Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
23. ledna 2017 10:40
Čas čtení 0:00
Samuel Majdek

I ty si vždy v obchodě vybereš tu nejpomalejší pokladnu? Tady je 5 rad, jak se tomu vyhnout

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Zákon schválnosti funguje i při nakupování.

Starý známý příběh. V obchodě v rychlosti nakoupíš to, co potřebuješ a přes uličky se prodíráš k pokladnám. U každé je dlouhá řada a ty tak musíš udělat to správné rozhodnutí, kam se zařadit. Jde o velmi důležité rozhodnutí, jelikož spěcháš a chceš být z obchodu venku co nejrychleji. Kráčeje okolo postávajících lidí očima důkladně skenuješ situaci a přemýšlíš: „Postavím se za tu paní v růžovém nebo raději vedle?“ Volíš druhou možnost. Po pár minutách paní v růžovém opouští obchod a v tvém řadě jsou před tebou stále dva zákazníci. Tlak stoupá na dvě stě, na tři sta a v hlavě ti běží jediná myšlenka: „Proč si do prdele právě já vždy vyberu tu nejpomalejší pokladnu?“ Odborníci tvrdí, že se tomu dá vyhnout. Pojďme se společně podívat, jak.

I ty si vždy v obchodě vybereš tu nejpomalejší pokladnu? Tady je 5 rad, jak se tomu vyhnout
Zdroj: David Shankbone

Jací lidé stojí před tebou?

Někdy nehraje roli počet lidí čekajících v řadě ale spíše to, co je to za lidi a jaký je obsah jejich nákupního košíku. To znamená, že jsou situace, kdy můžeš být v delší řadě vybaven rychleji než v tom, kde čeká méně lidí. Nemáme nic proti starším lidem, ale je pravděpodobné, že jim platba či balení zboží do tašek nejde tak svižně jako mladším ročníkům. Proto postavit se za tři důchodkyně nemusí být právě ta nejlepší volba.

Obsah košíku

 

Je lepší postavit se do řady, ve které mají zákazníci málo položek nebo za někoho s plným košíkem? Většina by asi zvolila první volbu, ale opak je pravdou. Matematik Dan Meyer tvrdí, že každý zákazník potřebuje určitý čas na vyřízení bez ohledu na to, kolik položek má v košíku. Jde o pozdravení, uložení nákupu do tašky, platbu a rozloučení. Celý tento proces podle výzkumu zabere v průměru 41 sekund. Proto postavit se za osobu s větším nákupem může být efektivnější než za několik lidí s malým počtem položek, jelikož každý z nich musí absolvovat výše zmíněný proces. Celý matematický model, který se věnuje této problematice, najdeš zde.

I ty si vždy v obchodě vybereš tu nejpomalejší pokladnu? Tady je 5 rad, jak se tomu vyhnout
Zdroj: Dan Meyer

Kteří prodavači jsou nejrychlejší?

   

Odborník jménem Robert Samuel, zakladatel společnosti, která za tebe vystojí řadu (ano, i něco takového ve světě existuje) pro New York Times prozradil, že raději při nákupech preferuje prodavačky. Ne, že by to mužům nešlo, ale ženy podle něj za pokladnou pracují efektivněji. Každopádně se toto pravidlo nelze zobecnit, jelikož rychlost ovlivňují i další faktory jako například to, jak se v daný den prodavač či prodavačka vyspala nebo to, kolik let praxe už má za sebou a tak zná kódy ovoce, zeleniny či pečiva nazpaměť.

Samoobslužné pokladny

 

To, co je v zahraničí zcela běžná věc, se pomalu ale jistě rozjíždí i v našich končinách. Pokud obchod, ve kterém nakupuješ, disponuje samoobslužnými pokladnami, využij je. Rozumíme, že někteří lidé mohou mít před těmito moderními mašinami respekt, ale po pár nákupech zrealizovaných přes samoobslužné pokladny si člověk zvykne. Urychlíš tak svůj nákup a dokonce tě tato role chvilkového pokladníka možná bude dokonce i bavit. Problém nastává, když kupuješ alkohol. Ten musí přijít schválit některý ze zaměstnanců a někdy se stává, že nikdo kompetentní není zrovna nablízku.

Uklidni se

 

I toto je jedno z řešení. Ačkoli to může znít drsně, chyba nemusí být vždy jen v obchodě, lidech stojících v řadě či v pomalých prodavačích, ale právě v tobě. Podle výzkumu lidé čekající ve frontách dokážou zveličit čas čekání až o 36%. Možná někdy proto stačí jen trochu pozitivního myšlení a problém je vyřešen. Pokud i přesto začneš zuřit, uvědom si, že na vině možná není pomalá prodavačka ale majitel provozu, který šetří náklady a provoz je personálně poddimenzován.

Takové „utrpení“ už určitě zažil každý z nás ...

Domů
Sdílet
Diskuse