Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
20. dubna 2017 18:50
Čas čtení 0:00
Matúš Moravčík

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně

TECH
Uložit Uložené

Na tom, co lajkuješ nebo komentuješ, záleží víc, než si možná myslíš.

Stalo se ti už, že jsi při listování mezi novými příspěvky zpozoroval pozoruhodně přesnou reklamu? Ne, nejde o náhodu a dokonce ani o žádnou magii.
 
Naše online aktivita nezůstává zaznamenána pouze v historii internetového prohlížeče. Aby sociální sítě jako Facebook, Instagram a další populární webové destinace dokázaly prodávat efektivní reklamní prostor, musí nejprve zjistit potřeby a zájem uživatelů, na které má být reklama výrobku či služby jejich klienta zaměřena. A tím uživatelem je každý, kdo se v nich zaregistruje, čili my.

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: www.pexels.com

Pokud chtějí tedy vydělávat prostřednictvím prodávání online reklamy, tak to aniž by věděli, co nás zajímá, nepůjde. Proto nás chtějí znát lépe, než nás zná okruh našich nejbližších kamarádů. A aby se jim něco takového podařilo, jádro úspěchu spočívá v nepřetržitém sledování, zaznamenávání a také ve vyhodnocování našich činností, ať už na nich děláme cokoliv.
 
Ať už tedy lajkujeme fotografii, komentujeme video, dopodrobna vyplňujeme náš osobní profil nebo jsme se rozhodli sledovat nové příspěvky od specifické FB stránky pro fanoušky, která nás zajímá, v každém jednom případě odhalujeme sofistikovaným systémem jak svou povahu, tak i celou řadu dalších věcí, které nás určitým způsobem charakterizují.
 
„Facebook disponuje schopností sledovat, co děláme, když jsme online, a vidět, jaké aplikace máme momentálně zapnuté, i když samotnou sociální síť v té chvíli aktivně nepoužíváme.“

Čím více nás sociální síť poznává, tím lépe umí pak zacílit reklamní kampaně jejích klientů. A čím jsou cílenější, tím jsou - logicky - efektivnější, čili pomáhají s dosahováním lepšího prodeje obou stran. Kde však tyto osobní informace najdeme a co všechno s nimi lze dělat?
 
„Když jsi přihlášen, síť může například virtuálně vidět jinou web stránku, kterou navštívíš. A i když nejsi zrovna přihlášen, Facebok ví opravdu hodně o tvém surfování: Zjistí to při každé návštěvě webu, kde je umístěno like nebo share tlačítko.“

Facebook ví, co máš rád a také to, co tě zajímá

Facebook denně používají téměř dvě miliardy lidí po celém světě a nejzajímavější na tom celém je, že tyto již dnes obludná čísla neustále rostou do stále vyšších úrovní, což zároveň znamená stále lepší výdělky. A jelikož tak roste i odpovědnost, sociální síť zpřístupnila šikovný nástroj pro každého, komu využívání našich online profilů na prodej reklamy nedá spát.

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: Facebook

Speciální webová stránka nabízí hned několik užitečných a praktických nástrojů, prostřednictvím kterých si umíme jak upravit naše aktuální preference či zájmy, tak i preventivně zablokovat témata, která nám jednoduše příliš nevoní. A na jak dlouho? Facebook tvrdí, že máme k dispozici tři možnosti.

První jsou 3 měsíce, druhou půl roku a tou poslední je možnost natrvalo, ale až tak doslova to prý neplatí. „Reklamy na tato témata se vám nadále mohou zobrazit, ale vaše odezva bude použita na zlepšení reklam, které se vám zobrazují. Počet reklam, které uvidíte, se tím nezmění.“

Naše zájmy v kategoriích

Jak je vidět na níže uvedeném screenshotu, zájmy každého uživatele Facebooku jsou roztříděny do několika důležitých kategorií, které se dají ještě dodatečně upravovat. Pokud tam máte něco, co na vás příliš nesedí, stačí stisknout tlačítko X v pravém horním rohu obrázku a je po nedorozumění. Přestože je v úvahu bráno několik zdrojů dat, občas se může mezi zálibami objevit téma, ke kterému příliš neinklinujeme.

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: Facebook

Do jednotlivých kategorií jsou však rozděleni i samotní uživatelé, nejen jejich zájmy.
 
