevný podtón, něco podobného budete  mezi vozidly této kategorie hledat asi marně.

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

 

Interiér je opravdu prostorný, ale určitou dobu mi trvalo, než jsem si našel ideální posed za volantem (možná proto, že jsem přesedal z X5-ky), navíc, během jízdy jsem měl kvůli vskutku blízko sebe umístěné trojici pedálů problém, že se mi občas nešťastně potkali boty. Sedadla jsou vcelku pohodlné, s dobrým bočním vedením a funkcí vyhřívání. Výhled z vozidla je opravdu dobrý, k celkovému provzdušnění interiéru významně dopomáhá panoramatická střecha. Co určitě nezažijete v žádném jiném vozidle je skutečnost, že jednoduchým natáhnutím ruky se dostanete do nákladního prostoru, který od posádky dělí jen malá přepážka. Dokonce, pokud si otevřete horní část dvěří kufru, s nataženou rukou dokážete nahradit parkovací senzory a při couvání jednoznačně odměříte vzdálenost od překážky.

 

Samotný nákladní prostor počítá s objemem 190 litrů a poměrně vysoko položeným dnem. Pod nímž se totiž nachází tříválcový motor. Ten od nákladu dělí hrubé čalouněné a tlumící plátno, a následný kryt, který drží 6 šroubů. Tím pádem je proto přední nosík auta tak nějak prázdný, věci si tam však neodložíte. Přední panel odjistíte dvěma pojistkami a potom, jak ho odděláte, zůstane vám plast v rukách, který je zavěšený jen na dvou popruzích. Celý proces je trochu komplikovanější, ale k jeho uskutečnění dojde jen v případě, když chcete dolít potřební kapaliny. Na závěr vnitřní výbavy nesmím zapomenout na nejmodernější technologie a funkce, kterými byl náš exemplář vybavený. Smart disponoval (vypínatelným) Start-stop systémem, parkovacími senzory, asistentem brzdění (užitečné při rozjíždění/parkování v kopci), asistentem udržování v jízdním pruhu, indikátorem řazení, výstrahou při malém odstupu nebo dešťovým a světelným senzorem a elektrickými venkovními zrcátky.

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)

 

Motor & Jízda

Do ruk se nám opět dostala zlatá střední cesta z nabízených motorizací, tedy exemplář, který byl poháněný atmosferickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW / 71 koní a kroutícím momentu 91 N.m. Agregát je už tradičně umístěný pod podlahou nákladního prostoru, což ve Smartu pro dva ve výsledku znamená to, že sedíte přímo před ním. Netradiční koncepce ve svém segmentu, neboť motor umístěný vzadu a pohon zadní nápravy , nás neobešel ani tentokrát. Ruku v ruce s velikostí autíčka a architekturou tříválce jde i větší hlučnost v interiéru a citelné vibrování při stání na volno-běhu (pokud není zrovna aktivovaný start-stop systém). Na druhou stranu, vnitřní odhlučnění je na to, že sedíte v podstatě spolu s motorem v jednom malém prostoru opravdu na úrovni a přijatelné. Navíc, po několika denním jezdění o něco větší hluk přestanete absolutně vnímat, zejména jak se motor zahřeje na ideální teplotu.

 

Výkon malému Smartíku nadmíru stačí. Jsou však momenty, kdy si s řadící pákou 5stupňové manuální převodovky musíte víc pohrát, aby jste zamezili ztrátě síly. V městské džungli je litrové ForTwo čiperné a akční, až však dojde na větší stoupání, motor se rychle zadýchá, až dech začne pomalu ztrácet, proto jste nejednou přinuceni podřadit až na dvojku, respektive vám někdy dané (poměrně dlouhé) převody přivolají dilema, co zařadit. Opět se tak dostávám k minulému ForFour, kde jsem se zmínil o tom, že i když je řazení přesné a manuály mám rád, místo manuálu bych tady možná spíš pokukoval po šestistupňové dvouspojkové automatické převodovce, která mezitím přišla na trh

