Nejprve se Kevin Feige zbavil Ika Perlmuttera, později se zbavil i kreativní rady dohlížející na MCU a nyní se zdá, že mu nic nestojí v cestě za budováním světa, jaký chce a s lidmi, s kterými chce.
V posledních dnech se toho v Marvelu událo docela dost. Výrazná restrukturalizace na nejvyšší úrovni znamenala mnoho, a zároveň nic. Zatímco totiž pocítíme změny, které se v uplynulých dnech a týdnech v Marvel Studios udály, uběhne možná i pár let, respektive množství měsíců. Celé to začalo tím, že si Kevin Feige dupl a postěžoval se Bobovi Igerovi, CEO Disney, který plní funkci již 10 let, přičemž to potrvá ještě minimálně do června 2018. Vzhledem k tomu, že za těch 10 let Disney odkoupilo Pixar, Marvel i Lucasfilm, přičemž vydělalo miliardy dolarů, bude asi prodloužení kontraktu v případě Igerova zájmu jen formalitou. Iger Kevina Feiga, hlavu Marvel Studios, vyslyšel. Feige požadoval, aby po 7 letech vlády Ika Perlmuttera dostal konečně svobodu on a jeho nejbližší společníci a poradci tvořící MCU.
Popořádku: Ike Perlmutter prodal práva Marvel Entertainment v hodnotě 4 miliard eur (stejnou částku zaplatilo Disney i za Lucasfilm). Nebýt Perlmuttera, Marvel by docela možná dnes nefungoval tak, jak funguje, respektive by neexistoval vůbec, natož aby nevydělával miliardy dolarů každý rok. Perlmutter tedy prodal práva Disney, za což si ale vyžádal post jakéhosi kreativního ředitele MCU, mermomocí totiž chtěl ovládat to, jak budou filmy vypadat. To se mu dařilo dělat až dosud. Jeho arogance, přímo chorobné šetření peněz (problém mu nedělalo přeobsazování postav či výměna tuh v propiskách místo kupování nových atd.), Snaha o seškrtání rozpočtů a tím pádem i zásahy do scénáře a mnohé další věci vyústily ve Feigovo ultimátum. Buď se on a jeho tým bude zpovídat někomu jinému, nebo Feige prostě Marvel opustí. Jen velmi nerozumný člověk by nechal odejít muže, který vám vydělal miliardy dolarů a udržuje pohromadě největší filmový vesmír v Hollywoodu vůbec.
Již od roku 2009 se tedy šéf Marvel Studios, Kevin Feige, stejně jako nynější šéf televizní divize, Jeph Loeb, zodpovídali Ikovi Perlmutterovi. To se ale mění, tedy, minimálně pro Kevina Feiga. Ike byl tvrdý šéf, který to zaměstnancům rozhodně neulehčoval, držel nad nimi přísnou ruku, udával mantinely a rozhodně se s ním nepracovalo snadno. Feige, producent každého filmu z MCU, kreativní mozek Marvel Studios, se postaral o to, aby filmová divize prošla zpod kontroly Perlmuttera pod drobnohled Alana Horna, předsedy Walt Disney Studios. Ten zároveň dohlíží na Pixar, Walt Disney Animation Studios, Lucasfilm či Walt Disney Pictures. O něm je známo, že stejně jako na tržby se dívá i na kvalitu „svých“ projektů a dopřává tvůrcům dost kreativního prostoru. Jinými slovy, už by se nemělo dít to, co s Edgarem Wrightem. Ike Perlmutter tedy bude mít na starosti televizní divizi, která až na Agenty S.H.I.E.L.Du a Agenta Cartera plně přechází na Netflix (díky bohu za to), kde se postupně bude tvořit minisérie The Defenders. Více o seriálových projektech Marvelu se dočtete zde. Kevin Feige (na rozdíl od Pelmuttera) údajně není velkým fanouškem crossoverů mezi filmy a seriály, a tak je docela možné, že fakt, že se tyto dvě divize od sebe eminentně odčlenili, „dopomůže“ k tomu, že Daredevila či Punishera tak brzy na stříbrném plátně neuvidíme, pokud vůbec.
Takže, Feige se zbavil Perlmuttera, ovšem, to nebylo všechno. Aktuálně se částečně rozpustila i kreativní rada, jejímiž členy jsou/byli Alan Fine (ten přišel do společnosti společně s Perlmutterem z hračkářské firmy Toy Biz, jejíž obchod s Marvel Comics celou společnost vlastně zachránil, o tom se ale více dočtete zde), Brian Michael Bendis (komiksový autor), Dan Buckley (šéf komiksového nakladatelství Marvel Comics) a Joe Quesada (kdysi šéfredaktor Marvel Comics, dnes kreativní ředitel Marvel Enterprises). Tato skupina, stejně jako Perlmutter, stála nad Feigem a mohla dělat výrazné změny v scénářích filmů. Teď, když už může Kevin Feige jednat na vlastní pěst (na blízku mu ale budou jeho asistenti Louis D'Esposito a Victoria Alonso), zpovídat se bude výlučně Alanu Hornovi, a klidně si už může natočit několik ženských superhrdinských filmů. Perlmutter byl toho názoru, že takový snímek by v kinech neuspěl, a proto jsme se nikdy nedočkali sólovky pro Black Widow. V tomto případě bych s tímto pánem ale souhlasil. Skutečně na dvě hodiny s Black Widow zvědavý nejsem.
Kevin Feige, Victoria Alonso a Louis D’Esposito
Pro MCU to znamená volnější ruce jak pro Kevina Feiga, tak i pro scénáristy či režiséry (snad). Vzhledem k tomu, že Civil War se již dotočili a pre-produkce pro Doctor Strange už vlastně končí, nejvíce se možné změny budou mít šanci projevit při Guardians of the Galaxy 2, což hraje do karet režisérovi a scénáristovi Jamesovi Gunnovi, který si větší volnost rozhodně užije. Bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine, zejména, co se herců a jejich smluv týká (na ty se podíváme v dalším díle ze Světa Marvelu). Spíše než na filmech a celkové produkci si totiž změn všimneme v přístupu herců. Pravděpodobně se budou upravovat smlouvy a zvyšovat platy, doufáme, že tentokrát se o to ale nebude muset starat Robert Downey Jr. On sám vydělává desítky milionů dolarů (například za účast v Civil War shrábne 40 milionů plus bonusy), ale například takový Chris Hemsworth, Chris Evans či Scarlett Johansson hodně peněz rozhodně na šecích nevidí. Minimálně tomu tak bylo do Avengers 2, kdy se Downey vložil do věci a vyjednal svým parťákům větší honoráře. Co myslíte vy, pocítíme výrazné změny v MCU, nebo se toho hodně pro diváka a nezištného fanouška filmu příliš nezmění? V každém případě, sledujte nás i nadále. Něco mi říká, že toto není poslední zpráva či novinka o změnách v Marvel Studios.
Na závěr slušná infografika o tom, kdo kolik shrábl za Avengers 1