Experimentální výuka se uchytila.
Klasický způsob vyučování nevyhovuje vícero žákům, hlavně v dobách, kdy lze leccos vygooglovat a klasické memorování nijak neumožňuje žákům pracovat na sobě jako osobnosti nebo co nejlépe se připravit na kariéru. Často se totiž stává, že studenti vkročí do reality pracovního života nepřipraveni. Rostou proto požadavky i poptávka po jiných metodách vyučování a úspěchem je i to, když se je podaří zapracovat byť jen částečně.
Experimentální výuka se uchytila i u nás, konkrétně na pražském gymnáziu Na Zatlance. Funguje tam program ALT, úspěšně se podařilo otevřít alternativní třídu.
„V 21. století je definice toho, co je klasické vzdělání, jiná než předtím. Stále je v rámci něj nutný všeobecný přehled, ale svět se významně mění a mění se i trh práce. Zaměstnavatelé vyžadují i takzvané soft skills a klade se důraz na praxi uchazečů,“ uvádí se v dokumentu programu ALT. Objevuje se proto potřeba doplnit proces vzdělávání například o rozvoj osobnosti či schopnosti obstát v praxi.
„Jedním z hlavních cílů programu ALT je zaměřit se na získání kompetencí potřebných pro 21. století,“ doplňuje program. Nimi jsou nejen zmíněný rozvoj osobnosti, ale i vytváření si vlastních názorů na základě zkušeností, rozvoj kritického myšlení či spolupráce žáků i učitelů tak, aby pedagog nebyl v nadřazené, ale rovnocenné poloze. To zároveň vede k přirozenému respektu, který je u klasického vyučování je spíše vynucený.
„Tady nás učitelé respektují, tykáme si s nimi, čehož si cením. Sice to může někoho zarazit, ale respekt k učitelům zde není vynucený,“ řekla pro portál iDNES.cz Magdaléna, která chodí do třídy s kloboukem na hlavě. Standardně by byla zřejmě požádána nebo donucena dát si pokrývku hlavy dolů. Její spolužák se zas v třídě pohybuje bos, i to je zde totiž možné. Důležitější než to, co má člověk na sobě, jsou totiž jeho názory, schopnost diskutovat a pracovat na sobě.
Takový program je určen pro přirozeně zvědavé studenty. Učení pro ně není nepříjemná povinnost, ale spíše radost. Studenti by měli být tolerantní, odvážní, tvořiví, ochotní spolupracovat s jinými a mít pozitivní přístup k světu. „Nechoďte na ALT jen proto, že nabízí něco jiného. Přemýšlejte nad tím, zda je vhodně jiný i pro vás,“ doplňuje dokument o ALT. Zároveň dodává, že tento program není konkurencí pro klasické třídy na gymnáziu, ale spíše je doplňuje.
Učení probíhá ve smysluplných a tematicky provázaných celcích či blocích. Hlavními jsou Kultura a společnost a Přírodní vědy. S nimi je však propojen například dějepis, literatura či fyzika a chemie. Samostatně je doplňují jazyky a matematika. Dalším celkem je Tvorba v propojení s hudební či výtvarnou výchovou. Mezi mimořádně zajímavé předměty se řadí například dobrovolnictví či expedice. Velký důraz se však klade na již tolikrát zmiňovaný rozvoj osobnosti, sociální dovednosti, kritické myšlení a kreativitu, nechybí debata o kariérním směřování.
Když už je vyučování nastaveno kreativnějším způsobem, podobné očekávání panují i na poli hodnocení. A to rozhodně není klasické. Nejprve budou předměty a bloky probíhat v časově vymezených obdobích, poté následuje „zkouškové“. „Mnohem důležitější než známky bude po celou dobu poskytování bezprostřední zpětné vazby tak, aby se každý student mohl rozvíjet svým tempem,“ popisuje program. Hodnocení má probíhat také pomocí individuální konzultace.
Pro rok 2017/2018 bylo možné přijmout 30 žáků, ale podle iDNES.cz se plánuje otevřít i další ročník. Zajímavostí je, že studenti si mohou udělat přestávku, kdy sami uznají za vhodné, jednotlivé hodiny si tak regulují v podstatě sami. Hlavním cílem tohoto programu je podporovat studenty, aby se z nich staly sebevědomé osobnosti, které ale respektují druhé.