Síť nás postupem času na základě online aktivit poznává a to jí umožňuje přiřazovat k našemu profilu určité značky (jakási ucelená kategorizace), které pomohou zájemcům o lukrativní reklamní prostor s výběrem vhodné skupiny potenciálních zákazníků. Pokud vás tedy zajímají smartphony a elektromobily, Facebook o tom už s největší pravděpodobností , proto se vám zobrazují reklamy, které určitým způsobem zapadají do zmíněných oblastí technologické sféry a vy na ně s radostí klikáte.
 
Nakonec skončíte buď v e-shopu, nebo přímo na webu výrobce, kde se vám něco z portfolia s poměrně slušnou pravděpodobností zalíbí až tak, že nebude příliš dlouho otálet s proniknutím po nákupním košíku. A o tom to celé je.

Vlevo jsou požadavky klienta Facebooku, vpravo profil ideální cílové skupiny

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: Facebook

Nejdříve nás poznají, potom zacílí správný tržní segment a následně před našima očima přímo v prostředí sociální sítě zobrazí produkt, nad kterým jsme zřejmě poslední dny přemýšleli. Občas se ale může stát, že ani tak vysoce sofistikované reklamní systémy nejsou bez chyby.

Co Facebook tedy všechno zajímá?

  • lokalita
  • věk
  • generace
  • pohlaví
  • jazyk
  • úroveň vzdělání
  • škola
  • etnické zařazení
  • příjem a majetek
  • vlastnění nemovitosti a typ
  • hodnota domu
  • rozloha domu
  • rok postavení domu
  • včetně dalších 83 položek


Instagram a ani Google nejsou výjimkou

U Instagramu, který v podstatě patří pod křídla Facebooku, funguje prodávání reklamy velmi podobným způsobem. Systém používáním sociální sítě vytváří a neustále aktualizuje profily lidí, kteří se v ní rozhodnou zaregistrovat, díky čemuž ji dokáže zacílit s citelně efektivnějším výsledkem, než když takovou analýzu nedělá vůbec a vše trefuje pouze od oka. Získané osobní informace jsou navíc sdíleny mezi oběma sítěmi.

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: pixabay.com

Podobné praktiky má už léta i gigant Google, jehož příjmy tvoří i peníze z prodeje online reklamy. Tu najdeme buď na webu některé z jeho internetových služeb, nebo na zcela cizích stránkách. Musí však splňovat striktní pravidla a být registrovány v reklamním systému giganta, který známe pod názvem AdSense.

Místo sítě vyhledávač

Sociální síť tentokrát nahradil internetový vyhledávač a náš Google účet. Pokud se jeden den na internetu poohlížíme po novém laptopu, ten další se nám může během surfování po oblíbených web stránkách zobrazit na míru šitá nabídka některého e-shopu, případně kamenného obchodu z našeho okolí, protože vědí, co právě chceme. To jistě platí o sledování videí na YouTube nebo psaní e-mailu prostřednictvím webového rozhraní Gmailu, kde se občas taková „inteligentní“ reklama také zobrazí.
 
A ano, i v tomto případě máme k dispozici přehledné nastavení s možnostmi přizpůsobení cílení reklam podle našich preferencí. A pokud chcete mít pod kontrolou vaši komplexní online aktivitu, kterou Google nepřetržitě zaznamenává, určitě zamiřte na tento web, kde najdete asi vše důležité včetně příležitosti manipulovat s nasbíranými informacemi.

Co všechno sociální sítě vědí o uživatelích? Facebook nás zná až tak dobře, že se vám z toho může udělat špatně
Zdroj: Google

Dá se sběru osobních informací vyhnout?

Ale samozřejmě stačí nepoužívat ani jednu sociální síť či internetové služby od Googlu (místo jeho vyhledávače zkus DuckDuckGo), a měli byste být v „bezpečí“. Pak už ale můžete rovnou odejít žít do jeskyně, protože si něco takového neumím v současné digitální éře absolutně představit. Pokud nejsou tyto osobní informace zneužívané nebo ilegálně prodávané třetí straně, nemusíme mít žádné obavy. Naše záliby i tak, tedy až na pár mimořádně zvědavých byznysmenů, nikoho nezajímají.

Domů
Sdílet
Diskuse