Foley je unikátní umělecká disciplína zabývající se reprodukcí zvuků na filmová plátna.
Foley je ve filmařském průmyslu velmi známá disciplína. Jde o reprodukci každodenních zvuků na filmová plátna, aby filmy vypadaly přirozeněji a zvuková stopa byla kvalitnější. Nejlepší Foley umělce poznáš jednoduše tak, že ani nezjistíš, jestli tam byly zvuky přidávány někde ve studiu. Už ses určitě stihl zamyslet nad tím, jak je možné, že zvukové efekty zůstanou při změně dabingu nedotčené. Je to právě díky těmto lidem, kteří přidávají zvukové efekty v postprodukci, a tak jsou schopni do různých zemí dodat samostatně stopy efektů a hlasů.
Průkopníkem a vynálezcem metody byl Jack Donovan Foley, který začal v roce 1914 pracovat pro Universal. Stál při přechodu z němých filmů na ozvučené, a proto se jeho technika stala nevyhnutelnou. Zvukaři ještě nedokázali zachytit více než jen dialog, ale v té chvíli nastoupil Foley. Ten přidal svými efekty ve studiu snímku „šmrnc“ a ve své práci pokračoval až do roku 1967, kdy zemřel. Základní postupy z jeho éry se používají dodnes.
Práce těchto lidí je nedoceněná, a málokdy můžeme vidět, že by sbírali velká ocenění. No po zhlédnutí kratšího dokumentu níže pochopíš, jak důležitou a zajímavou roli v tvůrčím procesu hrají. Skrz video tě budou doprovázet „zvukoví umělci“ jako Gary Hecker (300, Nespoutaný Django), Dawn Lunsford (The Hunger Games, Transformers) a Alicia Stevenson (The Hunger Games, X-Men, Transformers).
Samotní „Foley umělci“ hovoří o tom, že vybírat zvuky z knihovny není příliš originální. Tyto efekty již byly často použity při jiných filmech a někdy prostě nemůžeš najít zvuk perfektně zapadající do atmosféry filmu. Nebo si dokážeš představit, že by pětiletému děvčátku „klapaly“ boty stejně jako Hulkovi?