Od loňska přišlo v rámci maturity zhoršení ve všech předmětech.
Letošní maturanti byli v písemných pracích z jazyků víc neúspěšní než v loňském roce. Vychází to z analýzy výsledků od Cermatu. Nejhůře si studenti vedli v maturitě z českého jazyka, kam se jich přihlásilo 63 tisíc, a z jazyka německého. Ovládnout naši řeč nedokázalo 5,3 procenta maturantů, s němčinou si neporadila pětina.
Ke dvěma zkouškám z jazyka se letos přihlásilo 48 tisíc maturantů a neuspělo jich 7,4 procenta. Angličtina nebyla pro studenty takovým problémem – nesložily ji 2,3 procenta.
V porovnání se stavem před pěti lety jde v rámci češtiny o razantně vyšší neúspěch, rodný jazyk v roce 2014 nesložilo pouze 1,5 procenta studentů, přičemž letos bylo na písemnou práci víc času, ale větší problém zase činila angličtina a francouzština.
Vzrostla i neúspěšnost ve slohu z českého jazyka, podle analýzy již potřetí v řadě. Neúspěšných bylo nejvíce na nástavbách (14,8 procenta) a učilištích (11,6 procenta) – nejúspěšnější byli na gymnáziích (1,1 procenta).
„Z hlediska posuzovaných kritérií písemné práce si maturanti nejhůře vedli po stránce pravopisné. Nejlepšího výsledku dosáhli maturanti v kritériu týkajícím se dodržení formy (slohového útvaru a komunikační situace) a dále v kritériu, které se týká volby lexika – adekvátnost použití jazykových prostředků, šíře a pestrost slovní zásoby a použití pojmenování v odpovídajícím významu,“ píše ve zprávě Cermat.
Procentuální neúspěšnost u písemné maturity
ČJ | ANG | NĚM | RUŠ | FRA | ŠPA | |
2013 | 2,2 | 2 | 13,5 | 2,6 | 1,9 | 1,1 |
2014 | 1,5 | 4,1 | 14,4 | 3,1 | 1,5 | 2,2 |
2015 | 1,7 | 1,9 | 11,2 | 2 | 0,7 | 2,2 |
2016 | 1,3 | 3,5 | 20,1 | 5,1 | 2,4 | 0,7 |
2017 | 3 | 3,5 | 15,2 | 7,1 | 1,7 | 4,1 |
2018 | 3,5 | 1,9 | 17,8 | 4,9 | 0,8 | 1,4 |
2019 | 5,3 | 2,3 | 20,7 | 5,8 | 1,3 | 1,5 |