Začátkem podzimního semestru spustí Masarykova univerzita v Brně nový předmět, který bude věnován české hře Kingdom Come: Deliverance. Vědce zaujala snaha autorů o realismus, k titulu však mají i své výhrady.
Tuzemská hra Kingdom Come: Deliverance na sebe nepřestává poutat pozornost. Nový titul od týmu českých vývojářů z Warhorse Studios je na trhu teprve pár týdnů, ale už má na kontě řadu nemalých úspěchů, ke kterým si právě nyní zřejmě může připsat další. Během prvního týdne se hry celosvětově prodalo přes jeden milion kusů, řada hráčů i kritiků chválí mimořádné kvality titulu a aby toho nebylo málo, zájem o tento počin je tak velký, že si jej nemohl nevšimnout ani jeden z vědeckých týmů Masarykovi univerzity (MU), který se hru rozhodl zařadit do školní výuky.
Hra Kingdom Come je zasazena do Českých zemí roku 1403, tedy do doby vlády Václava IV. a jeho nevlastního bratra Zikmunda Lucemburského. A právě tímto obdobím se zabývá i skupina badatelů, které autoři populárního RPG titulu oslovili zejména svým důrazem na realismus a snahou herním fanouškům přiblížit, jak se v našich končinách ve středověku žilo.
Jak uvádí server České televize, nápad na využití této hry – která se dočkala velkého ohlasu nejen u nás, ale i v zahraničí – jako pomůcky při výuce padl zcela spontánně v rámci nezávazné debaty na Ústavu pomocných věd historických a archivnictví v Brně. A jakkoliv úsměvná by se tato myšlenka mohla leckomu zprvu zdát, vědci došli k závěru, že stojí za to ji zrealizovat.
Nový předmět zaměřený na hru Kingdom Come se proto začne vyučovat už od příštího semestru a jak uvedl Stanislav Bárta, pracovník výše zmíněného ústavu Masarykovy univerzity, určený bude především pro studenty jiných oborů. „Jeho cílem bude jednak představit jim dobu, ve které se hra odehrává, ale současně také názorně ukázat rozdíl mezi tím, jak vytváří obraz o minulosti historik a tím, jak dějiny představuje popkultura,“ vysvětlit dále pro ČT Bárta.
Stanislav Bárta ovšem zároveň podotýká, že navzdory působivému množství detailů, na které je možné ve hře narazit, se autorům nepodařilo přesně zachytit to, jak tehdejší společnost fungovala. „Historická věrohodnost nemůže spočívat pouze v tom, že má postava správné boty, dobový účes či zbroj. Osoby by také měly jednat způsobem, který je pro danou dobu předpokládaný. Stejně jako herní, i středověký svět měl totiž svá vnitřní pravidla. Podivně tak působí markrabě Jošt, který na konspirační schůzce v Ratajích vlastnoručně sepíše kredenční listinu pro hlavního hrdinu,“ říkají vědci.
Menších nesrovnalostí se však podle badatelů najde více. „Spíše do dnešních dnů patří obraz mladého muže žijícího u rodičů, který v klidu vyspává po včerejším flámu, zatímco jeho otec se již otáčí v kovárně, nebo představa hospody, kde venkované za bílého dne u piva zasvěceně debatují o celoevropské politice. Naopak úsměvná epizoda s vesnickým farářem Bohutou, který kvůli kocovině není schopen celebrovat mši, nepřekvapí nikoho, kdo si prolistoval vizitační protokol z let 1379–1382 zachycující stav farností pražského arcijáhenství,“ dodávají.
Unikátní kurz, který startuje již tento podzim, bude ozvláštněn například ukázkami přímo ze hry a chybět nebudou ani doprovodné diskuze. Přáním autorů předmětu věnovanému hře je také to, aby přednášky byly mezioborové. Pokud tedy bude přednáška jeden týden pojednávat například o archeologii, hlavní slovo by měl mít zkušený archeolog, zatímco třeba oblast dobového válečnictví bude patřit odborníkovi, který se tomuto tématu dlouhodobě věnuje.
A přestože mohou mít vědci ke hře několik menších či větší výhrad, o jejích kvalitách podle nich nemůže být sporu. „Kingdom Come je spíše historickým románem či filmem vyprávěným pouze pomocí jiné technologie a nutno zdůraznit, že v rámci žánru excelentně,“ myslí si badatelé. Jedním hlasem však doplňují, že hráči od tohoto epického příběhu ukotveného v českých dějinách, který se točí okolo protagonistovy osobní cesty za pomstou, nemohou očekávat, že se dozví, jak se přesně jednotlivé události odehrály.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že během vývoje autoři titulu úzce spolupracovali s celou řadou historiků a dalších odborníků, aby herní svět a život jeho obyvatel ve výsledku působily co nejvěrohodněji. Součástí hry je také obsáhlá virtuální encyklopedie, ve které si hráči mohou dlouhé hodiny číst o nejrůznějších historických postavách, místech, tehdejších zvyklostech nebo důležitých událostech.
Naši recenzi na hru Kingdom Come: Deliverance si můžete přečíst na tomto odkazu. A v případě, že jste ještě nečetli náš obsáhlý rozhovor s hlavním tvůrcem hry Danielem Vávrou, v němž jsme se mimo jiné ptali právě i na možné využití hry při školní výuce, můžete klikat na tento odkaz. Jak se vám hra líbí a co na její zařazení do škol říkáte? Podělte se s námi o názor níže v komentářích.