 

Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
 
Největším trumfem ForTwo je nepochybně manévrovatelnost, obratnost a pohyb v městském světě. Kvůli několika centimetrovému nárůstu délky vůči předchůdci není už kolmé parkování u cesty tak jednoznačné, popravdě, jestli se o to pokusíte, tak musíte jemně přejet na chodník, čímž se však nic závažného nestane. Parkování je kapitola sama o sobě, díky miniaturním rozměrům a faktu, že přední kola kola můžete vytočit díky tomu, že jim motor vepředu nepřekáží, podstatně více, jste svědky bezkonkurenčních manévrů. A potom je tu u městských vozidel tolik omílaný poloměr otáčení, nímž Smart ForTwo knockoutuje konkurenci s nadhledem. Hodnota 6,95 metru dělá totiž z drobečka rekordmana. Pokud se pokusíte poprvé o dané otočení, místy tomu až nevěříte, přičemž se vám vnukne myšlenka, jestli se zadní kolo, kolem kterého se otáčíte, při takovém úhlu nemůže nějak "vykloubit". S parkováním si tak i navzdory místy většímu ručkování po volantu neděláte absolutně žádné starosti, jelikož nejednou využijete opravdu extrémně malého prostoru na zaparkování. 
 
Komfort jízdy je o poznání odlišný od delší verze. Odpružení je poměrně měkké, a díky tomu je celkový komfort během jízdy velmi dobrý, ale miniaturní rozvor, a vlastně rozměry auta jako takového, prostě nemáte jak oklamat, a při jakýchkoliv větších nerovnostech nebo retardérech dají o sobě vědět. Na kvalitním povrchu a při vyšších, mimo-městských rychlostech, je jízda, nehledě na respekt vůči jiným autům velmi pohodlná a stejně i odhlučnění interiéru vůči okolnímu prostředí je na celkové rozměry a použitě bezrámové dveře dobré. Týdenní ježdění mi vykazoval průměrnou spotřebu 6,2 l/100 km. Tato hodnost zprvu upoutá větší pozornost, zejména jak se bavíme o nejmenším vozidle na trhu s malinkým tříválcem a papírovými hodnotami 4,2 l/100 km. Dodat však musím, že jde o výsledek odrážející 7 denní ježdění výhradně po městských komunikacích, čímž se situace značně mění. Během chladných dní může denní spotřeba ve městě přesáhnout i 7,5 litru, naopak, dá se dosáhnout klidně i 5,5 litrů. Mimo města a městských obchvatů zkonzumuje dvoudveřový Smart přibližně 5 litrů, zatímco při dlouhém dálničním tempu okolo 120 km/h si ForTwo řekne o 7 a více litrů. Palivová nádrž počítá s objemem 35 litrů.
 
Smart ForTwo: Vítěz v městské džungli (Test)
 
Závěr
Smart ForTwo na našem trhu začíná s cenovkou něco málo přeš 270 tisíc korun. Za to dostanete vozidlo, které ve městě nezná konkurenci mezi automobily stojícími na čtyřech kolech. Dostanete se tam, kam se běžným autem nedostanete. Zaparkujete prakticky všude, kde se podíváte a kde najdete malinké místečko v jiném případě jinak pro parkování nedosažitelné. Otočíte se prakticky okolo krytu kanálu, jestli by jste náhodou s ForTwo vjeli přes hlavní vchod do nákupního centra, kompetentním by chvíli trvalo, než by zjistili, že tam Smart nepatří. Nebo patří? Náš Smartík koštoval přibližně 430 tisíc korun, co už není vzhledem k velikosti zdaleka málo. Smart ForTwo je však luxusní městské žihadlo, které svým zpracováním, kvalitou, výbavou, vystupováním a celkovým šarmem vyniká ze šedého průměru. A abych opět nezapomněl, cena zahrnuje i 6. letý bezplatný servis, což je v dané třídě raritou.
 
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.